Encryptie corrupt geraakt?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Buzza

Gebruiker
Lid geworden
28 dec 2004
Beste Helpmij-ers.

Een tijdje geleden heb ik op mijn PC onder WXP SP2, mijn persoonlijke bestanden ge-encrypt met de encryptie welke standaard in Windows XP SP2 aanwezig is. Deze bestanden staan niet op mijn OS schijf.

Sindsdien heb ik Windows tweemaal opnieuw geïnstalleerd (1x Vista, daarna 1x WXP SP3).

Nu het probleem; Ik kan niks meer met de bestanden. Niet openen, niet kopiëren, niks. Ik heb succesvol ownership genomen van de bestanden, en ervoor gezorgd dat mijn useraccount genoeg rechten heeft, maar tevergeefs; ik kan nog steeds niet decrypten/openen zonder een ''Acces-denied'' melding te krijgen.

Heeft iemand hier ervaring mee, of weet iemand hoe dit opgelost kan worden?

Alvast bedankt :thumb:

Citaat

Het Encrypted File System (EFS) van Windows
Windows XP Pro en Windows Vista hebben de mogelijkheid bestanden te beveiligen door middel van encryptie. Deze methode staat ook wel bekend onder de naam Encrypted File System (EFS) en is alleen bruikbaar voor partities met een NTFS-indeling. Een bestand kan worden voorzien van EFS-encryptie door er met rechts op te klikken en te kiezen voor Eigenschappen, knop Geavanceerd, en de optie Inhoud coderen/versleutelen om gegevens te beveiligen te activeren.

Zolang het mogelijk is in te loggen met het gebruikersaccount, behoudt de gebruiker toegang tot de versleutelde bestanden. Het is dus voor het ontsleutelen van de bestanden niet noodzakelijk een code te onthouden. Het account wordt namelijk gekoppeld aan een unieke EFS-sleutel. Is het echter niet meer mogelijk Windows op te starten en in te loggen met het gebruikersaccount (om wat voor redenen dan ook), dan is er ook geen toegang meer tot de met EFS versleutelde bestanden. Voor u er erg in heeft zijn de gegevens dus echt niet meer toegankelijk!

Veiligstellen van de unieke Encrypted File System-sleutel
Door de unieke EFS-sleutel veilig te stellen op een diskette of USB-stick kan op een andere PC of onder een andere gebruikersnaam weer toegang worden verkregen tot de versleutelde bestanden. Stel de sleutel daarom veilig via de Internet Explorer, Extra, Internetopties, tabblad Inhoud, knop Certificaten, tabblad Persoonlijk, knop Exporteren en in Windows Vista via het onderdeel Gebruikersaccounts van het configuratiescherm, taak Uw certificaten voor bestandsversleuteling beheren. Gebruik hiervoor wel een veilige, gemakkelijk te onthouden locatie die niet 'encrypted' is ;-)...

Duidelijk. En er is geen enkele manier om deze encryptie te breken? Ik weet uiteraard nog wel gewoon mijn wachtwoord van de account waarmee deze files ge-encrypt zijn.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan