• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Enkel gebruik van gehele getallen bij de exceltoepassing 'Oplosser'

Status
Niet open voor verdere reacties.

olga excel

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
25 nov 2005
Beste lezer,

ik heb een probleem met excel. Ik ben bezig met een optimaliseringsprobleem, het gaat over artikelen die je in een winkel kan kopen, waarbij de totale kosten minimaal moeten zijn en er nevenvoorwaarden zijn waaraan voldaan moet worden. Dit probleem probeer ik op te lossen met de 'Oplosser' van Excel. Mijn probleem is dat wanneer Excel de optimale uitkomst berekend, hij niet met gehele getallen werkt. Dit wil ik natuurlijk juist wel, immers, je kan geen halve producten kopen. Weet iemand hoe ik dit aan moet passen? Ik heb bij Data- Valideren gekeken, bij de opties van de Oplosser en in de Helpfunctie, maar ik kan het niet vinden. Wie kan mij helpen?

Groeten

Je kan dit zeker doen. Je moet gewoon een extra beperking inbouwen in de oplosser.

Persoonlijk werk ik met de Engelse versie, dus je zal zelf naar het Nederlandse benaming moeten zoeken. :o

Waneer je een beperking (constraint) inbouwt kan je, zoals je wel weet, kiezen of een waarde >=, <= of = een andere waarde moet zijn. Je kan echter ook kiezen of het 'int' of 'bin' moet zijn. Nu, die 'int' moet je hebben, want die staat voor integer of geheel getal...

Succes!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan