• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

En OF Als formule

Status
Niet open voor verdere reacties.

Albatros

Gebruiker
Lid geworden
4 nov 2001
Berichten
386
Hoi,

Ik word er een beetje draaierig van.:confused:
Ik zoek een formule om bij "lijn 1"een a, b, of c te zetten bij respectievelijk < 8 uur , 8 - 16 uur, en > 16 uur productie, en een d, e, f bij lijn 2, met dezelfde uren.
Een voorbeeld staat in de bijlage.
Iemand die de logica ziet en mij kan helpen?
Bekijk bijlage En-OF-Als formule.xlsx
Albatros
 
Laatst bewerkt:
Kom je hiermee tot het resultaat?
Code:
=KIEZEN(G8;ALS(H8>=16;"c";ALS(H8>8;"b";"a"));ALS(H8>=16;"f";ALS(H8>8;"e";"d")))

Zonder je hulpcellen dus.
 
Laatst bewerkt:
Nog een optie in een héél andere hoek.. ;)
Code:
=TEKEN((G8*ALS(H8<=8;1;ALS(EN(H8>8;H8<16);2;3))+96))

=CHAR((G8*IF(H8<=8;1;IF(AND(H8>8;H8<16);2;3))+96))

[EDIT] nu in de ochtend zie ik dat mijn idee toch niet goed werkt... Helaas pindakaas...
 
Laatst bewerkt:
Of in H3:J3 alleen de ondergrenswaarden opnemen (0 8 16) en dan
Code:
=INDEX($H$4:$J$5;G8;VERGELIJKEN(H8;H3:J3))

Let op: de ondergrens is inclusief dus 8 levert b of e op.
 
Code:
=INDEX(H4:J5;VERGELIJKEN(G8;G4:G5;0);ALS(H8<=8;1;ALS(H8<=16;2;3)))

Dit zou je vraag moeten oplossen
 
Ik zie hier hele mooie voorbij komen :thumb:

Maar als Albatros gewoon 2 aparte formules had maakt, en ze zou samenvoegen had hij dit resultaat bekomen.
Code:
=ALS(G8=1;ALS(H8<8;"A";ALS(H8>16;"C";"B"));ALS(G8=2;ALS(H8<8;"D";ALS(H8>16;"F";"E"));""))

En om te zorgen dat als in G8 of H8 niets staat, er geen waarde in de cel staat:
Code:
=ALS(AANTAL(G8;H8)=2;ALS(G8=1;ALS(H8<8;"A";ALS(H8>16;"C";"B"));ALS(G8=2;ALS(H8<8;"D";ALS(H8>16;"F";"E"));""));"")
 
Geweldig om te zien dat er zoveel interesse is om deze uitdaging voor mij aan te gaan!
Er zijn hier diverse creatieve oplossingen bedacht, om een probleem ook van een andere kant op te lossen.
De verwijzingen naar de tabel vallen in dit geval voor mij af, maar ik bewaar ze voor als ze van pas komen in een later stadium.
Zou ik een "winnaar" moeten kiezen, is er een gedeelde eerste plaats voor Ad Becude en HSV.

Eenieder bedankt voor het meedenken en de aangedragen formule! :thumb:

Albatros
 
Ha ha ha... Het liet me toch niet los dat mijn idee niet werkte... Daar heb ik dus nog 'ns stevig over nagedacht en ben nu wél tot de perfecte oplossing gekomen....
De grap is dat de aanpassing niet eens zo groot is.
Code:
=CHAR(([B][COLOR="#FF0000"](G8*3)-[/COLOR][/B]IF(H8<=8;[B][COLOR="#FF0000"]2[/COLOR][/B];IF(AND(H8>8;H8<16);[B][COLOR="#FF0000"]1[/COLOR][/B];[B][COLOR="#FF0000"]0[/COLOR][/B]))+96))
Het mooie van deze oplossing is dat je nu gewoon verder kan met code 3, 4 enzovoorts (tot het alfabet op is natuurlijk :D)
 
...en ben nu wél tot de perfecte oplossing gekomen....
Hij is mooi, wat natuurlijk niets afdoet aan de andere oplossingen... :rolleyes:
Persoonlijk vind ik bijvoorbeeld het mooie van #4 dat er geen hard gecodeerde waarden in de formule staan (hoewel je over de G8 van mening kunt verschillen).
Oh, da's de mijne, nou ja whatever :cool:
 
Hij is mooi Leo. :thumb:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan