elektro uitval tijdens updates installeren

Status
Niet open voor verdere reacties.

buck52

Gebruiker
Lid geworden
17 jun 2006
Berichten
29
Tijdens het installeren van updates is door een storing de elektriciteit uigevallen. ik krijg de computer nu niet meer opgestart.
Heeft iemand een oplossing?
 
Pech maar de stroom kan ook eventjes knipperen en dat is al erg genoeg. Als er geen constante levering van elektriciteit is dan zal een Uninteruptable Power Supply (met een accu er in) een goede investering zijn. Ik hoop niet dat er overspanning op het net geweest is.

Doe de Windows installatieschijf in de computer, met dit station als eerst bootbaar in de BIOS, en laat deze de bestaande Windows installaties zoeken en automatisch repareren. Je hoeft daarvoor niets te doen. De optie Fouten zoeken en Repareren is trouwens ook te kiezen voordat Windows om bevestiging van installeren vraagt. Er zijn ook commando's te geven om de FAT te herstellen want daar is een kopie van en vaak stort de kop van de schijf op dit bestand administratie gedeelte neer omdat er altijd naartoe geschreven wordt.

Het commando waarmee Windows de beveiligde systeembestanden controleert is sfc /scannow en iets uitgebreider wanneer je die opdracht vanaf de installatieschijf ingeeft: https://neosmart.net/wiki/sfc/#Run_sfc_in_Windows_7 Dit in geval dat er alleen wat aan Windows lijkt te mankeren. Je kunt ook niet opstarten in veilige modus (F8) en er komt geen scherm met herstel naar werkende configuratie optie? Blijft het scherm zwart, kan je dan naar de BIOS? Wat hoor of zie je?

Het is nog maar de vraag wat er op de schijf beschadigd is maar wanneer je fouten in sporen en sectoren wilt laten herstellen dan moet je een backup gemaakt hebben van de belangrijke gegevens want dat maakt de betreffende partitie op de schijf wel eens voorgoed onleesbaar. Benader de schijf in dat geval vanaf USB of hang deze aan een andere computer.

Als je op kunt starten met een bootdisk dan kan je hulpprogramma's voor zowel schijfcontrole als schijfherstel gebruiken.
 
Laatst bewerkt:
Het enige wat er gebeurt bij het opstarten is dat er in het scherm de letters HP staan er voor de rest doet hij niets. Wanneer ik de installatieschijf plaats doet hij ook niets. Kan nergens inkomen ook niet in de bios.
 
Hoor je ook de HD niet opstarten (al moet je daarvoor goed luisteren)?
Weet je wat de oorzaak van je elektra uitval is geweest. Als die nl een spanningspiek heeft gegenereerd, zou dit je laptop (moederbord) mogelijk fataal kunnen zijn geworden.
 
hoor de hd wel op starten. Tijdens het updaten heeft een kind op de knopjes gedrukt en de computer afgesloten.
 
M.a.w. geen netuitval maar een afgebroken installatie?
 
Met de gemaakte systeemherstelschijf opstarten en een systeemherstel uitvoeren naar een datum van voor het probleem of de gemaakte backup aanspreken.

Aangezien vrijwel niemand die dingen maakt, een systeemherstelschijf is op iedere windows pc te maken en te gebruiken, doe het wel op een windows 7 pc.
 
Ik heb geprobeerd een systeemherstelschijf te maken op een andere computer met windows 7, en dan krijg ik de melding dat dit niet gaat omdat de parameter onjuist is.
 
Het enige wat er gebeurt bij het opstarten is dat er in het scherm de letters HP staan er voor de rest doet hij niets. Wanneer ik de installatieschijf plaats doet hij ook niets. Kan nergens inkomen ook niet in de bios.
Als je niet van schijf kunt booten en ook niet in de bios kunt, maar hij ook geen bios info op het scherm geeft blijf ik het somber in zien. Die bios info software loopt immers op je mobo.
Tenzij alleen je videokaart er uit ligt. Maar als die op je mobo geïntegreerd is zit je toch met een mobo probleem.
Je zegt: "Voor de rest doet hij niets", dus ook geen knipperende HD ledjes op je laptop. Geen accu indicatie enz.?
 
De HD lampen knipperen en branden wel en ik heb het volgens voorbeeld gedaan. Een back-up gemaakt en daarna geprobeerd de herstelschijf te maken maar steeds de melding dat de parameter onjuist is. 0x80070057
 
Misschien is de computer dan met een druk op de knop in de slaapstand gegaan en werkt dat bij deze computer niet.

Ga het batterijtje eens meten op 3 Volt. Halverwege leeg doen ze het misschien niet meer. Zijn er al aanwijzingen voor een lege batterij, zoals dat de datum en tijd niet de juiste waren? Dan meteen maar naar de winkel voor een knoopcel van een halve Euro.

Wanneer je niet in de Bios komt met de toets Del, F1 of F2 (eventueel alles trommelen) dan zou je nog de BIOS kunnen resetten. Zie hiervoor de handleiding, vaak een jumper over net twee andere pennetjes of twee contacten op het moederbord kortsluiten. Als de batterij er uitgenomen is en weer werd teruggeplaatst dan is er ook gereset en zou je in de BIOS, ter voorkoming van fouten, "terug naar standaard waarden" moeten selecteren.
 
Alles werkt weer. Misschien een open deur, maar de stroom er volledig afgehaald en weer opgestart en ja hoor computer startte op en ging verder met het installeren van de updates. Iedereen bedankt voor de aangedragen adviezen en de moeite om een oplossing te vinden.
 
Dat is net als bij slaapstand. Dan druk je op de knop en wordt alles zwart. Als je na pauze op de knop drukt hervat Windows binnen een paar tellen, nadat je opnieuw (automatisch) bent aangemeld.

Als je de stroom er even af hebt gehad dan start de computer normaal op en wordt Windows nieuw geladen.

Controleer bij Start > Afsluiten eens of Slaapstand werkt en pas, indien nodig, deze energie-bespaar instellingen van de BIOS aan. Dat staat bij "Power Management" en kan ACPI heten. Dit moet ingeschakeld staan. Er zijn ook andere manieren om de computer uit de slaapstand te halen (wake up) dan de Power knop en dan staat dat daar ook. Wanneer slaapstand goed werkt dan kan iedereen op de knop drukken zonder dat het werk wordt onderbroken, verloren gaat en er opnieuw moet worden opgestart.

Graag gedaan.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan