Energieverbruik PC

Status
Niet open voor verdere reacties.

Bram Hatoka

Gebruiker
Lid geworden
30 mei 2009
Hallo,

Mijn ouders hebben me onlangs verteld dat mijn pc teveel energie verbruikt, en daardoor de factuur dus gestegen is... Ik heb inderdaad het laatste jaar een nieuwe pc gekocht, en dit is een behoorlijke pc.

Nu is mijn vraag, is het werkelijk ZOOO een groot verschil dat mijn pc teweeg gebracht heeft? Ik geef alvast mijn hardware die ik gebruik:

NZXT Crafted Series Phantom - Fulltowermodel (Met fancontroller)
Samsung SpinPoint F3 Desktop Class HD103SJ (7200Rpm)
Scythe Mugen 2 rev.B SCMG-2100
Intel Core i7 930 / 2.8 GHz
Palit GTX 460 Sonic Platinum
OCZ Gold XTC Triple Channel Kit (6 Gig Ram)
ASRock X58 Extreme3
Corsair TX750W - Voeding ( intern ) - ATX12V
Sony Optiarc AD-7260S

Nu, ik gebruik deze pc met 2 schermen:

Samsung T200HD en Fujitsu Siemens LCD monitor (19 inch)

Is het mogelijk dat jullie me een jaarbasis berekenen? Want hier heb ik totaal geen idee van...

MVG

Hatoka

Met een stroommeter er tussen, kan je zo het verbruik zien.

hoeveel watt per uur verbruikt hij?
en hoeveel uur per dag staat hij aan?
of eventueel per week.

toevallig hebbe we dat net op school dus ik kan wel ff uitrekenen :p

edit: ik keek ff over die 750 watt per uur :P
dus hoef alleen online tijd nog maar te weten

Laatst bewerkt:
Beeldschermen verbruiken allebei ong. 50W, dus komt neer op 0,85kWh. Beeldschermen verbruiken ook nog redelijk wat in standby, je kan ze dus beter op een schakelaar zetten als je dat nog niet hebt.

Hoi,

Anders haal je bij gamma of Praxis z'n eentje als deze kan je het precies bijhouden

Hallo,

Dankjewel voor de vlugge antwoorden... Zo ken ik dit forum ;)

Wel, het verbruik gaat hem echt wel om 500 euro... De mogelijkheid dat het enkel de pc is verbaast me echt ten zeerste?...

Wat denken jullie? Ik leg beide schermen af 's nachts en de pc ook. Ik zit wel behoorlijk veel te gamen... In de vakantie loopt dat enorm op die uurtjes. Maar dan nog?

MVG

Hatoka

Hoe komen je ouders aan die 500 € als ze er geen kw meter tussen hebben staan lijkt mij een beetje aan de ruime kant.

Ik gok op een totaal verbruik van 500 watt.. Veel meer denk ik echt niet. Dan is het een simpel rekensommetje:

500 watt = 0.5kwh. 1 kwh ~ 17 cent? Dus 0.5 x 0.17 x t (in uur) = kosten (in hele euro's)
Je zult dus ongeveer 3000 uur op die PC moeten zitten om 500 euro te halen. Dat is dus bijna 8 uur per dag. Dat haal je in een vakantie dag maar niet doordeweeks...

Laatst bewerkt:
De vraag is dan ook nog of je dingen hebt over geklokt. Als je de CPU en GPU overklokt zal er meer stroom worden verbruikt.

Wanneer ik mijn watt uitreken met de volgende site:
http://www.antec.outervision.com/PSUEngine

Kom ik uit op ongeveer 300watt, maximaal kan dit dus oplopen tot 400 in load. Maar dat is de pc niet echt veel want meestal zit ik huiswerk te doen achter de pc...

Dus stel dat je er mijn 2 schermen bijrekent, elk 50 watt he? Dan kom je op 400 watt, wat verbruikt dat dan van geld per jaar? Als je gemiddeld 6 uur per dag hebt?

MVG

Hatoka

Hoi

400:1000x 6 = 2,4 Kw x 365 dagen=876Kw x ...... Kw uur prijs van je energieleverancier.

Beste Modag,

Is dat dan ongeveer 0.20 eu per Kwh ofzoiets? Dus ik kom ongeveer op 150 euro uit. Klopt dat?

MVG

Hatoka

PS, nogmaals bedankt voor uw hulp!

Hoi,

Dan blijft mijn vraag toch een beetje waar komt die 500 € vandaan?

Wel, als we steeds terugtrekken, en dan inneens X euro moeten opleggen is het een beetje vanzelfsprekend he :P

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan