• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Einddatum berekenen op basis van startdatum

Status
Niet open voor verdere reacties.

Evelthoven

Gebruiker
Lid geworden
26 sep 2006
Goeiemiddag,

Ik heb een bestandje bijgesloten met daarin mijn vraag.
Het gaat om het bepalen van de einddatum van jaarcontracten op basis van de opzeggingsdatum en de begindatum van de contracten.

Graag wil ik enkele formules.

Alvast bedankt voor alle hulp.

Eric

Bijlagen

Hallo Cow18,

Bedankt voor uw reactie. Is het ook nog mogelijk om in kolom F met een formule de einddatum te berekenen? Nu heb ik ze er handmatig ingezet.

Eric, moet er 3 maanden voor de einddatum ook nog opgezegd worden?

en hoe bepaal je de einddatum? is dat steeds 1 jaar na de begindatum?

Laatst bewerkt:
Hallo Sylvester,

Er kan elk moment opgezegd worden, zelfs één dag van tevoren. Het contract heeft een begindatum. De looptijd van een contract is altijd 1 jaar. Als iemand minimaal 3 maanden van tevoren opzegt, dan loopt het contract tot de einddatum. Precies 1 jaar later. Bijv. begindatum contract is 01/03/2011 en iemand zegt op vóór 01/12/2015 dan is hij nog net op tijd. Nu loopt het contract tot 01/03/2016 en dit is dan de einddatum.
Is de opzegging na 01/12/15, dus niet minimaal 3 maanden voor de begindatum van het contract (= 1 maart), dan wordt het contract automatisch verlengd tot 01/03/2017.

Ik hoop dat ik het duidelijk heb uitgelegd.

voor de berekening van de opzegdatum heb ik deze formule:
Code:
=ZELFDE.DAG(C3;12*AFRONDEN.NAAR.BOVEN((B3-C3)/365;0)-3)
vervangen door deze:
Code:
=ZELFDE.DAG(DATUM(JAAR(B3);MAAND(C3);DAG(C3));-3+12)
zie grijze cellen.
ze werken beide prima.
maar na ongeveer 200 jaar krijg je met de eerste afrondingsfouten door de schrikkeljaren.
zie voorbeeld regel 7. de rode cel geeft een andere waarde dan de grijze.
in de formule voor de einddatum:
Code:
=ZELFDE.DAG(I7;3+(I7<=B7)*12)
komen er 12 maanden bij als de berekende opzegdatum eerder of gelijk is dan de opzegging.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Dag Sylvester,

Bedankt voor je reactie. Ik reageer nu pas want eerder was niet mogelijk.

Wat betreft de opzeggingen. Inderdaad, dan wordt het contract 1 jaar verlengd.

voorbeeld:
jaarcontract is begonnen op 15/04/2001. Wordt elk jaar automatisch met 1 jaar verlengd.
Stel contract wordt opgezegd op 15/01/15 dan is de einddatum van het contract 15/04/2015 (er is nu precies op tijd opgezegd; 3 maanden van tevoren)
wordt opgezegd op 16/01/15 dan is de einddatum 15/04/2016 (er is dus niet binnen 3 maanden opgezegd voor de begindatum van het contract, t.w. 15/04)

wordt opgezegd op 01/12/15 dan is de einddatum 15/04/2014 (er is nu meer dan 3 maanden voor de begindatum van het contract opgezegd.

Hopelijk kun je hier verder mee.

Wat betreft de afronding; geen probleem. Daar maak ik me echt niet druk over. Zoals een kennis van mij altijd zei: de eerste 100 jaar van mijn leven zijn het moeilijkst, over de tweede 100 jaar maak ik me niet druk!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan