EHD kapot?

• Onderwerp starter Onderwerp starter BBA
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

BBA

Gebruiker
Lid geworden
2 jun 2005
Mijn externe harde schijf doet het niet meer. Zodra ik hem in mijn pc plug loopt mijn pc half vast (windows explorer), als ik bijvorbeeld deze computer open is hij eeuwen bezig met laden en ook bestanden openen gaat amper. De map van de EHD zelf is niet meer bereikbaar. Ik heb geprobeerd hem in een andere USB poort te doen maar dit hielp niet.. Ook op een andere pc gaf hij problemen.. ( een andere computer zag hem niet toen ik hem in plugte). Aangezien er wel belangrijke dingen op staan wil ik toch wel dat ik er nog een keer op kan om wat dingen eraf te halen..

Weten jullie hoe ik dit kan oplossen??

Bedankt voor de hulp!!

Inderdaad even de disk controleren..
Je zou ook nog de pc in veilige modus op kunnen starten en dan de schijf te controleren via windows.. (waarschijnlijk loopt ie in de veilige modus dan niet vast)

Ik ga het eens proberen vanavond.. Dat testdisk ziet er ingewikkeld uit maar ga het vanavond voor zitten.. Ik zal eerst dan proberne in veilige modus op te starten. Kan ik dan in windows zelf de schijven controleren, of bedoel je met opstarten?

Je schrijft zelf dat de hele partitie niet te zien is. Dat zal in Veilige modus ook zo zijn, en in ik betwijfel dat je in dat geval er een check op loslaten (werkt, zover ik weet, namelijk alleen op partitities die Windows kan zíen en herkend). Als je het toch probeert, laat dan even weten of Windows er iets mee kon of niet.

TestDisk kun je ook gewoon in normale modus gebruiken, dus als je in Veilige modus de partitie(s) op die EHD niet kunt zien, dan de pc gewoon opstarten en aan de slag gaan met TestDisk.

Succes,

Tijs.

Testdisk ziet hem wel!! Ik snap alleen niet enorm veel van het hele progje :S

Laatst bewerkt:
Dan zal het toch een kwestie zijn van iemand in je buurt die enige computerervaring heeft er (met TestDisk) naar laten kijken.

De tutorial die ik je gegeven heb is (voor een techneut) vrij duidelijk.

Tijs.

Hij is inderdaad vrij duidelijk ware het niet dat ik op bepaalde momenten andere keuzes krijg dan dat de tutorial laat zien. Bovendien snap ik niet echt wat ik het programmatje moet laten doen en wat hij precies gaat doen.. Ik heb wel zover gekregen dat hij enkele bestanden recovered. Heb nu wel wat bestanden terug maar er staat zoveel op.. Het duurt ook eeuwen dat recoveren, ook als ik alleen de .doc, . jpg en de belangrijke bestandtypes laat recoveren.

In essentie komt het erop neer dat jij (of TestDisk) uitzoekt hoe de partitietabel er uitzag. Als je op de 'gevonden' partities de bestanden kunt zien in TestDisk, dan kun je die partitietabel ook zo wegschrijven (Optie "Write", zie handleiding).
Is dat gedaan, dan hoef je niet meer via TestDisk bestanden te recoveren, want dan kun je gewoon weer bij de externe harde schijf. Wel raad ik je aan om na de werkzaamheden in TestDisk de computer te herstarten voor een volledig nieuwe herkenning van de externe harde schijf.

Succes,

Tijs.

Laatst bewerkt:
Ik kan dat writing niet vinden. Het enige wat ik kan doen in TESTDISK is recoveren. Verder vind ik uberhaupt geen opties.. Dat klopt dus niet? Nadat ik kies voor de externe krijg ik 4 opties.

Search - Files - Options dacht ik en quit.

Ik zal anders vragen of iemand met verstand er eens een keer naar kan kijken.. Ik laat hem nu alleen de jpg, en doc bestanden recoveren.

Nu ja, het belangrijkste op dit moment is dat je schijf niet kapot is én dat je relevante bestanden er nu al af kunt halen.

Hopelijk komt de in te schakelen vriend/kennis/deskundige zover dat het hem/haar lukt om de partitietabel gecorrigeerd weer weg te schrijven.

Tijs.

Is het ook mogelijk mijn EHD gewoon te formateren? Het eraf halen van bestanden kost gewoon veel te veel tijd, heb vberschillende programma's geprobeerd. Vreemde is alleen dat als ik hem erin doe,- hij niet meer verschijnt in deze computer. Testdisk en Get data back vinden hem echter wel gewoon. Maar hij moet gewoon geformatteerd worden! Hoe kan ik dat het beste (en het snelste) doen?

Tsja, als alle bestanden die je er nu nog niet vanaf hebt gehaald niet meer belangrijk zijn (en dus weg mogen), dan kun je gewoon de partitie verwijderen, weer een nieuwe partitie aanmaken en die dan formatteren.

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan