eindelijk een dvd brander

Status
Niet open voor verdere reacties.

montgomerie

Gebruiker
Lid geworden
30 sep 2005
aangezien de rest van de wereld er ook 1 heeft ga ik morgen een dvd brander kopen maar nu heb ik een vraagje:
ik heb nu een aparte dvd-speler en cd brander; de cd-brander moet er dus uit, maar kan dit wel zomaar... ik bedoel herkent de computer automatisch de nieuwe dvd-brander als ik deze erin gezet hebt?

alvast bedankt:thumb:

welkom bij helpmij.

Even op je cd brander kijken hoe de jumper staat.
master of slave zo zet je de dvd brander ook en dan gaat het vanzelf goed als je de computer opstart.
wel even een dvd brandprogramma installeren anders kun je nog geen dvd branden.

Als je de jumper hetzelfde zet zal deze gewoon herkent worden.
Dus staat je cd brander nu op master, moet de dvd brander straks ook op master.

Geplaatst door montgomerie
niet onbelangrijk.. wat is een jumper?:o
Dat witte dingetje aan de achterkant. Kan ook een andere kleur hebben. :)
Staat op dit plaatje dus op Slave.
Master en Cable select zijn de andere twee opties.

attachment.php

Guus.

Laatst bewerkt:
Even een vraagje over de jumper.
Is het niet zo, dat als je de ene speler op "Master" hebt staan, dat dan de andere op "Slave" moet staan? Of andersom?
Je kunt ze toch niet allebei op "Master" zetten?
Of maakt het niet uit?

Is het niet zo, dat als je de ene speler op "Master" hebt staan, dat dan de andere op "Slave" moet staan?

Dat klopt, je gaat er vanuit dat je een IDE kabel neemt. het einde van de kabel is de master , de speler of HDD die je hier op zet moet dus met de jumper op master worden gezet, de stekker die in het midden zit is de slave, dus het apparaat wat hier wordt aangesloten moet je op slave zetten.
Heb je nu maar een apparaat op de IDE kabel zitten dan kan je de jumper ook op cable select zetten.

Geplaatst door speedtouch

Dat klopt, je gaat er vanuit dat je een IDE kabel neemt. het einde van de kabel is de master , de speler of HDD die je hier op zet moet dus met de jumper op master worden gezet, de stekker die in het midden zit is de slave, dus het apparaat wat hier wordt aangesloten moet je op slave zetten.
Heb je nu maar een apparaat op de IDE kabel zitten dan kan je de jumper ook op cable select zetten.

Hmmz, dat klopt niet helemaal.
Als je de jumperinstelling master en slave gebruikt, maakt het juist niet uit op welke plek van de kabel de apparaten zijn aangesloten. Bij Cable select (c/s) maakt dat inderdaad wel uit.

Als je tegenwoordig een nieuwe IDE kabel koop dan staat het er ook op, netjes met een sticker het einde master en het midden slave.
Dit hebben ze gedaan nadat er problemen waren met het on the fly kopieren.
Maestro ik lees het ook maar uit de boekjes :)

Als je tegenwoordig een nieuwe IDE kabel koop dan staat het er ook op, netjes met een sticker het einde master en het midden slave.
Dit hebben ze gedaan nadat er problemen waren met het on the fly kopieren.
Maestro ik lees het ook maar uit de boekjes :)

Bij mijn weten zijn dat dus c/s kabels.

Bij mijn weten zijn dat dus c/s kabels

Zijn dat de smalle ronde :o je weet wel voor een betere koeling.
Zelf heb ik gewone 80 adrige platte ide, hier zit ook al een sticker op.( gekocht op een beurs )

groet, Jac

Zijn dat de smalle ronde :o je weet wel voor een betere koeling.
Zelf heb ik gewone 80 adrige platte ide, hier zit ook al een sticker op.( gekocht op een beurs )

groet, Jac

Nee, de vorm maakt niet uit, in die smalle ronde zitten ook gewoon 40 resp. 80 aders.
Op een normale IDE kabel staat niet aangegeven wat de master dan wel slave aansluiting is, dit wordt namelijk bepaald door de jumper op het apparaat. Bij c/s kabels staat er wel aangegeven wat de master dan wel slave is, dit wordt namelijk bepaald door de kabel.

ide.gif

Bedankt voor de uitleg :)
als ik het zo zie dan heeft de c/s kabel een contact minder dan een gewone.
Maar ik neem aan dat wanneer je de c/s kabel gebruikt dat je ook nog de jumpers op de drives moet zetten of kunnen deze standaard op cable select worden gezet.

Op een c/s kabel hoor je eigenlijk de jumperinstelling c/s te hebben, maar als je de master/slave jumpering gebruikt en ze zitten op de juiste aansluitingen werkt het inderdaad. Sluit je ze verkeerd om aan met de jumpers op master/slave werken ze geen van beide meer.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan