Eigen internet radio maken

Status
Niet open voor verdere reacties.

zakoda88

Gebruiker
Lid geworden
7 sep 2013
Hallo,

Ik zou graag een eigen internet radio maken, maar het lukt mij niet.
Ik heb de apparatuur voor radio maken maar ik weet niet hoe ik het moet streamen.
Kan iemand mij hier mee helpen?
Ik zou graag niks willen uitgeven aan de rest

Laatst bewerkt:
Als je niets wilt uitgeven, pas je dan wel op dat "Sena" voor het uitzenden van muziek, daar zitten namelijk behoorlijke kosten aan. Ik weet het niet precies, maar het begint met een starttarief van ik meen 500 euro per jaar voor een bepaalde hoeveelheid luisteraars, kom je daarboven, dan komen er extra kosten bij.

Radiopiraten in de ether betalen geen rechten, daarom noemen ze het ook Radiopiraten. Radio-uitzendingen zonder uitzendlicentie op het internet is een moderne variant daarvan, helaas ben je wel te achterhalen door middel van een IP adres, maar dat is een keuze die je zelf maakt.

Waarom het basistarief zo achterlijk duur is, ik heb geen idee, maar vindt het belachelijk duur.

Laatst bewerkt:
Maar is er niet een programma waar je gratis mee kan radio maken zonder dat je een licensie nodig moet hebben?

Dus je kan alleen maar met licensie radio maken zonder is niet mogelijk?

Maar is er niet een programma waar je gratis mee kan radio maken zonder dat je een licensie nodig moet hebben?

Nee helaas, van wat ik er van begrepen heb vraag je een licentie aan en komt er een logo op je website te staan vanwaar je de uitzending wilt aanbieden. Er zijn genoeg mensen die het zonder doen, maar Sena kijkt ook op het internet mee, daar is geen Agentschap Telecom meer voor nodig. Zonder een licentie neem je net als in de ether een risico, hoe populairder je bent, hoe groter de kans dat ze contact met je opnemen.

Misschien een tip:

Er zijn mensen die het in groepsverband doen, dat kan van uit ieders woning, als het maar via 1 website wordt aangeboden. Op deze manier kan je de kosten delen, want niemand zit 24 uur per dag live radio te maken, gezamenlijk kan dat wel.

Als ik een tip mag geven, kijk eens op www.radiofreak.nl en daar aan gekoppeld www.radioforum.nl, daar zitten ook veel thuis radiostations met en zonder licentie, ik denk dat ze je daar meer duidelijkheid gegeven kan worden omtrent de kosten en welke keuze je daar in wilt maken.

Laatst bewerkt:
Legaal niet inderdaad, verder zie de uitgebreide uitleg van Miauw.

Zou je zelf ook niet graag wat beleg op je boterham hebben als je zelf muzikant was... ipv dat anderen alleen maar gratis die muziek afspelen..
Bekijk het eens van die kant.
Mijn zoon heeft een eigen bedrijf als documentair fotograaf, die leeft ook van foto's die anderen kopen en niet kopiëren..
Dus ik heb zijn webdav server voor de opslag van foto's compleet op basis van Open Source/Linux software gemaakt en niet met illegale software.

Dus je zou nog naar vrije muziek kunnen overstappen, die is er vast. En na geloof ik 70 jaar verlopen de rechten.... dus als je een beetje geduld hebt komt het allemaal goed... :p

en wat is radionamy dan is dat legaal of is dat ook gewoon illegaal

En bestaat er nog een programma zoals Spreaker.com want volgens mij is dat gratis?

@zakoda88,

Er zijn genoeg gratis programma's op het internet te vinden, zowel voor Windows als ook voor Linux, ik verwijs je weer naar het al eerder genoemde forum, want daar is heel veel informatie te vinden en worden vragen beantwoord van elke aard op dat gebied, houdt er echter wel rekening mee dat het Kerstvakantie is, dus er zullen er vast ook zijn die tijdelijk niet op dat forum aanwezig zijn.

Voor jou gaat het om het programma, dat zal je op dat forum echt antwoord krijgen, registreren kost niets.

Het probleem wat je vergeet is dat auteursrechten mee gaan spelen, het is dus je eigen keuze of je legaal of illegaal op internet gaat uitzenden, maar Sena is net zo'n bedrijf als Buma Stemra, als ze beet hebben, dan incasseren ze graag.

En dan komt het volgende probleem, je bandbreedte op het internet, want bij meer luisteraars zal je of mensen niet toe moeten laten, of met de kwaliteit moeten gaan spelen.

Vergeet niet dat elk nummer dat je wilt draaien ook een registratienummer bevat, op originele CD's zijn die makkelijk te vinden, er kan om gevraagd worden welke artiest van welke CD of tegenwoordig MP3 en dergelijke, het nummer geregistreerd dient te worden, het ligt meestal aan de grote van het internetstation en het aantal luisteraars.

Er komen meer zaken om de hoek kijken dan alleen maar een programma om op internet uit te zenden, los van de apparatuur die je al zegt te hebben.

Ga maar eens op de eerder genoemde websites kijken en vragen, dan wordt je een heel stuk wijzer dan ik je even snel uit kan leggen.

Wat schiet je met een gratis programma .... als later blijkt dat je nog heeeeeeeel veel meer geld aan auteursrechten kwijt bent.
Dus als je legaal wilt gaan kun je beter eerst uitzoeken hoeveel je ongeveer aan auteursrechten zult zijn...
Teveel.. dan hoef je de rest al helemaal niet meer uit te zoeken... dat scheelt veel tijd en kun je leuke andere zaken gaan doen....
Tja kies je voor een optie zonder auteursrechten ..... dan loop je een groot risico... vaak krijg je ook nog een boete. Ze gaan so wie so schatten hoeveel muziek je gedraaid hebt... dus een na calculatie kan aardig in de papieren lopen...

Nog steeds trek... ;)

Dus het komt er op neer dat je niet gratis een internet radio kan maken. en dat zelf Spreaker.com geld kan kosten omdat je misschien een boete krijgt

Als dat zo is is dat echt balen! heb echt super mooie/dure microfoon en niet genoeg geld voor een license etc.

Jammer! Dan zoek ik maar even door denk ik

Succes er mee!
Kun je niet eens de sfeer van radio gaan proeven bij een lokale omroep? Vaak zoeken ze vrijwiligers, wellicht wordt het nog meer....

Succes er mee!
Kun je niet eens de sfeer van radio gaan proeven bij een lokale omroep? Vaak zoeken ze vrijwiligers, wellicht wordt het nog meer....

Ik zit al bij de lokale omroep maar ik vind het zoo leuk dat ik me eigen programma wil maar dat mag nog niet bij de lokale omroep en daarom wou ik het op me kamertje proberen

Ik zit al bij de lokale omroep maar ik vind het zoo leuk dat ik me eigen programma wil maar dat mag nog niet bij de lokale omroep en daarom wou ik het op me kamertje proberen

Nou, dan heb ik een mooie andere tip:

Je kan thuis vast goed oefenen om een programma te maken, neem het op en luister het terug, dan weet je of het klinkt en wat je moet verbeteren. Een radioprogramma maken is niet even achter de mengtafel zitten en liedjes aan elkaar kletsen, daar gaat ook voorbereiding in zitten, want anders krijg je het zo genoemde zolderradio wat men niet op de radio wilt hebben.

Ik weet je leeftijd niet, maar toen ik nog bij een lokale omroep als vrijwilliger zat, koste een programma maken 4 uur een dag van te voren aan voorbereiding, op de dag zelf 2 uur warmdraaien door de teksten normaal voor te lezen zodat ik tijdens de uitzending wist waar de valkuilen zitten en daarna 2 uur knallen zoals ze dat noemen, want er behoord ook informatie bij wat bij het programma past. Alleen plaatjes aan elkaar praten is geen radio maken, het is juist het evenwicht tussen presenteren, muziek en passende info. Info is niet de Hitkrant of iets dergelijks kopen en voorlezen wat al een week of meer oud is, maar echt nieuwtjes verzamelen die bij het programma passen. Ga nooit na elke plaat praten, zet er altijd 2 of 3 tussen en bouw het op tot je denkt dat het goed klinkt en vergeet niet het aan een ander te vragen wat die er van vindt, want opbouwende kritiek is iets waar je mee aan de gang moet en helemaal niet erg.

Het is de truc van een ruwe diamant een fijn geslepen briljant te maken, dus oefenen en vlieguren maken, maar houdt wel rekening met de buren en als je nog op school zit, daar wel rekening mee te houden dat je leren daar niet onder het radiomaken gaat leiden.

Mag ik vragen naar je leeftijd, welke lokale omroep en in welke plaats het is?

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan