eigenaardig probleem

Status
Niet open voor verdere reacties.

jurggen

Gebruiker
Lid geworden
29 jul 2005
Ik ben een pc aan het oplappen voor een kennis,het gaat over een 1100 Mhz processor die werkt. H et probleem zit in de bois(naar m'n mening). Telkens ik opstart gebeurt er helemaal niets(scherm blijft zwart,springt ook niet op stand-by),het moederbord raait wel en ook de harde schijf regaeert normaal.
Daarna sluit ik de stroomtoevoer af en start ik opnieuw op,de tweede keer lukt het wel en zie ik het scherm oplichten.

Wat kan het probleem hier zijn,ik herhaal nogmaals dat buiten het opnieuw opstarten alles normaal werkt.

mvg,Jurggen

Waarschijnlijk is de batterij die het BIOS voedt leeg.
Is een platte cel ergens op het board. Kost iets van euro 3 bij electronicazaken en V&D
Jaap

Hallo

Persoonlijk zou ik eens een andere voeding proberen , deze kan waarschijnlijk de inschakelpiek niet leveren , of start niet meteen "volledig" op .

Het b.i.o.s. batterijtje (C.R. 2032) is meestal defekt of o.k. , indien defekt , verlies je ook alle settings in de b.i.o.s. , waaronder het meest gevoelige de datum en de tijd zijn.

Mits hierover geen melding wordt gemaakt , vermoed ik b.i.o.s. batt. is o.k.

Mits betrokken p.c. nu toch open is , smeer en reinig eveneens alle ventilatoren , zo ben je gerust voor ettelijk jaaren...

Peter

Laatst bewerkt:
Het moederbord in kwestie heeft m'n broer een jaar geleden tweedhands kunnen kopen. Toen hij het installeerde werd hij al direct met het probleem geconfronteerd,dit prboleem is zich altijd blijven voordoen(mocht het de batterij zijn dan zou deze toch reeds plat zijn? / voorheen gebruikte m'n broer een andere voeding van 400 Watt en daar juisthetzelfde probleem). Ik zou echt niet weten wat het probleem kan zijn. In ieder geval zal ik julie oplossingen eens bekijken.

mvg,Jurggen

Hallo

Wat gebeurt er als je gewoon een reset geeft (soft of hard) , en de spanningstoevoer intakt laat ???

Start motherboard dan wel korrekt op ?

Peter

eigenaardgi probleem

Ik was in de vorige berichten mss niet duidelijk genoeg,ik doe namelijk hetvolgende:

* opstarten,scherm blijft zwart
* ik trek de voedingskabel uit
* ik steek daarna de voedingskabel opnieuw in en start op
* pc start normaal op

M'n broer heft een lange tijd gebruikt gemaakt van dit moederbord ,met een andere voeding(400 Watt).

Als ik een reset geeft en dus de voeding intakt houd dan gebeurt er niks,d.w.z. scherm blijft zwart en pc start gewoon opnieuw op.

mvg,Jurggen

Hallo

Wat zou ik persoonlijk doen moest dit mijn p.c. zijn :

Alle flatcables van diskdrive , harddisk en c.d. r.o.m.spelers afkoppelen , alsook hun voedingsconnector.

Een andere voeding proberen , deze kan misschien de inschakelpiek niet leveren .

Controleren of de b.i.o.s. zijn settings niet verliest , uiteraard ook de spanning van het backup batterijtje controleren .
Dit kun je doen d.m.v. multimeter of soms in de b.i.o.s. zelf d.m.v. "hardwaremonitor".

Deze knoopcel is meestal v/h type C.R 2032 3V kostprijs 2.10€

De b.i.o.s. eens "resetten" (batterijtje eens verwijderen of d.m.v. jumpertje op motherboard) en "default of optimal settings " selecteren.

Controleren Of de vorige eigenaar de b.i.o.s. niet heeft geflasht met een verkeerde versie , waardoor soms niet alles korrekt initialiseert op het motherboard bij een reset.

Controleren Of de vorige eigenaar in zijn enthousiasme geen kaarten heeft in en uitgeplugd terwijl de p.c. nog aanstond , waardoor het "resetcircuit" op het motherboard defekt is ....

Peter

Laatst bewerkt:
Ik heb nog eens goed gegoogled en ben te weten gekomen dat het ook iets kan te maken hebben met de aardingskabel of iets dergelijke...

mvg,Jurggen

Hallo

Dat een hedendaagse p.c. op een geaard stopkontakt dient te worden aangesloten lijkt mij logisch.

Een niet geaarde p.c. kan eigenaardige kuren vertonen , bezit +/- 110V op zijn metalen onderdelen en is dus gevaarlijk.

Opbouw van statische elektriciteit , storing veroorzaken op radio en t.v. , etc....

Peter

Heb het probleem nog altijd niet gevonden. Ik zal er maar mee leren leven!

iedereen bedankt,Jurggen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan