Eigen mailserver

• Onderwerp starter Onderwerp starter D0K
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

D0K

Gebruiker
Lid geworden
11 mrt 2010
Wie kan mij helpen?

Ik wil graag een eigen mailserver bouwen met open-source software.Ik weet dat ik hier een aantal dingen voor nodig heb:
- programma om in te loggen als je niet in je outlook omgeving zit, maar zodat je ook via het internet in kan loggen (webmail)
- iets om gebruikers aan te maken (verschillende domeinnen)
- de mailserver zelf
- iets tegen spam enz.
- mischien iets om een gedeelde agenda te plaatsen voor gebruikers binnen de zelfde domeinnaam?
Ik weet dat Linux open-source, maar dan wil ik graag namen zien :cool:
Wie kan mij helpen aan programma's (namen)??

Weet er dan toevallig ook, hoe mensen via mijn website dan hun eigen domeinnaam bij mij in de mailserver krijgen? :D
en een tooltje om te kijken og hun domeinnaam nog vrij is?
en hoe ze die dan kunnen reserveren? :confused:

Graag reactie :thumb:

Laatst bewerkt:
Nou je hebt je wel wat op de hals gehaald. Als ik dit zo lees ben je van plan om een hosting/mail bedrijfje op te zetten zonder dat je enige technische kennis hebt over de materie.

Is niet erg omdat we nooit te laat zijn om te leren maar ik hoop niet dat je het gevoel hebt om "even" een mailserver op te zetten die veilig en "productiegereed" is zonder dat je er ooit mee gewerkt hebt.

Als je alles los wil instellen/installeren zul je ongeveer de volgende onderdelen moeten hebben:

Een Linux Distributie (Debian vind ik zelf prettig maar het is om het even welke en hoe goed je in de materie zit. iets "Toegankelijke varianten zijn Ubuntu/Kubuntu en SuSe)
Exim (of Postfix) voor het daadwerkelijk ontvangen/verzenden van mail
Courier (pop/imap) voor het beschikbaar maken van ontvangen mail om te kunnen ophalen/lezen
Procmail om nog filtering te kunnen toepassen (Antivirus/Spam maar ook je wens op controle juiste mail) tussen exim en Courier
SpamAsassin het filter tegen spam
ClamAV (milter) het filter tegen virussen

En dan heb je een mooie mailserver. (denk bij het configgen ook aan veiligheid en bereikbaarheid)

Daarna kun je een webserver uitrusten met een webmail script en die configureren dat hij pop/imap connectie maakt met je mooie mailserver

Anders kun je misschien ook kijken bij http://www.zimbra.com
of http://www.open-xchange.com welke ook allebij een gratis community editie hebben

Laatst bewerkt:
Moet je ook eens hmailserver installeren uitproberen
zo grafisch als word en te installeren op elk windows toestel 2000, XP Ik weet niet of het .net frameworks gebruikt maar dat zul je dan moeten bekijken, Het is wel een w32 progje

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan