• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

email versturen vanuit Excel

Status
Niet open voor verdere reacties.

Egbert12345

Gebruiker
Lid geworden
13 dec 2010
Berichten
496
Beste forummers, ik wil graag vanuit Excel een email aanmaken (ik gebruik Windows Live Mail), maar dan niet met een hyperlink. Ooit heb ik een stukje code van internet gehaald (zie onderstaand voorbeeld). Als ik dit echter verbouw naar hetgeen ik nu wil, dan lukt dat niet helemaal. De mail wordt probleemloos aangestuurd, maar neem de excelmap mee als bijlage en dat wil ik niet.
Wat wil ik dus wel graag: gewoon email aanroepen en een kale mail tonen (de naam van de geadresseerde heb ik al geregeld). Ik heb de site van HelpMij wel doorzocht, maar vind geen oplossing.
Is mijn verzoek mogelijk?

Alvast maar weer bedankt voor de moeite.
m.vr.gr Egbert


Sub Email_Versturen()
Application.ScreenUpdating = False

bestandsnaam_prog = "ledenadministratie (programma)": Workbooks(bestandsnaam_prog).Activate:

Workbooks(bestandsnaam_prog).Activate: Sheets("invulblad").Select

naam_ontvanger = Workbooks(bestandsnaam_prog).Sheets("assist").Range("T19")

On Error GoTo Err_ExcelBestandMailen

Dim cAdres As String, cTitel As String
cAdres = "" & naam_ontvanger & ""
Application.Dialogs(xlDialogSendMail).Show cAdres, cTitel

Exit_ExcelBestandMailen:
Workbooks(bestandsnaam_prog).Activate: Sheets("invulblad").Select
Application.ScreenUpdating = True
Exit Sub

Err_ExcelBestandMailen:
MsgBox Err.Description, , "Er is helaas iets fout gegaan."
GoTo Exit_ExcelBestandMailen
End Sub
 
Snap ook niet helemaal waar je naar toe wil met "kale mail" je bedoeld dus een e-mail met alleen de ontvanger ingevuld?
 
Ik denk dat Egbert een mail bedoeld zonder dat het huidige werkblad mee wordt gestuurd. En dat kan uiteraard.
 
excuses voor de overlast die ik jullie bezorg. Natuurlijk heb ik de link gezien naar Ron de Bruin, maar niet herkent naar waar ik op zoek ben. Jullie begrijpen goed wat ik met de "kale" mail bedoel. Inderdaad zonder huidige werkblad mee te sturen. Doe mij een plezier en help mij s.v.p. Er staan zoveel mogelijkheden op de site van Ron, welke optie moet ik hebben. Ik zoek dan wel verder.
gr Egbert
 
Echt geen overlast hoor. Ik wil met alle plezier een voorbeeldje voor je maken als je er op de site van Ron de Bruin niet uit komt. Wat wil je precies mailen?

Kijk eens naar deze:
Code:
Sub Email_Versturen()
    Dim OutApp As Object
    Dim OutMail As Object
    Dim bericht As String
    Dim naam_ontvanger As String

    Set OutApp = CreateObject("Outlook.Application")
    Set OutMail = OutApp.CreateItem(0)

    naam_ontvanger = Workbooks("ledenadministratie (programma)").Sheets("assist").Range("T19")

    bericht = "Tekst in het bericht" & vbNewLine & vbNewLine & _
              "Regel 1" & vbNewLine & _
              "Regel 2" & vbNewLine & _
              "Regel 3" & vbNewLine & _
              "Regel 4"

    On Error Resume Next
    With OutMail
        .To = naam_ontvanger
        .CC = ""
        .BCC = ""
        .Subject = "Dit is het onderwerp"
        .Body = bericht
        'Op deze manier kan je 1 of meer bijlagen mee sturen
        '.Attachments.Add ("C:\JeBestand.doc")
        .Display   'Gebruik .Send voor direct versturen
    End With
    On Error GoTo 0

    Set OutMail = Nothing
    Set OutApp = Nothing
End Sub
 
Laatst bewerkt:
Daar heb ik inderdaad overheen gelezen ;)
 
Beste Edmoor en HSV, bedankt voor de reactie. Ik heb een ledenadministratie gebouwd in Excel voor een aantal verenigingen en wil zo nu en dan een mail sturen. De boodschappen daarin kunnen geheel willekeurig zijn. Graag wil ik dat met een aparte functie doen en niet met de hyperlink.
Ik heb de code geprobeerd die je hebt gemaild Edmoor, maar krijg de volgende melding: "ActiveX-onderdeel kan geen object maken", de macro loopt vast op SetOutApp.
m.vr.gr. Egbert
 
De code die ik plaatste werkt alleen als je ook Outlook hebt geïnstalleerd.
 
Oké edmoor, bedankt voor de moeite. Ik ga wel verder zoeken op internet, want ik heb geen outlook.
gr Egbert
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan