Einde van m'n schijf in zicht?!

Status
Niet open voor verdere reacties.

WimJager

Gebruiker
Lid geworden
18 dec 2006
Sinds een paar weken doet mijn harde schijf vaag.. Hij valt vaak uit [klikgeluiden] wat tot gevolg heeft dat windows freezd en dat ik de pc moet resetten.

Naast Windows had ik ook Linux op die schijf staan, die eerst wel goed wilde opstarten. Maar sinds enkele weken doet ie het niet meer [gaat hèèèèèl erg traag laden]

Dus nu heb ik maar wat tests gedaan met de volgende programma's:

- Speedfan SMART status checken
- EVEREST SMART testen
- Seagate- Tool gebruiken om schijf te testen.

Na de uitkomsten van de programmas heb ik de volgende resultaten [zie bijlage]
- CPU gebruik is naar mijn mening érg hoog voor het copieren van wat bestanden [alleen explorer.exe heeft een cpu gebruik van 70% rest v.d. processen is nihil]

- bij de SMART test van everest hadden sommige dingen nogal wat data, zoals Seek Time Performance (???), Power on Time Count, Hardware ECC Recovered en Raw error rate:(

- Bij het programma van Seagate gaf hij "Failed" opties bij "random read" of "check disk"

Dit lijkt mij niet echt goed. Betekend dit het einde van mijn harde schijf? Ik heb op Seagate.com gekeken, en kan mijn schijf nog insturen voor RMA. Is dat een goed idee?

Suggesties en Tips zijn welkom!

Bijlagen

• cpuhoog.PNG
    cpuhoog.PNG
    76,5 KB · Weergaven: 24
  • smartsf.PNG
    smartsf.PNG
    49,1 KB · Weergaven: 26
Heb je SeaTools van Seagate gebruikt? Als dit tooltje na testen van je harde schijf aangeeft dat er fouten gevonden zijn, dan is het einde voor je schijf inderdaad in zicht. RMA sturen is dan een goed plan.

Ja ik heb die SeaTools gebruikt en hij gaf bij de read-test fail errors aan.

Maar nog één vraagje dan: Hoe gaat dat RMA dan eigenlijk? heb nog nooit iets teruggestuurd..

Kost het bijv. ook geld om die disk terug te sturen? en hoe lang duurt 't voordat je de nieuwe disk ontvangt?

Als SeatTools fouten constateert, kun je er vanuit gaan dat de schijf terug moet voor RMA.

RMA sturen betekent simpelweg dat je het defecte product voor reparatie terugstuurt. Als een defect product niet gerepareerd kan worden, krijg je een nieuwe. Bij de meeste producten is het zo, dat je eerst RMA moet aanvragen. Vaak krijg je dan een RMA-nummer toegewezen door de winkel waar je het product gekocht hebt. Het product stuur je dan ook terug naar de winkel waar je 'm gekocht hebt. Verzendkosten zijn bijna altijd voor rekening van de klant, maar vaak kun je defecte producten ook bij winkels afleveren. RMA-procedures verschillen van winkel tot winkel. Wanneer je de harddisk weer ontvangt, is ook niet van tevoren te zeggen. Dit hangt van de winkel en van de fabrikant af.

Vanmiddag dan toch maar een RMA formulier ingevuld op de site van Seagate. Hierna de schijf in de juiste verpakking gedaan en op de post gedaan.

tip: doe de schijf gewoon als briefpost. De schijf is eigenlijk zo klein dat hij best door een brievenbus past, en het scheelt (aanzienlijk) in kosten:

pakketten t/m 10 kilo = €6,45 ong.
briefpost 500gr t/m 3 kg = €2.65

Kan handig zijn als je zelf nog eens een disk terug moet sturen :D

Ik zal dus nog wel van Seagate een pakketje terug krijgen :cool::D

Groet,

De laatste keer dat ik een schijf als briefpost opstuurde raakte deze zoek bij het ontvangende bedrijf. Hun verweer "we hadden een pakket verwacht".

Dus houd het maar wel even in de smiezen ;-).

Je weet zeker dat schijven van Seagate via het bedrijf zelf teruggestuurd moeten worden, en niet via de winkel waar je 'm gekocht hebt?

Succes, en hopelijk krijg je snel een nieuwe. :)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan