Emule > Zyxel router > vast LAN ip adrs

Status
Niet open voor verdere reacties.

joroma

Gebruiker
Lid geworden
14 nov 2003
Systeem Vista
Ik kom uit het volgende probleem niet uit. Veel gelezen, geprobeerd, geen succes.
Probleem is de port forwarding voor Emule in mijn Zyle router (modem van Tiscali) en het wisselende ip adres van mijn desktop.

D.m.v. een uitstekende instructie (gegoogled) heb ik mijn draadloze Zyxel router (tevens modem) zo geconfigureerd met poort forwarding dat ik direct bij Emule van lowid naar high id ging, todat.. ik mijn computer afsloot en opnieuw opstartte. Toen wisselde mijn ip- adres en kwam niet meer overeen met het ip-adres wat in de Zyxel router was geconfigureerd.
Via google heb ik mijn Wan ip-adres vast gezet maar toen kreeg ik geen verbinding meer met internet.

En nu kom ik niet verder.

Zou het misschien stap voor stap uitgelegd kunnen worden hoe ik in mijn computer een vast WAN ip adres kan geven, waarbij ik toch verbinding krijg met internet.

Je WAN adres moet je niet aanpassen. Deze krijg je van je provider en kan soms veranderen. Dat deze veranderd maakt verder niet uit.

Je dient het LAN Ipadres aan te passen.
Je router geeft aan elke PC die een verbinding maakt met je router een intern ip-adres = LAN ip-adres
Meestal iets van 192.168.1.xxx. Waar xxx een random getal is tussen 1 en 255.

Nu is het dus zaak om alles wat in je router vanaf het internet binnenkomt en een oproep doet naar het poortnummer wat Emule gebruikt door te sturen naar het interne ip-adres.

Je Portforward moet je dus instellen naar het interne ip-adres.

Via http://www.valadis.nl/support/z021.html#winxps kun je precies vinden hoe je zelf een vast ip-adres kunt instellen in Vista.

De globale stappen.
1. Kies een poortnummer die je wilt gebruiken voor Emule
2. Controleer welke intern ipadres je gekregen hebt van je router.
a. Start--> Uitvoeren --> Type in: CMD en druk ok OK
b. type in: ipconfig /all
c. Zoek in de lijst jouw netwerkaart op en noteer het Ip-adres
d. type EXIT en druk op ENTER.
3. Log in op je Router en maak een portforward aan door het poortnummer in te vullen. Vervolgens type je het ip-adres in wat je bij stap 2.c gevonden hebt.
4. Bewaar je instellingen op de router en herstart deze.
5. Volg de stappen van http://www.valadis.nl/support/z021.html#winxps en geeft je PC een vast ip-adres. Vul als ip-adres weer hetzelfde adres in wat je bij 2c gevonden hebt.
6. Herstart de PC
7. Start Emule en vul daar het poortnummer in wat je bij Stap 1 gekozen hebt.
Klaar.
8. Emule werkt met UDP en TCP poorten. Bedenkt dus voor beide een poortnummer en stel 2x een portfward in naar hetzeflde ip-adres. Sommige routers hebben de mogelijkheid om 1 portforward aan te maken voor zowel UDP als TCP. Dan kun je die gebruiken.
Hier staat ook een uitleg voor het forwarden van poorten voor de Zyxel. Aangezien je niet het type nummer hebt geveven maar 1 gekozen.
http://portforward.com/english/routers/port_forwarding/ZyXEL/Prestige600/eMule.htm

Hartelijk dank voor de uitleg.
Wat kan de reden zijn dat mijn instellingen van een vast ip adras niet worden vastgehouden nadat ik oké heb gegeven.

Hartelijk dank voor de uitleg.
Wat kan de reden zijn dat mijn instellingen van een vast ip adras niet worden vastgehouden nadat ik oké heb gegeven.
Komt het soms doordat ik dit ip adres nu heb toegewezen gekregen? Een ander ip adres lukt wel.

mbt het WAN ipadres klopt dit omdat jij daar geen invloed op kan uitvoeren. Dat kan alleen de provider.

Als je de stappen volgt via de meegestuurd link kun je gewoon zelf een ip-adres instellen in Vista. Een Lan ipadres wat dus meestal begint met 192.168.1.xxx. Waar xxx staat vul je zelf een getal in.

Het kan zijn dat het betreffende ip-adres wat je kiest mogelijk al wordt gebruikt in je netwerk. Maar dan krijg je tijdens opstarten en inloggen in Vista daar ook een melding over.

Via het CMD commando kun je testen of een ip-adres op dit moment gebruikt wordt.

Type in: ping <vul het ip-adres in - 192.168.1.xxx > en druk op ENTER
Als je een reply krijgt is deze ingebruik
Krijg je een time-out dan is deze niet in gebruik.

Klopt wat u schrijft. Ik heb nu een ip adres gekozen wat kan worden opgeslagen.

Echter de Zyxelrouter(met firewal) is een lastige om deze goed te configureren.

Bij het testen van de poorten van emule (nu nog steeds lowid) krijg ik de volgende melding
"Testen van IP: 82-169-185-XXX.ip.telfort.nl (82.169.185.XXX)

TCP verbindings test wordt gestart...
TCP test mislukt! UDP test wordt niet uitgevoerd"

Moet ik dit adres ook nog invoeren in het internet protocol 4 (tcp/ipv4)

Laatst bewerkt:
82-169-185-220 is het ip-adres wat Telfort geeft aan het modem. Voor dit adres moet je niets instellen. Een portforward kijkt niet naar dat adres. Hij kijkt welke aanroep er binnenkomt op het modem en door de portforward weet hij naar welk intern ip-adres hij dit verzoek moet doorsturen.

Denk ook aan de software firware binnen Windows. Zowel Xp als Vista hebben deze aan boord een ook hier dien je een poort te openen als emule dat standaard niet gedaan heeft.

Uitleg voor Vista
http://windowshelp.microsoft.com/Windows/en-US/help/4da18300-9044-47b6-9038-595c78db81ab1033.mspx

Als het dan nog niet werkt dan zul je moeten gaan omschrijven wat je tot nu toe gedaan hebt en het liefst met alles adressen en poortnummers.

Dus iets van.
Ip-adres ingesteld op:
Na herstart gecontroleerd of je dit ip-adres nog hebt via ipconfig command:
Poortnummer TCP:
Poortnummer UDP:
Heb je bovenstaande poortnummers ook ingesteld in Emule:
Heb je de router ook opnieuw gestart, stroom er even af halen:
Merk en typenummer Router

Graag deze vragen beantwoorden als het nog niet lukt zodat er een beter beeld onstaat van alles.

Heb geduld met mij.

Als ik een ipconfig/all doe dan wordt aangegeven:
Linkysys wireless
IPv4 adres 192.168.1.xx (voorkeur)
etc., etc.

Ethernet-adaptor LAN-verbinding
Medium status: medium ontkoppeld.

Is dit het probleem?

Medium ontkoppeld betekend dat er geen kabel verbonden is met de netwerkaart of dat de kabel niet goed is. Waarschijnlijk maak je gebruik van een draadloze verbinding met de router. Je hebt dus nu de verkeerde netwerkaart ingesteld en daardoor werkt emule ook niet goed. Er is nu een portforward ingesteld naar een ip-adres wat niet bestaat omdat er geen kabel verbonden is met de Pc omdat je met een andere netwerkaart in de pc werkt.

Als je dus draadloos werkt moet je dus op zoek naar de andere netwerkaart in de Pc. Via het command ipconfig/all krijg je alle netwerkkaarten te zien waaronder de draadloze kaart.

Waarschijnlijk heb je nu het vast ip-adres ingesteld voor de bedraade netwerkaart. Je dient nu nog de gegevens aan te passen voor de draadloze netwerkkaart. Omdat je de draadloze verbinding gebruikt geld ook dat ip-adres voor emule.

Je vult dan alles op dezelfde mannier in als wat je gedaan hebt voor de bedraade netwerkaart. Alleen het ip-adres voor de draadloze kaart moet je met bijvoorbeeld 1 verhogen.

Stel je had het ip-adres van de netwerkaart (bedraad) ingesteld op 192.168.1.10.
Voor je draadloze netwerkaart zet je deze dan op: 192.168.1.11

Je mag nooit 2x hetzelfde ip-adres instellen voor netwerkkaarten in 1 netwerk want dan krijg je een conflict.

Als je dat allemaal hebt ingesteld ga je weer naar de router en pas je het ip-adres voor de portforward aan naar 192.168.1.11

Eenvoudiger kan ook door de instellingen van de bedraade netwerkkaart weer op automatische te zetten. Pc herstarten en daarna stel je je oude ip-adres in voor de draadloze netwerkaart. Zo hoef je de router niet aan te passen.

Dee keus is aan jezelf. Voordeel van de eerste optie omdat je beide netwerkaarten van een vast ip-adres hebt ingesteld je nooit een conflict kunt krijgen. De kans erop is niet groot maar toch altijd aanwezig.

Samenvatting.
Zoek je draadloze netwerkaart op en stel deze ook in voor een vast ip-adres.
PC eventueel de portforward aan als je een andere ip-adres hiervoor gebruikt.
Herstart router en PC.
Test alles opnieuw.

Het is me nu veel duidelijker geworden. Vast ip adres werkt nu.
Vermoedelijk ben ik de war geraakt door WAN en LAN, omdat ik in de aanhef sprak over draadloze router(modem) kon ik het even niet meer volgen toen in het advies kreeg om LAN ip vast te zetten.
Als ik het nu goed begrepen heb staat LAN voor de omgeving waarin je werkt en bezit ik 2 kaarten, waarvan 1 draadloos en 1 voor een kabel, die beide in een LAN omgeving werken.

'K moet nu alleen de router nog een keer opnieuw configureren, maar dat lukt me wel.

Hartelijk dank voor uw geleverde inspanning.:thumb:

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan