• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Energiekosten

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hallo Frans,

Mijn bescheiden mening is dat er een denkfout in zit. Het prijsplafond is dat je voor een bepaalde hoeveelheid b.v. Gas = 1200 m3 per jaar maximaal tegen een tarief behoeft te betalen van 1,45 euro pm3. Dus als je energieleverancier in het 1e kwartaal 3,21 euro per m3 berekent, dan krijg je een korting van max het plafond uit het 1e kwartaal van 568 m3. De korting bedraagt dan 568 m3 x (3,21 euro - 1,45 euro).

De energieleverancier zullen ongetwijfeld eerst laten zien wat de kosten zijn zonder het prijsplafond om vervolgens de korting toe te kennen.

In jouw excelbestand bereken je nu de m3 x 1,45 als korting. Dat is niet juist.

Groet

Dirk

Laatst bewerkt:
@Dirktimm,

Ik krijg op 18 sept de jaar afrekening.
Tot die tijd mag ik volgens het prijsplafond 754m3 gas verbruiken.

Ik kom daar ruim boven.

Dan mag ik toch 754 a 1,45 =1093,30 van de totalen kosten aftrekken?

Frans

Hallo Frans,

Volgens mij moet het zo:

568 m3 x tariefprijs - plafondprijs dus 568 x (3,2194470 - 1,45) = 568 x 1,7694470 = 1,005,05
186 m3 x tariefprijs - plafondprijs dus 186 x (1,8307300 - 1,45) = 186 x 0,3807300 = 70,82

Er staan meerdere voorbeelden op het internet.

Succes

Dirk

04fwalraven
Weet niet of je hier wat mee kunt, heb het ook maar van iemand gekregen.
De bladen zijn beveiligd zonder WW.
Ik heb geen gas dus voor mij niet zo relevant.

Groetjes
Johan

Bijlagen

@Dirktimm,

Je bedoelt dan dit:

568 m3 x tariefprijs - plafondprijs dus 568 x (3,2194470 - 1,45) = 568 x 1,7694470 = 1,005,05
186 m3 x tariefprijs - plafondprijs dus 186 x (1,8307300 - 1,45) = 186 x 0,3807300 = 70,82

boven prijsplafond 1e periode 763-568=195m3 = 195*3,219447=627,80
boven prijsplafond 2e periode 2000-186 =1840m3 =1840*1,8307300=3320,95

Deze berekening totaal 5019,62

Mijn berekening voor gas was 6670,40

Als bovenstaande de juiste berekening is scheelt het toch een 1600 euro.

Frans

@jverkerk,

Programma moet eventjes bestudeerd worden.

Maar het lijkt op het eerste oog wel een goed programma.

In iedergeval alvast bedankt voor het meedenken.

Frans

Prijsplafond

Hallo Frans,

Eigenlijk niet, maar zo mag je het ook uitleggen. Of dat aansluit bij je jaarafrekening waag ik te betwijfelen.

Ik heb nog geen jaarafrekening gezien waarop een energieleverancier zijn berekening geeft,
maar ik ga er van uit dat zij eerst de volle mep berekenen en daarna de korting volgens het prijsplafond.
Het is maar een idee. We zullen zien.

Groet

Dirk

p.s. je hebt dus een goede dag?

Laatst bewerkt:
Dat zal ongetwijfeld een goede berekening/voorbeeld van Johan zijn, maar ik begrijp er niets van. Als je dan 'plafondwaarden' per maand hebt, waarom dan niet beginstand en variabelen invoeren per maand op 1 en 30/31 en dan uitrekenen. Waarom zo moeilijk doen! Is dat niet bewust? Mensen moeten het volgens de energieleveranciers niet helemaal begrijpen want dan zouden ze wel eens kunnen protesteren!

Onderstaande lijkt mij een goede eenvoudige opzet. Jammer dat niet iemand deze van de juiste formules wil voorzien.
Bekijk bijlage Nog uit te werken_02.xlsx

Laatst bewerkt:
De berekening van Senso klopt toch niet helemaal.
Als je totaal verbruik onder het max verbruik van het prijsplafond zit dan kun je een maand waarbij het verbruik hoger is de maand daarop compenseren door minder te verbruiken

Prijs plafond
Januari 221.2 m3
februari 188 m3
totaal 409.2

Als je in januari dan bv 250 m3 verbruikt en in februari 150 m3 dan zit je totaal toch onder de 409.2 m3
en heb je dus volledige compensatie ook over de 250-221.2=28.2 m3 die je in januari meer hebt verbruikt.
Deze heb je immers in februari niet verbruikt.
Het gaat immers over het totale jaarverbruik.

In de praktijk echter gaat het om 2 periodes.
1. Van 1 januari tot de datum van de jaar afrekening
2. Van datum jaarafrekening tot en met 31 december.

Tussen deze 2 periodes kun je het teveel verbruik van de 1e periode niet weg strepen door de 2e periode minder te gaan verbruiken.

ps
Het kan natuurlijk ook omgekeerd januari minder verbruiken en februari meer

Laatst bewerkt:
popipipo
Je hebt vermoedelijk volkomen gelijk. Echter dat is mijn hele punt, wie begrijpt het nog en is in staat in een Excel document de juiste gang van zaken op een eenvoudig manier na te bootsen, opdat iedereen het begrijpt. Mijn 'jaaroverzicht/document' geeft de stand op 1 en 30/31 vd maand, de vrijstelling, het verbruik, het tarief, het plafond en nog is men niet in staat een juiste begrijpelijke 'nota' te presenteren. Ik zeg, dat is een schande!

Ik en veel mensen met mij verkeren in grote onzekerheid en weten totaal niet waar ze aan toe zijn en wat ze kunnen verwachten bij het ontvangen van de jaarnota. Die krijg ik voor stroom in augustus en gas in september. Dat zal schrikken zijn!

Ik heb in ieder geval door mijn document te plaatsen een fatsoenlijke poging gedaan, echter popipipo zegt klopt niets van. Mag je rustig zeggen en zal gelijk hebben. En ik zeg energieleveranciers en Tweede Kamer, wat jullie doen klopt ook niets van. Is niet transparant, niet duidelijk, niet reproduceerbaar, voor de meeste mensen niet te begrijpen en kan/zal ze in grote ellende storten. Dat is mijn mening.

Hallo Frans,

Eigenlijk niet, maar zo mag je het ook uitleggen. Of dat aansluit bij je jaarafrekening waag ik te betwijfelen.

Ik heb nog geen jaarafrekening gezien waarop een energieleverancier zijn berekening geeft,
maar ik ga er van uit dat zij eerst de volle mep berekenen en daarna de korting volgens het prijsplafond.
Het is maar een idee. We zullen zien.

Groet

Dirk

p.s. je hebt dus een goede dag?

@Dirktimm,

Eerst hebben en dan pas juichen.

Maar in je laatste zin schrijf je toch wat ik in mijn openingspost bedoel.

Eerst alles tot aan de jaarafrekening, alles bereken met de normale kosten.
En dan voor die periode toegestaan verbruik van het prijsplafond in mindering brengen.?

Frans

klopt toch niet helemaal

echter popipipo zegt klopt niets van

Dit is toch niet helemaal hetzelfde.

Ik wilde alleen maar zeggen dat deze berekening zijn beperkingen heeft.
En omdat ook gezegd wordt dat alles erg onduidelijk is wilde ik met deze opmerking enige onduidelijkheden beter uitleggen en jou formule ZEKER NIET afkraken.
In een groot aantal gevallen zal je berekeningen zeker kloppen.

Maar er zijn zoveel verschillende situaties te verzinnen dat het altijd moeilijk blijft om dit in algemene regeltjes te proppen.
Op elke regel die je beschrijft kun je ook weer een uitzondering schrijven.

Geen regels zonder uitzonderingen
Zonder uitzonderingen geen regels.

Hallo Willem,

Met “Klopt toch niet helemaal” geef je een bescheiden mening. Er klopt namelijk niets van.

In het bestand van Senso wordt in rij 9 een bedrag voor de maand mei met een verbruik van 100 m3 als volgt berekend:

Kolom N: PrijsPlafond m3 34,9 m3 x 1,45 = 50,61

Kolom O: Werkelijk verbruikte m3 = 100 m3 minus PrijsPlafond m3 (34,9 m3) = 65,1 m3 * 1,00 = 65,10

Totaal te betalen voor de maand mei 50,61 + 65,10 = 115,71 Kolom R

Wat is dat voor een onzin. Je betaalt gewoon 100 m3 * 1,00 = 100,00 euro aan de Energieleverancier.

Het PrijsPlafond geldt alleen voor de tarieven boven 1,45 met een max m3 volgens de tabel.

Groet

Dirk

@dirk
Je hebt gelijk zo ver had ik nog niet gekeken
Voor de maand mei geldt niet het prijsplafond omdat die prijs groter is als die van de leverancier.

Hallo Willem,

Als je nog iets verder kijkt, dan zie je in de cellen O5 en Q5 geen formule. Dat lijkt mij niet logisch.

Het totale verbruik is 2600 m3 dus ruim boven het prijsplafond van 1200 m3 en mag je over de maanden verrekenen.

Dus van de 2600 m3 gaat 1200 m3 tegen 1,45. Volgens Senso cel L19 1078,9 m3. Je kunt je misschien
nog afvragen of je de m3 uit de maand mei mag verrekenen. Ik kan het antwoord niet vinden.

1078,9 m3 is in ieder geval niet juist.

Het bestand van Senso met gele cellen aangevuld. Zo simpel kan het zijn.

Groet

Dirk

Bijlagen

Voorbeeld gevonden die Vattenfall mogelijk hanteert bij de jaarafrekening.
Er kunnen echter geen rechten aan worden ontleend.
Bron Vattenfall.

V
Code:
an 1 januari t/m 31 maart was je contracttarief € 3,20 per m3. Je verbruikte in deze periode 660 m3 gas.
Van 1 april t/m 15 april was je contracttarief € 1,40 per m3. In deze periode verbruikte je 40 m3 gas.
Je leveringskosten voor gas waren in deze periode in totaal € 2.168
(660 x 3,20 + 40 x 1,40 = 2.168).
[COLOR="#FF0000"]Je gemiddelde tarief was in deze periode € 3,10 per m3 gas. Dit berekenen we door je kosten te delen door het verbruik (2.186/ 700 = 3,10).
Je gemiddelde contracttarief was dus € 1,65 hoger dan het prijsplafond (3,10 - 1,45).[/COLOR]
Je verbruik was 700 m3. Dit ligt boven het verbruiksplafond voor deze periode (620 m3). Voor de eerste 620 m3 geldt het prijsplafond. Voor de 80 m3 daarboven betaal je het tarief van je contract.
De vergoeding van het prijsplafond is dus € 1.023 (620 x 1,65 = 1.023). Dit bedrag wordt op de jaarafrekening in mindering gebracht.
Je leveringskosten voor gas komen dus uit op € 1.145 (2.168 - 1.023 = 1.145).

Met name rood gearceerde tekst is nog iets om rekening mee te houden.

Verder wordt er gerekend met of zonder BTW, met name prijs boven het plafond?

Frans

Laatst bewerkt:
Heb op basis van voorbeeld voor gas een berekening voor stroom gemaakt.
Zie bijlage.
Verbruik voor periode 2 is uiteraard een schatting.

Zowel positieve als negatieve opmerkingen/verbeteringen zijn welkom.

Frans

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan