Eigen exentie maken...?

Status
Niet open voor verdere reacties.

NPS25

Gebruiker
Lid geworden
20 feb 2010
ik ben bezig met een programma waarmee je simpel gezegt tekst mee kunt bewerken en maken (soort word).
en ik wil dan als je de tekst opslaat (bijvoorbeeld van een textbox) dat het dan wordt opgeslagen als een exentie die ik zelf heb bedacht en dat dan voor het opgeslagen bestand een icoontje komt (voor bijv: in my documents) dat ik in my reschources heb zitten...

als dit niet duidelijk genoeg is, zegt dat dan even:p

Groetjes,
Nick

Als je zo'n bestand naar die map laat schrijven, kun je elke extensie gebruiken die je maar wilt, of het nu *.txt - *.html - *.text - *.weetikveel. Het zijn wel meestal maar 3 letters (waarom moet je mij niet vragen :rolleyes:). In Windows (moet je helaas handmatig of door de setup (hangt er vanaf welk setup programma je gebruikt) van je programma laten doen) kun je via map opties je programma koppelen aan dat bestandsformaat. (die kun je dan aanmaken). Daarbij kun je je icoontje (heeft geen zin als je die in de resources map zet) koppelen (incl. programma) aan dat bestandsformaat (extensie). Hoe je het programma dat bestandje direct laat openen weet ik niet, dat zou ik ook graag eens willen weten :o ...
Veel succes er mee!

mr32 :cool:

Dat is zeker mogelijk om direct je bestandje. met eigen exentie te openen met je eigen programma :D

ik heb het al eens gedaan met men diary.

deze had ook een richtextbox en functie van word.
en dat werkte perfect. vanuit windows directory of bureelblad.

ik weet niet of ik ooit deze heb geplaatst hier.

maar Nick of NPS25 hoe je wilt genoemd worden :D als dit is wat je wilt laat maar weten
zal je alles uitleggen.

laat maar zitten eigenlijk...
ik heb op internet wat gevonden en toen ik ging kijken zag ik dat het heel ingewikkeld was....:(
nouja, het maakt niet heel veel uit, ik wou gewoon wat uitproberen...

groetjezzz,
Nick;)

Als je in het register (of bij openen met...) instelt dat een bestand bij dubbelklikken door jouw programma wordt geopend, moet je bij jouw programma in de load-sub van het startupform hetvolgende zetten zodat je programma weet door welk bestand het geopend is:

Code:
Dim GeopendDoor As String = My.Application.CommandLineArgs.Item(0) 'ophalen waardoor je programma geopend is
           If file <> "" Then
               'In dit voorbeeld wordt een bestand met een vwwl extensie anders behandeld dan een met een vorl extensie
                Dim extensieophalen As String
                extensieophalen = file.Substring(file.Length - 4, 4)
                If extensieophalen = "vwwl" Then
                   DoeHetEerste()
                ElseIf extensieophalen = "vorl" Then
                    DoeHetTweede()
                End If
            Else
               'Hierin zet je wat er moet gebeuren als het programma uit zichzelf is gestart. Dus niet via een bestand met een bepaalde extensie
            End If

Als je een plain-textreader maakt kun je bijvoorbeeld dit in de form1.Load sub zetten:
Code:
 Dim bestand As String = My.Application.CommandLineArgs.Item(0) 'Dit is het pad van het bestand waardoor het programma geopend is
            Dim inhoudbestand As String = My.Computer.FileSystem.ReadAllText(file) 'Het bestand lezen
            TextBox1.Text = inhoudbestand 'De gelezen data in een textbox / richtextbox zetten

Ik hoop dat je hier iets mee kunt...
Zo ingewikkeld is het toch ook weer niet?!?

Geert

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan