Energie verbruik

• Onderwerp starter Onderwerp starter X3ore
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

X3ore

Gebruiker
Lid geworden
7 apr 2004
Ten eerste, ik had geen idee waar ik dit topic moest plaatsen, dus als een mod er een betere plaats voor heeft mag deze altijd verplaatst worden!

Hallo,

Ik zit met een vraagje, heb al op google enzo gezocht maar word er toch niet wijzer uit.
Ik heb een computer niets speciaals aan p4, 3,6gh, 1gb ram.. En neem aan dat hij ongeveer +- 200 a 230 dagen per jaar aanstaat. (monitor en externe hardware staan altijd uit indien ze niet gebruikt worden) Nu kreegen we vandaag een jaarlijkse rekening in de bus van wat we nog extra aan electriciteit moesten betalen. Dit was over de 1000€ terwijl we vorig jaar meer dan 600€ moesten terug trekken omdat we teveel hadden betaald in de loop van het jaar. Nu ik woon nog altijd zoals vorig jaar op een vrij klein appartement, en het enige dat buiten de pc dag/nacht aanstaat is de koelkast. Nu vraag ik me af zou het echt kunnen dat de rekenening zo hoog oploopt door m'n computer?

Het zit zo, m'n ouders willen hem buitegooien (men pc) als het wel degelijk daardoor komt. Vandaar ik er graag wat meer informatie over wil hebben.

Alvast bedankt

Groetjes,
Shane

€ 1600 euro voor een pc lijkt mij wat veel. :D
Kijk eens hoe snel de meter gaat met de pc aan en uit
Het is wel een lange winter geweest, kijk op de afrekening of de hoge kosten door gas of electriciteit komen.

Nee geen 1600 euro :p

Kijk zal het anders uitleggen.

We betalen maandelijks 150€ aan electriciteit en gas.
1 keer per jaar worden de meterstanden gecontroleerd en zien ze of we teveel hebben betaald of te weinig, en ieder jaar hebben we eigenlijk maandelijks al teveel betaald waardoor we geld terugkrijgen.

Nu dit jaar krijgen we geen geld terug maar moeten we 1000€ extra betale aan gas en elektriciteit. (dit is dus alles in totaal he, niet alleen voor de computer he)

Nu ik verbruik toch echt niet meer dan andere jaren, toen we in ons vorig huis woonden (wat 10keer zo groot was, met evenveel apparaten in huis kregen we zelfs geld terug).

Ik zal ook eens kijken door wat juist de hoge kosten zijn, electriciteit of gas, zal het weten te zeggen

Verleden jaar € 600 terug en dit jaar € 1000 extra = een verschil van € 1600 als je ouders denken dat dit is op te lossen door door de pc naar buiten te gooien :rolleyes:

Vraagje aan de TS: Zijn jullie toevallig ergens vorig jaar overgestapt op een andere aanbieder voor de stroom??? Bijvoorbeeld via united consumers?

Of is vorig jaar de meterstand geschat?
Of hebben jullie de standen steeds te laag door gegeven? ( doen mensen soms om geld te besparen, maar uiteindelijk komt de meteropnemer een keertje...)

Vrienden van mij hadden hetzelfde probleem dit jaar, ook ineens 1000,- euro bijbetalen.
Ik heb de hele zaak met de oude rekeningen nagespit....en kwam tot de conclusie dat de meterstanden geschat waren en dat met het overstappen naar United consumers het voorschot bedrag dat p/m betaald werd veel te laag lag!

En is het ook in België niet zo dat de gas (en ook stroom)prijs gekoppeld is aan de benzineprijzen, die zijn namelijk behoorlijk gestegen afgelopen jaar. Als je maand bedrag daar niet op aangepast is zal je inderdaad een behoorlijk beetje bij moeten betalen.
Je kan beter gaan kijken wat het verbruik is in Kilowatt en kubieke meters gas en dat vergelijken met andere apartementen (of als jullie stroomleverancier dat heeft, een vergelijkingstabel) dat geeft een beter beeld dan een bedrag.

Overigens € 150/maand is hier in nederland betrekkelijk laag voor een normaal huishouden.

afhankelijk van je woonplaats int de energieboer ook andere rekeningen die niets met gas en licht te maken hebben. Denk aan de kabel, water, onroerend goed belasting, het zuiveringschap, de vuilnis enz. Stel dat je vuilnis vroeger aan x betaald moesten worden en nu door het energiebedrijf gebeurd wordt, dan heeft de eindnota niet alleen met gas en licht te maken. Dus als je zin hebt in een puzzel: lees de eindafrekening hardop voor. Rotkarwei, vaak 5 blz, maar met hardop lezen besef je sneller wat je leest: vooral de rubriek met componenten die in rekening gebracht worden is van belang. En vergelijk dat deel eens met de eindnota van vorig jaar. Kans is groot dat in de nota nu een leverancier zit die er vorig jaar nog niet bij zat. En laat je ouders dan ook eens zien wat een m3 water, gas, Kw stroom nu en vorig jaar koste. Deze kosten zijn omhoog gegaan, en niet meteen het verbruik. Als je het handig aanpakt word je weer vriendjes met je ouders

succes

Die processor in je pc is wel een energiezuiper. Ik heb een prescott van 3.4 ghz. En mijn pc gebruikt zonder scherm zonder belasting 133 watt. en onder zware belasting 200 watt.
Dus met scherm kom je al gemakkelijk aan 200 watt per uur,
200*24= 4800 wh per dag
4800 * 230 = 1104 kwh
1104 kwh * 0.20 cent/kwh = 220 euro

Ik denk zoals eerder gezegd dat het iets met een schating van de metterstand te maken heeft. Staan de meterstanden niet op de factuur?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan