eigen servertje draaien op oude pc's

Status
Niet open voor verdere reacties.

timmie1

Gebruiker
Lid geworden
20 mrt 2009
Ik kwam er vandaag achter dat ik nog 3 oude pc'tjes heb die ik niet gebruik.
Omdat ik al wat langere tijd behoefte heb aan een centrale opslagplaats, ben ik van plan om een eigen servertje op te zetten. Maar welk besturingssysteem kan ik daar het beste voor gebruiken? 2 pc's zijn geschikt voor WinXp en 1 draait nu op win98. En kan ik daar dan ook een externe hdd aanhangen en daar dan inkomen? En moet ik daarvoor speciale tools gebruiken of kan het gewoon met het ''kale'' besturingssysteem?

thnx for answering,

Tim

Houd wel rekening dat zulke PC's ongeveerd 100 watt verbruiken he...

Een willekeurige linux (zonder grafische omgeving) installeren.
Bv: ubuntu server, centos of een andere.
Daarna samba erop en je bent klaar.

Iets dergelijks heb ik ook gedaan...
Mijn ervaring is dat die oude hardware voordelen maar ook nadelen heeft:
+ : goedkoop (want het is er al)
- : verbruikt veel stroom (en dit hangt ook van de voeding af).
- : voor meerdere harddisks niet altijd geschikte aansluitingen.

Wat wilde ik:
- veel opslag (en liefst uitbreidbaar).
- altijd online'
- makkelijk in te stellen
- matig stroomverbruik

Aan dat laatste kun je wat doen door:
- zo min mogelijk aan te sluiten (op de voeding)
- een efficiënte voeding (ik heb uiteindelijk een 80+ gekocht, klein, goedkoop en zuinig).
- als je de keuze hebt beter 1 reep geheugen van 1G dan 4 van 256K . . .
- geen videokaart (liefst onboard graphics, is na installatie niet meer nodig)
- geen cd/dvd (is na installatie niet meer nodig)
etc.

Na enkele pogingen telkens teruggekomen bij FreeNas.
Makkelijk(er) - instelbaar - flexibel - er kan wat ik wil. Voor mij ideaal.
Wil je zelf experimenteren en alles uitvinden - doe dat vooral, je zult er veel van leren! :)
En tis nog leuk ook (maar dat zeg ik van alles wat met computers te maken heeft dus dat geldt niet)!

Dus om kort te gaan: bedenk wat je wil, zoek de hardware met zorg bij elkaar - stel iets minimaals samen - en probeer uit wat je goed bevalt!

Uiteindelijk heb ik zo af en toe geschikte hardware gekocht (moederbord processor en geheugen, undervolten en terugklokken, toen een voeding en natuurlijk ook 2 harddisks voor opslag want de oude schijven verbruikten 3x zo veel werden veel te warm en maakten veel herrie) en nu - na bijna 300 euri verder heb ik een fijn servertje met 4TB opslag en hij verbruikt gemiddeld zo'n 40-65 W.

Het probleem is voor mij: ik heb nu helemaal geen budget. Ik wilde eerst een nas, maar dat kan ik al niet betalen. Ik dacht dat zo'n oud pc'tje toch maar staat te staan, ik kan er een externe usb-hdd aansluiten, aan het netwerk plakken en bestanden delen. Bovendien heb ik geen tijd om een volledig systeem in elkaar te zetten(helaas want ik doe het graag!!) Misschien kan ik deze pc wel gebruiken, hij gaat zowieso 's avonds uit.
En ik kan hem gewoon aan de router hangen. En lawaai maakt me niets uit want hij gaat waarschijnlijk toch in een schuur of soortgelijk gebouw staan...

Maar toch bedankt voor de tips! Ga ik uitvoeren zodra ik aan m'n ict-studie begin...

Laatst bewerkt door een moderator:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan