eigenschappen hoofd en subformulieren

Status
Niet open voor verdere reacties.

Elfje83

Gebruiker
Lid geworden
10 dec 2013
Weet er iemand misschien welke eigenschappen ik moet aanpassen zodat ik wel of net niet gegevens kan invoegen in een hoofdformulier? En in zowel hoofd als subformulieren? Ik had hoofd en subformulieren aangemaakt. Ik kon/kan hier geen gegevens aan toevoegen. In de tabel wel en dan worden ze wel mee aangepast in het formulier, maar als ik dit rechtstreeks in de formulieren wil aanpassen welke eigenschap moet ik dan veranderen? De vergrendeling staat op nee. Dit is het dus niet.
xxx

En als ik gegevens invoer (wat niet eens bij elk dingetje staat) op ja zet krijg ik een volledig leeg nieuw formulier (maar is wel hetzelfde formulier want staat onder diezelfde naam)

Of je gegevens kunt invoeren via een formulier, ligt niet zozeer aan het formulier, al kun je de eigenschappen ervan wel zodanig instellen dat het níet kan, maar eerder aan de bron die je ervoor gebruikt. Het formulier is namelijk niet meer dan een overlay die je op de bron legt. Alles wat dus in die bron kan, kan ook in het formulier. De simpele conclusie is dus, dat je bron niet goed is.
Is het formulier gebaseerd op een tabel, dan kun je per definitie altijd gegevens invoeren in een formulier. Gebruik je een query, dan kan het meestal ook wel, maar daar beginnen doorgaans de moeilijkheden. Je kunt een query zodanig maken dat het onmogelijk is om gegevens middels die query te muteren. Moet je overigens wel je best voor doen :). Maar dat zou ik dus eerst willen weten: gebruik je een query, en zo ja, hoe ziet die er uit?

Ik heb een formulier gemaakt met de wizard op basis van enkel tabellen. Ik heb wel relaties gemaakt dus normaal is het niet nodig op basis van een query. Ik krijg geen gegevens bij ingevoerd in het formulier zelf. In de tabel wel maar ik zou ze graag in het formulier ook bij willen kunnen invoegen.
Groetjes

De Wizard behoedt je helaas niet voor het maken van fouten, en het maken van relaties ook niet. Dus deze zin:
Ik heb wel relaties gemaakt dus normaal is het niet nodig op basis van een query.
heeft niets met het probleem te maken. Overigens gebruik je relaties om de gegevensintegriteit te bewaken, en verder niks. Een hele belangrijke kwestie in een database overigens, en prima dus dat je ze (hopelijk op de juiste manier met <Referentiële Integriteit> afgedwongen) gemaakt hebt!
Zoals ik al zei: een formulier op basis van een tabel werkt altijd. Op basis van een query is het maar net afhankelijk van welk type query, en welke velden je wel gebruikt, en welke niet. Maar daarvoor moet ik echt de query zien!

Ja ik zou mijn bestand er graag bijzetten, maar ik krijg dat niet ge-upload. Normaal kan ik thans bestanden bijvoegen want er staat vanonder IMG code is aan. Dat formulier is gebaseerd op 3 tabellen. Er staat ook in het boek dat je dit met eigenschappen kan aanpassen. Maar ik vind niet met welke. Het boek is acces 1/3 van Roger Frans.
Ik moet dat bestand toch kunnen uploaden bij ga geavanceerd en dan beheer bijlagen hé? Zou het kunnen dat dat bestand te groot is?

Een bestand mag max 100kb zijn, en een database is vaak snel groter. bovendien accepteert de tool geen database bestanden. Begin eens met hem te Comprimeren, dat scheelt al een hele hoop. En daarna zippen. Is het zipbestand nog steeds te groot, dan kun je hem met WinRar opsplitsen in brokken van 100k. Alternatief is een Fileshare zoals www.mijnbestand.nl. Dan hoef je weinig te doen, alleen het bestand te uploaden. De link zet je dan in een berichtje, en dan kunnen we hem downloaden.

Hallo,
ja ik had de domste fout ooit gemaakt waarschijnlijk. Je moet dus in de gegevensbladweergave zitten en dan kan je aanpassen. De eigenschap die ik heb aangepast is er eentje in formuliereigenschappen en niet gewoon in eigenschappen. Dit zijn kleine dingen die je natuurlijk wel moet weten. Maar als leek... Gegevensblad gesplitst formulier: Alleen-lezen moet je daar invullen. Zo heb ik het opgelost gekregen. Maar de uren die aan zoiets klein zijn voorbijgegaan ga ik er niet bij vermelden :o.
Bedankt allemaal! xxx

Geen idee of je de domste fout ooit hebt gemaakt :). Dat zou dan zijn dat je de db niet hebt meegestuurd, zodat we konden meekijken? Nu maar hopen dat die uren leerzaam zijn geweest...
Ik snap eerlijk gezegd je antwoord niet helemaal, want volgens mij maakt het niet uit of een subformulier in Gegevensbladweergave of Doorlopend formulier staat. Dus mocht je het nuttig vinden dat we er alsnog een blik op werpen, dan moet je de db er nog maar even bij zetten!

http://www.mijnbestand.nl/Bestand-KMM66MYZ6IGI.accdb
Ik krijg mijn bestand nog steeds niet geupload vandaar. Dit zijn oefeningen uit het boek van Roger Frans. Mijn probleem was en tot mijn spijt heb ik net gemerkt is nog steeds dat ik als ik in het formulier Resultaten per student een aantal vakken (de vaknummer, behaald en maximum want de vaknaam zelf heb ik moeten vergrendelen) wil toevoegen dan lukt me dat niet in het formulier. Wel in de tabel maar ik zou het in het formulier ook moeten kunnen. Ik kan wel in de gegevensbladweergave studenten toevoegen, maar dat is niet wat ik moet hebben.
Groetjes en zeer veel dank!!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan