Ehm, als ik zo vrij mag zijn: ik denk dat 3/4 van de Windows/Internet Explorer-gebruikers niet die instellingen-opties weet te vinden (als ze al van het bestaan ervan afweten!), want die zitten zoals gebruikelijk goed verstopt.
Maar dan nog. Bij mij met WinXPpro en IE7 zie ik na het IE-menu: Extra > Internetopties > Programma's > Internetprogramma's > E-mail het volgende keuzelijstje:
Hotmail zie ik er niet bij staan, en Gmail ook niet.
- Bij mij is de ellende, dat als ik een per ongeluk op een mailto-link klik *), er eerst een hele tijd niets gebeurt, waarin m'n browser bevriest en ik niks kan doen. Als ik alert ben en niet meteen de computer afsluit wegens een crash, gaat daarna op z'n elf-en-dertigst ... het programma Outlook open.
Daar heb ik dus niets aan, want daar werk ik niet mee: ik doe het online in Firefox met Gmail!
Nu mag ik Outlook weer afsluiten en terug naar de site: tijd kwijt en ergernis gevonden.
Geen mailto: of dubbele vermelding !
Mijn idee zou zijn: gewoon wel het e-mail aders op de site vermelden, maar er géén mailto-link van maken. Dan kan iedereen er mee doen wat hij/zij wil: kopiëren en inplakken in ofwel het Outlook- / Thunderbird- enz. programma, ofwel in zijn/haar hotmail- of gmail account.
Klaar!
Alternatief is
twee keer het mailadres vermelden: eerst gewoon, en dan als mailto-link:
Code:
[FONT="Courier New"][SIZE="2"]...
adres: Johan van Internetstraat 17, 9136 KB Gigadorp
e-mail: mailMeNuMeteen@gmail.com ([U][COLOR="blue"]mailMeNuMeteen@gmail.com[/COLOR][/U])[/SIZE][/FONT]
Dat is wel zo gebruiksvriendelijk voor de kopieer/plakkers, en de Outlookers of Thuinderbirders kunnen meteen klikken.
Daarnaast kan er natuurlijk ook nog een mail-formulier opgenomen worden voor mensen die dat nu weer makkelijker vinden.
Met vriendelijke groet,
CSShunter
*) Soms glijdt m'n muis uit bij het selecteren van een e-mail adres dat een mailto-link is (vooral bij kleine letters, als ik m'n cursor moet mikken tussen een een haakje of een punt en het mailadres).
En soms klik ik in een menu op de pagina "contact" > waarbij sommige websites de onhebbelijkheid hebben niet een pagina "contact" te openen, maar direct een mailto-link te openen, met het Outlook-effect als boven.