eigen sociale netwerk maken, wat heb je allemaal nodg?

Status
Niet open voor verdere reacties.

gebruiker78

Gebruiker
Lid geworden
29 jun 2010
hy,
ik een een paar vrienden zouden wel een sociale netwerk willen maken.
we willen er wel een jaar overdoen want moet moeten van 0 beginnen.
hier heb ik een paar vragen bij of het uberhaupt wel haalbaar is (de vragen zijn wat overdreven, maar stel je voor onze website trekt z'n 2miljoen bezoekers per dag)

1. wat moeten we leren (wij dachten aan: HTML, CSS, JAVASCIPT)
2. met welk programma kun je dit doen (wij dachten aan: webmatrix)
3. wat voor webhost heb je nodig (hoeveel gb, dataverkeer)

2012:
Ben nog steeds bezig! check mijn blog my own social network project

Laatst bewerkt:
ga eerst maar eens leren met adobe dreamviewer.
De volgende talen moet je kunnen beheersen: HTML,CSS,JAVASCRIPT,PHP en nog iets maar dat ben ik effe kwijt.
Daarbij heb je ook nog verstand nodig over SQL.
Ik zou trouwens een aparte computer kopen(of meerdere) met wat terrabite's erop en een eigen
webserver erop gooien,heb je dat gedoe met hosts niet.

Begin klein en doe dat langzaam uitbreiden, neem niet teveel hooi op je vork.
Denk nog niet aan mobile apps erbij enz.
Zorg eerst dat je veilig kan inloggen bijv.

Ambitieus plan. Maar hey, proberen kan altijd.

Eerst een waarschuwing of sorts: het gaat *jaren* duren voordat je de skills hebt om zoiets te bouwen. En dan nog *jaren* voordat het projectje af is.

Goed, hier wat je moet kunnen, qua talen:
  • HTML, complete kennis
  • CSS, complete kennis
  • PHP, zeer goede kennis
  • SQL, zeer goede kennis
  • Javascript, in principe optioneel maar toch wel handig - goede kennis
Dan moet je natuurlijk beschikken over:
  • server (thuis hosten kan natuurlijk)
  • database (bij de server)
  • kennis van htaccess (in het geval van apache) is zeker nodig
Dan moet je ook nog ervaring hebben met:
  • HTML, CSS en Javascript optimalisatie
  • het zgn. 'SEO' (search engine optimalisation), is ook wel handig
  • browsers (je moet de verschillen tussen de browsers redelijk kennen)
  • en uiteraard SN (sociale netwerken)

Goed, dan waarmee je het kan maken. In principe is alles te doen met kladblok of soortgelijk editor. Voor het grafische werk voldoet mspaint niet (well, meestal niet :p) dus daar zul je iets van een uitgebreide afbeelding-editor voor nodig hebben.

Aan wat voor hosting je nodig hebt hoef je nog *lang* niet denken. Mocht het ooit zo ver komen, weet je dat zelf wel.

:thumb:

Laatst bewerkt:
Ambitieus plan. Maar hey, proberen kan altijd.

Eerst een waarschuwing of sorts: het gaat *jaren* duren voordat je de skills hebt om zoiets te bouwen. En dan nog *jaren* voordat het projectje af is.

Goed, hier wat je moet kunnen, qua talen:
  • HTML, complete kennis
  • CSS, complete kennis
  • PHP, zeer goede kennis
  • SQL, zeer goede kennis
  • Javascript, in principe optioneel maar toch wel handig - goede kennis
Dan moet je natuurlijk beschikken over:
  • server (thuis hosten kan natuurlijk)
  • database (bij de server)
  • kennis van htaccess (in het geval van apache) is zeker nodig
Dan moet je ook nog ervaring hebben met:
  • HTML, CSS en Javascript optimalisatie
  • het zgn. 'SEO' (search engine optimalisation), is ook wel handig
  • browsers (je moet de verschillen tussen de browsers redelijk kennen)
  • en uiteraard SN (sociale netwerken)

Goed, dan waarmee je het kan maken. In principe is alles te doen met kladblok of soortgelijk editor. Voor het grafische werk voldoet mspaint niet (well, meestal niet :p) dus daar zul je iets van een uitgebreide afbeelding-editor voor nodig hebben.

Aan wat voor hosting je nodig hebt hoef je nog *lang* niet denken. Mocht het ooit zo ver komen, weet je dat zelf wel.

:thumb:

Je haalt me de woorden uit de mond :P

harstikke bedakt voor de reactie's.
dat het inderdaad lang gaat duren is zeker.
maar nu kan ik tenmiste zien dat het wel haalbaar is, dat je dus niet 1001 programma talen hoeft te leren. php was ik zelf ook even vergeten.

als iemand misschien nog eens tips heeft, wat handig is bij een sociaal netwerk.

Je moet zorgen dat er interactie is door de gebruiker, en iets unieks hebben

Ik zal als ik jou was niet alleen maar met een paar vrienden van je een sociale network gaan maken,maar mischien ook een paar experts inhuren ;)

Als je meer dan een `leuk, we zitten hier met 3 vrienden een beetje´ dan zou ik eerst eens nadenken over wat jij biedt dat bestaande sociale netwerken niet hebben.

Hoi davidb52,
nr. #6: ... maar nu kan ik tenminste zien dat het wel haalbaar is ...
Ja ... webtechnisch gezien kan het in principe. Maar of het leren van het waslijstje van That Guy een echt haalbare kaart is, hangt af van de tijd die je er in wilt stoppen. Volgens de vuistregel "tijd=geld" heeft geld er ook mee te maken: het geld dat je moet verdienen om boterhammen te eten als je aan het project bezig bent. Vervolgens, volgens de vuistregel "geld=tijd", gaat die tijd voor een baan af van de tijd voor het project.
En er spelen nog veel meer factoren, zeker als je met een team aan de slag wilt gaan.
Zoals Frats zei: een nieuw sociaal netwerk moet wel op een of andere manier een "meerwaarde" hebben waardoor er mensen op gaan komen. Is het voor "iedereen" bedoeld, of voor een speciale doelgroep? En heeft die doelgroep daar echt behoefte aan? Hoe weet je dat? enz.
Om te beginnen zou ik een goed studieplan maken (zelfstudie, cursus, opleiding?), plus een projectplan (dat iets van een marktonderzoek heeft voordat je er veel in gaat investeren aan tijd, geld, enz.).

Voor nog wat overwegingen bij het opzetten van een project waar het bouwen van een site maar een aspect van is, nog wat links over min of meer vergelijkbare onderwerpen:
Succes in ieder geval!

Met vriendelijke groet,
CSShunter

Hallo,
alweer bedankt voor de reactie's. dat het lang gaat duren maakt niet uit. mijn doel is eind zomervakantie volgend jaar. (1,5jaar dus) met een grote vakantie vooraf =).
ik heb zeker unieke ideeën, want we gaan geen copy maken van een sociaal netwerk.

David

Re:

Bedenk eerst eens hoe je zoiets allemaal gaat doen.

Hoe leg je bijvoorbeeld in de database de link tussen mensen die vrienden willen zijn?

Het klinkt heel eenvoudig om te zeggen van een tabel met 3 kollomen, maar stel nu dat de ene wel vriend wilt zijn , maar dat de andere persoon dit niet wilt?

Over zulke dingen moet je nadenken.

En hoe zit het met privacy? Zowel volgens de wetgeving in alle verschillende landen (indien van toepassing) waar je dit social network voor wilt gaan gebruiken? Mag je dan zomaar alles weergeven?

Dat zou ik eerst eens gaan nakijken, want weet je bijvoorbeeld al van de Double opt-in regel die er in Europa bestaat voor het aanmelden?

Ik ben ook enthousiast geweest over het maken van een social network, maar door regels en wetgeving ben ik er toch maar mee gestopt om er een keer flink tijd voor te maken dat eerst door te nemen.

Mvg

JVermolen

Met Dreamweaver kun je net zo goed nog je eigen code schrijven, je kunt er alleen makkelijker je fouten mee opsporen etc.

Overigens ter informatie:

Google komt nu met Google+: een nieuw social network met ongeveer dezelfde features als facebook.

Aanmelden kan nog niet, het platform is nog niet actief, maar je kan je inschrijven om op de hoogte teworden gehouden van de voorderingen.

Met Dreamweaver kun je net zo goed nog je eigen code schrijven, je kunt er alleen makkelijker je fouten mee opsporen etc.
Ok, maar waarom een programma van een paar honderd euro gebruiken als je het als notepad++ gaat gebruiken, wat gratis is.

(jah, het kan natuurlijk ook illegaal maar dat is nu niet echt een goede manier om een bedrijf te beginnen)

ahha, grappig ik keek even terug op helpmij.nl is mijn bericht nu weer een beetje bovenaan.
ik heb natuurlijk gelogen over wij want het is eigenlijk IK maar ik zei WIJ anders krijg je allemaal van die berichten "lukt toch NOOIT!" dus.
maar ik ben nu al in mij eentje een heeeeeeeeeeeeeel eind gekomen ik hoop mijn site al in de lucht te hebben na de zomervakantie.
ik gebruik notepad++ en denk dat ik als host iweb.com neem (veel ruimte en dataverkeer)
de site heeft nu al de functionaliteit als hyves (ongeveer de dingen die je ermee kan, geen copy)
het is wel echt iets nieuws.
en het is zeker weten ***** dat google+ een sociaal netwerk is maar ik maak mij niet teveel zorgen. Zij hebben een soort facebook rip-off en mijne is echt wat nieuws.
maarja dan heeft facebook ook weer iets 'project spartan' mijn hele idee aan de *****.
het idee van mij (maar waar facebook nu ook aan het werken is) een online appstore (zoveel mogelijk html based)
maar mijn site heeft dan voordelen.
1. gratis (apps ook) 2. waarschijnlijk word project spartan alleen ios(apple) only

ik weet klinkt allemaal wel wat onrealistisch maarja dromen kan altijd?

ik denk dat eerder mijn engels een groter probleem vormt dan het maken xD
Maar kun je de verleiding van een slecht engelse blog niet weerstaan? Kijk dan op mijn blog op weg naar mijn doel:
http://myownsocialnetworkproject.blogspot.com/

Laatst bewerkt:
hoe staat het erbij gezien ik nu zelf intresse heb in een eigen sociale netwerk (klein project niet met zo veel zever als fb) te maken zoek ik nu zelf wat ik nodig heb als iemand tips heeft mag je me steeds sturen via dpypops.be@gmail.com

Alvast bedankt

Beste dpypops,

Aangezien de laatste reactie van 2011 is lijkt het mij handiger dat je een eigen vraag start :)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan