Hoi, ik wist niet zeker of ik het bericht hier moest plaatsen maar daar gaat die:
Ik hoop dat iemand mij kan helpen. Ik moet voor mijn eindproject Samba 4 installeren en configureren. Vervolgens moet ik met een Windows 7 client op het domein kunnen. Daarna moet ik nog wat Basisschool software uitrollen en printers toevoegen maar dat is voor latere zorg.
Ik loop er echter helemaal stuk op en mijn docent helpt ook voor geen meter. Ik hoop dus dat jullie mij verder kunnen helpen. De opdracht moet de 20e af zijn en ik heb al weinig tijd i.v.m. assessments en stage ernaast. Ik heb er al vele uren ingestoken maar kom niet meer verder.
Ik heb besloten om een schone installatie te maken en deze te noteren wat ik precies gedaan heb. Ik hoop dat aan de hand van het onderstaande iemand mij verder kan helpen.
Voor de installatie heb ik de website http://wiki.samba.org/index.php/Samba4/HOWTO gebruikt.
Mijn OS is CentOS 5.5. Verder word het gemaakt in Virtualbox.
Wat ik precies gedaan heb (1 op 1):
1. Gekozen voor een grafische mode
2. Taal is in het Engels
3. Opbouw harde schijf
/ 11.000 MB Primary
/usr 11.000 MB Primary
/home 5.000 MB
Swap 3.000 MB Primary
4. Grub bootloader
5. Netwerkkaarten
a. Eth0 (In Virtualbox een internal kaart)
- IP-Adres: 10.0.0.1/24
- Gateway: 10.0.0.1
- Primairy DNS: 10.0.0.1
b. Eth1 (in Virtualbox een NAT kaart)
- DHCP
6. Hostname is stage.nl
7. Tijdzone: Europe/Amsterdam
8. Root wachtwoord = Welkom01
9. Pakketten:
a. Gnome Desktop Environment
b. Editors
c. Graphical Internet
d. Office/Productivity
e. Sound and video
f. Text-based Internet
g. Development Libraries
h. Development Tools
i. MySQL database
j. Network Servers
k. Printing Support
l. Server Configuration Tools
- Extra aangevinkt is system-config-bind-4.0.3.el5.centos.noarch
m. Administration Tools
n. System Tools
10. Firewall disabled
11. SELinux disabled
12. Na de eerste inlog heb ik alle updates gedraaid
13. Virtualbox Guest Additions geïnstalleerd
14. Yum install libacl-devel libblkid-devel gnutls-devel readline-devel python-devel gdb pkgconfig
15. Ik heb vervolgens los van internet Samba4 en Talloc gedownload en in een .iso bestand gezet
16. ISO gemount en bestanden gesleept naar Bureaublad
17. Cd Desktop
18. Mv samba-4.0.0alpha14.tar.gz /
19. Mv talloc-2.0.5.tar.gz /
20. Cd /
21. Tar –zxvf talloc-2.0.5.tar.gz
22. Cd talloc-2.0.5
23. ./configure
24. Make
25. Make install
26. Cd /
27. Tar –zxvf samba-4.0.0.alpha14.tar.gz
28. Cd samba-4.0.0.alpha14
29. Cd source4
30. ./configure.developer
31. Make
32. Make quicktest
33. Make install
34. ./setup/provision --realm=stage.nl --domain=BASISSCHOOL --adminpass=Welkom01 --server-role=’domain controller’
35. Cd /
36. Ik start dan samba d.m.v. /usr/local/samba/sbin/samba
37. Smbclient –L localhost –U%
38. Die liep ook goed
39. Smbclient //localhost/netlogon –Uadministrator%Welkom01
40. Deze loopt ook goed
41. Cd /usr/local/samba/etc
42. Vim smb.conf
43. Daar heb ik toegevoegd
[test]
Path = /home
Read only = No
44. Dan kom ik bij punt 8
45. Hier moet ik nu BIND configureren maar bij mij bestaat de aangegeven folder door de handleiding niet
Alles wat ik hierboven heb beschreven heb ik reeds uitgevoerd. Wat er niet beschreven is heb ik dus nog niet gedaan. Ik log altijd in onder root.
Ik weet dat het wat lang is wat ik beschreven heb maar in dit geval wilde ik het duidelijk formuleren wat ik precies gedaan heb.
Nu zit ik dus bij de handleiding vast op punt 8. Ze gaan er vanuit dat je een BIND9 DNS server al hebt draaien. Ik heb echter geen idee hoe. Ik heb al aardig wat dingen geprobeerd maar zonder succes. Inmiddels zie ik door de bomen het bos niet meer. Vandaar dat ik een schone installatie heb gedaan zodat jullie weten dat er nog niets mee gedaan is.
Een kleine toevoeging nog, ik start nu elke keer samba op d.m.v. /usr/local/samba/sbin/samba. Nu lees ik overal dat je het ook in PATH kan toevoegen en dat het dan met alleen het commando samba al werkt. Nu heb ik hier ook meerdere dingen voor geprobeerd maar ook dit is mij nog niet gelukt. Hoe kan je dit toevoegen en welke regel moet ik er dan inzetten?
Als er vragen zijn hoor ik het graag, ik zal ze ook zo snel mogelijk beantwoorden.
Alvast bedankt
Ik hoop dat iemand mij kan helpen. Ik moet voor mijn eindproject Samba 4 installeren en configureren. Vervolgens moet ik met een Windows 7 client op het domein kunnen. Daarna moet ik nog wat Basisschool software uitrollen en printers toevoegen maar dat is voor latere zorg.
Ik loop er echter helemaal stuk op en mijn docent helpt ook voor geen meter. Ik hoop dus dat jullie mij verder kunnen helpen. De opdracht moet de 20e af zijn en ik heb al weinig tijd i.v.m. assessments en stage ernaast. Ik heb er al vele uren ingestoken maar kom niet meer verder.
Ik heb besloten om een schone installatie te maken en deze te noteren wat ik precies gedaan heb. Ik hoop dat aan de hand van het onderstaande iemand mij verder kan helpen.
Voor de installatie heb ik de website http://wiki.samba.org/index.php/Samba4/HOWTO gebruikt.
Mijn OS is CentOS 5.5. Verder word het gemaakt in Virtualbox.
Wat ik precies gedaan heb (1 op 1):
1. Gekozen voor een grafische mode
2. Taal is in het Engels
3. Opbouw harde schijf
/ 11.000 MB Primary
/usr 11.000 MB Primary
/home 5.000 MB
Swap 3.000 MB Primary
4. Grub bootloader
5. Netwerkkaarten
a. Eth0 (In Virtualbox een internal kaart)
- IP-Adres: 10.0.0.1/24
- Gateway: 10.0.0.1
- Primairy DNS: 10.0.0.1
b. Eth1 (in Virtualbox een NAT kaart)
- DHCP
6. Hostname is stage.nl
7. Tijdzone: Europe/Amsterdam
8. Root wachtwoord = Welkom01
9. Pakketten:
a. Gnome Desktop Environment
b. Editors
c. Graphical Internet
d. Office/Productivity
e. Sound and video
f. Text-based Internet
g. Development Libraries
h. Development Tools
i. MySQL database
j. Network Servers
k. Printing Support
l. Server Configuration Tools
- Extra aangevinkt is system-config-bind-4.0.3.el5.centos.noarch
m. Administration Tools
n. System Tools
10. Firewall disabled
11. SELinux disabled
12. Na de eerste inlog heb ik alle updates gedraaid
13. Virtualbox Guest Additions geïnstalleerd
14. Yum install libacl-devel libblkid-devel gnutls-devel readline-devel python-devel gdb pkgconfig
15. Ik heb vervolgens los van internet Samba4 en Talloc gedownload en in een .iso bestand gezet
16. ISO gemount en bestanden gesleept naar Bureaublad
17. Cd Desktop
18. Mv samba-4.0.0alpha14.tar.gz /
19. Mv talloc-2.0.5.tar.gz /
20. Cd /
21. Tar –zxvf talloc-2.0.5.tar.gz
22. Cd talloc-2.0.5
23. ./configure
24. Make
25. Make install
26. Cd /
27. Tar –zxvf samba-4.0.0.alpha14.tar.gz
28. Cd samba-4.0.0.alpha14
29. Cd source4
30. ./configure.developer
31. Make
32. Make quicktest
33. Make install
34. ./setup/provision --realm=stage.nl --domain=BASISSCHOOL --adminpass=Welkom01 --server-role=’domain controller’
35. Cd /
36. Ik start dan samba d.m.v. /usr/local/samba/sbin/samba
37. Smbclient –L localhost –U%
38. Die liep ook goed
39. Smbclient //localhost/netlogon –Uadministrator%Welkom01
40. Deze loopt ook goed
41. Cd /usr/local/samba/etc
42. Vim smb.conf
43. Daar heb ik toegevoegd
[test]
Path = /home
Read only = No
44. Dan kom ik bij punt 8
45. Hier moet ik nu BIND configureren maar bij mij bestaat de aangegeven folder door de handleiding niet
Alles wat ik hierboven heb beschreven heb ik reeds uitgevoerd. Wat er niet beschreven is heb ik dus nog niet gedaan. Ik log altijd in onder root.
Ik weet dat het wat lang is wat ik beschreven heb maar in dit geval wilde ik het duidelijk formuleren wat ik precies gedaan heb.
Nu zit ik dus bij de handleiding vast op punt 8. Ze gaan er vanuit dat je een BIND9 DNS server al hebt draaien. Ik heb echter geen idee hoe. Ik heb al aardig wat dingen geprobeerd maar zonder succes. Inmiddels zie ik door de bomen het bos niet meer. Vandaar dat ik een schone installatie heb gedaan zodat jullie weten dat er nog niets mee gedaan is.
Een kleine toevoeging nog, ik start nu elke keer samba op d.m.v. /usr/local/samba/sbin/samba. Nu lees ik overal dat je het ook in PATH kan toevoegen en dat het dan met alleen het commando samba al werkt. Nu heb ik hier ook meerdere dingen voor geprobeerd maar ook dit is mij nog niet gelukt. Hoe kan je dit toevoegen en welke regel moet ik er dan inzetten?
Als er vragen zijn hoor ik het graag, ik zal ze ook zo snel mogelijk beantwoorden.
Alvast bedankt