• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Email verzenden vanuit geeft 'ineens' zwart beeld

Status
Niet open voor verdere reacties.

Haikom

Gebruiker
Lid geworden
2 aug 2011
Hallo,

Ik ben een rapportage in Excel aan het automatiseren. Voor het verzenden van een selectie uit het betreffende tabblad maak ik gebruik van de knop 'Verzenden naar e-mailadres'. (Linksboven in het lint. Deze moet je wel eerst selecteren in het werkbalk-lint.)

Het verzenden van de selectie op het tabblad ging altijd prima. Het verzonden mailtje (vanuit Excel) gaf netjes het geselecteerde deel van het tabblad weer.
Echter sinds een wijziging die ik heb gedaan (iets VBA-ish of formules in een cel) wordt de ontvangen mail wel erg raar getoond: de 'body' van de mail zwart is met hier en daar een lijn of tekst.

Als ik in het betreffende tabblad een andere selectie verzend krijg ik hetzelfde resultaat.
Maar als ik uit een ander tabblad in hetzelfde bestand een selectie maak en die via 'Verzenden naar e-mailadres' verzend krijg ik netjes wat ik verwacht.

Selectie in het tabblad om te verzenden:

2020-10-02_Excel email.png

Verwachting van de 'ontvangen email:

2020-10-02_Goede Excel email.png

Actueel resultaat:

2020-10-02_Outlook verzonden email.png

Ik heb een aantal oorzaken proberen te elimineren maar dat lijkt niet het euvel te zijn:
  • Een aantal cellen leeg gemaakt waar een tekstsamenvoegen formule in zit met 'Alt'Enter' erin.
  • Opnieuw opstarten Excel en zelfde bestand openen. (Zelfde resultaat)
De enige 'grote' wijziging t.o.v. voor het zwarte mailtje is dat ik i.p.v. een selectielijst pulldown (waar een macro op selecteert) heb vervangen voor selectie buttons.
Waarbij de betreffende macro nu reageert op de selectiebutton (1, 2, 3).

Heeft iemand een idee wat de oorzaak kan zijn van dit issue?

Laatst bewerkt:
Geen voorbeeldbestand, geen code, alles geheim natuurlijk. Vraag me af hoe en wie het dan kan oplossen? Ik sowieso niet.
Echter sinds een wijziging die ik heb gedaan (iets VBA-ish of formules in een cel) wordt de ontvangen mail wel erg raar getoond.
Wat is iets?
Maak de wijziging dan ongedaan.

Laatst bewerkt:
wat gebeurt er bij het afdrukken van diezelfde selectie in het afdrukvoorbeeld of bij het exporteren van die selectie naar pdf ?
Zelfde zwarte beeld met strepen ?

Dank voor de reacties.

Ik kan me ook een reactie voorstellen die ongeveer zo gaat: "Nee, dit heb ik nog nooit gezien en dit is wel erg vreemd." of "Ja, dit heb ik al eens eerder voorbij zien komen en daar is helaas nog geen oplossing voor anders dan.....of dat is toen zo en zo opgelost."

Om even een sheet te uploaden waar het euvel zich voordoet is in sommige gevallen niet zo realiseerbaar en nabouwen leerde dat het vervolgens in de nieuwe sheet niet voorkwam.

Maar goed...

De oplossing die het verhelpt was als volgt: een nieuw tabblad aanmaken en de gegevens van het oude tabblad gekopieerd macro's weer toewijzen.
Vervolgens het corrupte tabblad verwijderd.

Tot op heden gaat het verzenden naar email vanaf het nieuwe tabblad conform verwachting.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan