Eigen netwerk in begeleide woonvorm

Status
Niet open voor verdere reacties.

Linkie3

Gebruiker
Lid geworden
30 okt 2010
Ik ga over 2 weken begeleidt wonen (ik heb asperger, en daar helpen ze me om zelfstandig te worden, zodat ik na een paar jaar op me zelf kan wonen en functioneren).
Daar wonen 10 man, die allemaal gebruik maken van internet.
Nu heb ik meerdere apparaten (PC, tv, mediaplayer) die ik aan het netwerk kan hangen.
Nu wil ik ook films gaan streamen vanaf mijn pc naar mijn mediaplayer.
Maar als ik die bestanden deel, dan kan iedereen in het huis ze zien?
Ze zeggen dat je maar 1 router in een netwerk kunt hebben (met dhcp aan).
Dus is er een manier om er voor te zorgen dat ik in mijn kamer dingen kan delen, en dat het niet de kamer uit gaat?
Voor de duidelijkheid, het abbo wordt dus gedeeld, en alle aansluitingen hangen aan 1 router).
Ik moet nog een router of switch (wat jullie me aanraden) nog kopen.

Dat van die DHCP en router klopt niet helemaal.

Je kunt best een router inzetten. Je sluit dan je WAN kant aan het bestaande netwerk. Je stelt daar op in dat de WAN kant een IP adres via DHCP moet krijgen. Aan de LAN kant van de router zet je voor jezelf DHCP aan. Hiermee breng je een scheiding aan tussen de beide netwerken en kan niemand zomaar bij jouw bestanden of apparatuur.

Je kunt het ook instellen. andere oplossing is een PC met twee netwerkpoorten.

1 poort gaat naar het huisnetwerk
1 poort gaat naar intern netwerk en een switch met de rest van de apparatuur. Alles achter de interne poort is (mits goed ingesteld) afgeschermd van de rest van het netwerk. Het interne netwerk kan echter wel via je computer internet gebruiken.

Is in principe het hetzelfde als de tweede router oplossing, maar makkelijker te onderhouden en je computer heeft zelf geen last van het feit dat je poortjes e.d. open moet gaan zetten.

een tweede router is op langer termijn toch wel handiger.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan