Eigen buiten netwerk (wifi)

Status
Niet open voor verdere reacties.

bassment

Gebruiker
Lid geworden
7 okt 2006
Hallo,
Ik wil bij onze verreniging een draadloos netwerk realiseren zodat iedereen buiten het clubhuis ook kan internetten.
Ik heb hier 0,o ervaring mee en hoopte op wat kundige mensen hier op dit forum.
Ik heb google afgestruind maar daar word ik weinig wijzer als dat je een zender buiten nodig hebt of bedrijven die het graag voor je doen maar dat kost de nodige € maar die hebben we niet echt als vereniging.
Dus heb je hier ervaring mee of enige kennis van dan hoor ik het graag!
Alvast bedankt! B

Edit: het zal gaan om een netwerk wat ongeveer een meter of 200 moet dekken. in het midden van dit bestek is de mogelijkheid voor een zener dus 100 meter is voldoende..

Laatst bewerkt:
Volgens mij is het nogal belangrijk dat je vermeldt over welke afstand het maximaal gaat voor deze verbindingen......

Volgens mij is het nogal belangrijk dat je vermeldt over welke afstand het maximaal gaat voor deze verbindingen......

Ja ... die clubhuizen willen nog wel eens verschillen (Rotary; Buurthuis; Padvinders ....) :p

Maar het is natuurlijk altijd mogelijk om met range-extenders en externe antennes te werken.

hoe heb je nu internet daar?

koop een linksys wrt54g of wrt54gl
zet de software van www.dd-wrt.com er op (eerst goed lezen wat je moet doen)

daarna kan je de router wat aanpassen in zendberijk.
de router zend standaard met 70mW en kan dan tot 250mW (let op in nederland is tot 100mW toegestaan.).

als je dan heel simpel (voor mij dan) de dhcp server uitzet in de router, wordt het eigenlijk een accespoint. verder hoef je weinig in te stellen, mischien aleen een beveiliging voor het wifi.

met deze software in de router is het ook mogenlijk om een hotspot te maken,
zodat je het netwerk binnen kunt scheiden van buiten.
maar dat is wel even wat meer werk, en mischien leuk voor later.

momenteel heben we nog geen inernet we willen via tele 2 een 20mb abbo aanvragen maar alles is natuurlijk afhankelijk van wat de mogelijkheden zijn.
het moet iig lowbudget zijn en niet te moeilijk voor een leek :D .

@ nightrider het lijkt me dat jij er behoorlijk wat van weet kan ik je evt pm-en als ik er niet uit kom?

momenteel heben we nog geen inernet we willen via tele 2 een 20mb abbo aanvragen maar alles is natuurlijk afhankelijk van wat de mogelijkheden zijn.
het moet iig lowbudget zijn en niet te moeilijk voor een leek :D .

@ nightrider het lijkt me dat jij er behoorlijk wat van weet kan ik je evt pm-en als ik er niet uit kom?

Nogmaals: het is heel belangrijk om te weten hoe groot het bereik moet zijn. Met andere woorden: hoe groot is het 'buiten'-gebied waar bereik moet zijn voor mobiele internetters.

geen probleem

de linksys wrt-54g kost ong 50 euro dacht ik.

Edit: het zal gaan om een netwerk wat ongeveer een meter of 200 moet dekken. in het midden van dit bestek is de mogelijkheid voor een zener dus 100 meter is voldoende..

Een zender is een ding maar je vergeet de client zijde niet, deze halen meestal de 50 meter nog niet eens.
Wat je moet doen is een kaart maken van het gebed wat je WIFI dekking wil geven.
Dan je afstand bepalen voor ontvangst signaal van je clients dit is alles bepalend voor een degelijk netwerk. Uit mijn eigen ervaring kom ik erachter dat 2 x 35 meter maximaal is.
Afhankelijk van je antenne gebruik rondstraler, sector antenne je Wifi park inrichten.

Let hierbij op dat de dBi versterking van de antenes. Niet alleen voor het zenden geld de versterking maar ook voor ontvangst, zo kan je met 20Mw zendvermogen met een antenne van 9dBi (kan je 80Mw zendvermogen mee bereiken) een beter resultaat geven dan 100Mw met een antenne zonder versterking.
Elke 3dB is een verdubbeling van vermogen, 100 Mw uit de antenne is max in NL:o
Een AP zetten met 100 meter range heb je 80% van je gebruikers binnen 5 minuten op aftand van 35 meter zitten. Dat is praktijk en zal niet de bedoeling zijn.

Belangrijk is eerst een goed draaiend netwerk dan pas de hotspot toepassing implementeren

Beetje afhankelijk van het aantal gebruikers wat er tegelijkertijd op moet netwerken kan de beslissing voor een hotspot erg beinvloeden. Boven de 25 gebruikers mag je al aan een hotspot opstelling gaan denken. Zeker als je je toegangs beheer een beetje onder controle wil houden, dit ook per gebruiker.

een hotspot bouwen in de low budget range met professioneel toegangs beheer
kijk voor info en software maar eens op http://www.publicip.net/
pctje met een cd-rom, usb poort en 2 netwerkkaartjes volstaat hierbij en kan je zo tussen elk goed draaiend wifi netwerk zetten.
Hieronder een link voor de echt liefhebber :)
http://huizen.deds.nl/~pa0hoo/helix_wifi/linkbudgetcalc/wlan_budgetcalcnl.html

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan