• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Elke cel uit een kolom exporteren als text file.

Status
Niet open voor verdere reacties.

hmwul

Gebruiker
Lid geworden
15 dec 2012
In kolom A van een Excelsheet staan tekst gegevens, vanaf A1 t/m A150 (ik verzin maar, het kunnen er ook 120 zijn)
De cel-inhoud wil ik als tekst bestanden opslaan, dus b.v. 150 .txt bestanden.
Titel cel-inhoud.

Er zal ongetwijfeld om een bestandje gevraagd worden.

Ik heb iets in elkaar geflanst - Het slaat allemaal nergens op.

Bij cel A2 zou ik dus een tekst bestand krijgen als
It's urgent but we don't have time in the next two years to test it but we must prioritize it.txt

Een bestand zonder tekst of alleen de cel inhoud als tekst, dat is niet belangrijk, wel de bestandsnaam (=cel inhoud)

Thanks.

Bijlagen

Bijvoorbeeld zo:
Code:
Sub ToText()
    For i = 1 To Range("A:A").End(xlDown).Row
        Open ThisWorkbook.Path & "\" & Cells(i, 1) For Output As #1
        Close #1
    Next i
End Sub

Kun je mij verraden wat hiervan de zin is ? Wat ga je verder met die bestanden doen ?

Dat vraag ik me ook af.
En volgens mij is die vraag niet zo lang geleden ook al eens gesteld.

Laatst bewerkt:
Nog een variant, maar ben het eens met snb en Edmoor.

Code:
Sub jec()
 Dim it
 With CreateObject("scripting.filesystemobject")
    For Each it In Range("A1", Range("A" & Rows.Count).End(xlUp))
      .createtextfile(ThisWorkbook.Path & "\" & it & ".txt").write it
    Next
 End With
End Sub

Hartelijk dank allen!

@edmoor - ja er stond mij ook iets bij. blackout gisteren.
Ik had de macro niet in mijn personal.xlsb opgeslagen.
Dacht dat ik 'm misschien wel wilde stellen, maar dat uiteindelijk niet gedaan.
Kon 'm echter terugvinden onder 'geabonneerde vragen' ahum ... :o :o

Code:
Sub Cells_to_textfiles()
' van edmoor 24-01-2022 on helpmij.nl
' Titel: Exporteren van individuele cellen naar individuele .txt bestanden?
' titel van de macro veranderd

sn = IIf(Selection.Rows.Count = 1, Cells(1).CurrentRegion, Selection)

With CreateObject("scripting.filesystemobject")
    For j = 1 To UBound(sn)
      .createtextfile "D:\Temp\" & sn(j, 1) & ".txt"
    Next
  End With
End Sub

In mijn geval, vanwege personal.xlsb, is het pad naar \temp belangrijk.
Anders komen ze in \XLSTART en wordt Excel 22x gestart . . .

Dank nogmaals!

Ook wel grappig dat je mijn naam hebt vermeld in een stukje code die van snb is ;)

Oeps... dat had ik even niet in de gaten. Jij had er als laatste op gereageerd in die thread, vandaar de vergissing.
Na ja...

Ook heb je de vraag in #3 nog niet beantwoord.

Ah, oh ja.
Nou, da's een tamelijk oninteressant (lang) verhaal voor een ander.
Maar heel summier: heeft te maken met grote PDF bestanden, van gescande documenten, facturen, bla bla
Van die documenten is een index gemaakt in Excel: wat staat waar in welk PDF.
Zoiets van : 'document xyz d.d. zus-en-zo staat in abc.pdf pagina 123"
Wanneer je dat als .txt bestand opslaat, dan zoek je flitsend met Everything (Voidtools) waar je wat terug kan vinden.
Zonder.. op zoek te moeten gaan naar het juiste Excel bestand, zonder die te moeten openen en hopen dat je inderdaad de juiste hebt
Ik vind het handig en het werkt echt razendsnel.
Zei toch, totaal niet boeiend...;)

Wij behandelen een vraag van jou met respekt en proberen er een antwoord op te formuleren.
We zouden ook kunnen volstaan met de reaktie dat het antwoord op die vraag totaal niet boeiend is.
Als helpers in dit forum een vraag stellen betekent dat, dat ze het antwoord wel boeiend vinden, anders zouden ze de vraag überhaupt niet gesteld hebben.
Beantwoord de vragen van helpers dus even respektvol als je jouw vraag behandeld wil zien.
Lijkt me toch niet teveel gevraagd van een vragensteller die gratis hulp krijgt (in tegenstelling tot de helpers).

NB. Als al die gegevens in 1 werkblad (2^20 rijen) van Excel staan lijken mij de zoekfunkties van Excel niet onderdoen voor willekeurig welk ander programma.

Laatst bewerkt:
Hallo snb, het was ab-so-luut niet respectloos bedoeld hoor. Echt niet.
Ik ben heb die vraag wel gezien, maar zoiets gedacht van 'dat doe ik later wel, eerst de oplossing, dan kan ik op basis daarvan uitleggen hoe en wat'
Toen vergeten.

Jij, Edmoor, JVeer, e.a., jullie hebben mij altijd fantastisch geholpen èn bovenal snel...

Heb daarvoor echt groot respect en veel waardering! Ik denk niet dat ik mij ooit onheus heb uitgedrukt.
In tegendeel: alleen maar dank voor alle hulp.

Nogmaals, alleen maar grote waardering voor alle hulp.
Mocht iets op een bepaald moment verkeerd overgekomen zijn, dan hiervoor mijn verontschuldigingen.
Dat was dan geenszins de bedoeling. Op papier kunnen dingen soms niet goed overkomen, helaas.

[Off-topic]
Voor wat betreft het zoeken: ik denk dat het een kwestie van gewenning is.
Bij mij staat Everything altijd open en 'klaar voor gebruik', het toont via incremental search, de zoekresultaten direct op scherm.
Alleen bestandsnamen, wel te verstaan.
Ik gebruik ook X1 Search dat ook content indexeert, gaat allemaal een stuk langzamer en ietwat gecompliceerder en moet apart opgestart worden.
Het op de achtergrond open hebben van X1 zorgt soms voor problemen met documenten, zoals Excel, die je opent en X1 tegelijk wenst indexeren.
(Je kunt het Excel bestand niet meer opslaan, moet je een andere naam kiezen, toestanden, omdat X1 ermee bezig is)

Qua snelheid: tik je in Everything b.v. tegel .doc (tegel spatie .doc) dan krijg je tegelijk alle bestanden waar het woord tegel in voorkomt eindigend op .doc of docx
In X1 gaat dat ook wel, maar wat minder soepel. File name: tegel Extension: ".doc" OR ".docx"
In Everything kan je bestanden renamen en in de laatste versie (1.5) zelfs naar andere subfolders elders verplaatsen - een beetje als een file manager.
in X1 kan dat allemaal niet.

Maar goed, dat terzijde, nogmaals: ik vind jullie hulp hier top! :thumb: :thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan