Eigen OS ontwerpen

Status
Niet open voor verdere reacties.

juuleman

Gebruiker
Lid geworden
20 jul 2008
EDIT: Sorry iedereen, was de titel vergeten te typen dus nu staat er '!'.

Hoi Iedereen,

Ik weet het, het klinkt onmogelijk maar toch ga ik het vragen.
Zou het mogelijk zijn (om na een lange tijd) mijn eigen OS te kunnen maken.

Ik bedoel ik ben nu best goed in Virtual Basic en heb .pawn gedaan (voor een spel) en ik wil nu ook C++ gaan leren.

Zou ik dan uiteindelijk mijn eigen OS kunnen maken (klein beginnen! windows 1.0 was ook niet veel en groeide daarna uit tot vista en 7 etc..).

Alvast bedankt.

Laatst bewerkt:
Gaat je niet lukken denk ik,,
een vriend van mij had Windows xp totaal aangepast heeft hij half jaar aan gewerkt echt alles ;)
Je gaat het niet redden met VB

Gaat je niet lukken denk ik,,
een vriend van mij had Windows xp totaal aangepast heeft hij half jaar aan gewerkt echt alles ;)
Je gaat het niet redden met VB

Ja maar ik ben ook al C++ aan het leren dus..
Kan het dan wel mogelijk zijn?

Als je 6 jaar lang gedult hebt dan wel..
je moet veel geld hebben, veel mensen en veel kennis

Je kan misschien wat met de linux kernel doen maar ook dan heb je meer ervaring nodig.

Kan het dan wel mogelijk zijn?

Een OS zelf moet wel mogelijk zijn, maar dan moet je niet denken aan een geavanceerd OS als Linux/Windows. Daar komt zoveel kennis en manuren bij kijken dat je dat zelf waarschijnlijk echt niet voor elkaar gaat krijgen.

edit: waarschijnlijk kan weggelaten worden.

Laatst bewerkt:
dit is een hopeloos idee, aan windows werken zoveel mensen met zoveel meer kennis dan wij ooit zoude hebben, en die doen er nog jaren over

Een OS op zich schrijven is niet zo heel ingewikkeld, een bruikbaar OS schrijven daarintegen is een gigantische hoeveelheid werk.
Een bedenking die je jezelf moet maken is ook de volgende: 'Waarom het wiel opnieuw uitvinden?' Er bestaan al zeer veel verschillende en goede implementaties van allerlei dingen, dat je er beter zelf geen tijd meer in steekt (tenzij je dat voor je werk doet, of uit pure interesse ('en zelfs dan' zegt mijn ervaring)).

Als je doelt op een OS voor een pc, raad ik aan om inderdaad C en assembler (x86 bvb) te leren. Dat zijn de talen die je het meeste zal nodig hebben als je zelf modules wil schrijven. Vervolgens zou ik je doorverwijzen naar de linux-distributie Gentoo. In deze distributie is er goed gedocumenteerd hoe je je eigen kernel kan compileren. Dit zou je in staat moeten stellen om een vrij geavanceerd commandline OS te bouwen.
Daarna kan je naar Xorg gaan kijken en bepaalde windowmanagers om ook een grafische schil te bouwen.

Alleen, zoals iedereen altijd zegt: het kost HOPEN tijd en doorzettingsvermogen.

Wat een leuke/goede variant en oefening is op het schrijven van een os, is om een os voor een embedded systeem te schrijven, wat veel eenvoudiger kan zijn.

Nog een stap daarvoor (en dit is een haalbare stap) is om een eigen randapparaat te maken. Je kan bvb beginnen door een klein circuitbord te maken en via USB aan te sturen. Dat betekent een schakeling ontwerpen (evt met een microcontroller erop), er een driver voor schrijven (zowel *nix-varianten als windows lenen zich vrij eenvoudig tot het schrijven van een USB-driver). Ik denk bvb aan een klein lichtorgeltje.
In deze categorie bestaan ook een aantal experimenteerborden met voorbeelden.

Zo een projectje geeft je in elk geval al heel wat meer inzicht over hoe je hardware kan aansturen vanuit software, tenslotte is een OS ook maar een HAL (hardware abstraction layer) die een aanspreekpunt vormt naar alle hardware (een verzameling drivers) en de logica om die te combineren (en dit is het ingewikkelde deel).

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan