Elektrostatische ontlading

Status
Niet open voor verdere reacties.

Diamond

Gebruiker
Lid geworden
29 mei 2001
Hallo,

Ik las in een computerMagazine laatst het volgende:

Elektronica-componenten werken op spanning. Soms is deze spanning erg laag, maar een hoge spanning kan een component vernietigen. Hebt u weleens een elektronische schok gevoeld toen u iets vastpakte? Wat er dan gebeurd is dat uw lichaam zich ontlaad, omdat u een ander potentiaal hebt dan het object dat u aanraakt.Dit noemen we elektrostatische ontlading. Het is noodzakelijk dat u zichzelf met een polsbandje aan de randwaarde van uw huis bevestigd. Hierdoor wordt uw eigen potentiaal nul en kunt u geen schade toebrengen aan het moederbord, processor, geheugen of grafische kaart.

Nu ging ik daarover nadenken en volgens mij is dit de reden waarom me harde schijf kapot is. Die is zover ik me ken geheugen kapot sinds ik in me computer bezig ben geweest. Moest toen een nieuwe schijf plaatsen en me oude moest ik verplaatsten en die is nu kapot. Hij doet het nog wel hoor, alles eigenlijk, alleen defragmenteren, formatteren en als scandisk gaat draaien dan worden er fouten weergegeven.

Is dat polsbandje dus zeer noodzakelijk als je gaat beginnen met je hardware in je pc-behuizing? Ik heb ook gelezen zodra jij met beide handen je behuizing aanraakt en met de schroevendraaier ook dat het hetzelfde effect geeft en het polsbandje niet nodig is.

Wat is volgens jullie het beste, want binnenkort ga ik al mijn hardware-componenten overplaatsen in mijn nieuwe behuizing.

Groetjes,
Diamond

Ik raak meestal een onbeschilderde verwarmingspijp aan, voordat ik aan m'n hardware begin.
Zorg ook dat je geen synthetische kleding aan hebt.
(wolle trui bijvoorbeeld)
Met vloerbedekking moet je ook uitkijken.

Zo'n polsbandje heb ik wel in huis, maar gebruik het zelden.

Niet lachen:

Rubber laarzen helpt ook goed.:o
En ik pak altijd even de kraan beet.

Hallo,

Eventjes de aarding, let wel : de aarding, van een stopcontact aanraken. Helpt ook.

Groeten

Eer dat ik dalijk ken beginnen, ken alles aanraken ;) :D
Bedankt voor jullie reacties :thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan