Enkel nog een knipperend 'power-ledje'

• Onderwerp starter Onderwerp starter Yoshi
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Yoshi

Gebruiker
Lid geworden
7 dec 2002
Hi,

Zie het effe niet meer zitten ...

Afgelopen weekend PC-ke verbouwd. Op vrijdagavond had hij de geest gegeven. Nul, niks noppes. HD-controller bleek verbrand, en één van de twee CD-writers ook. En dat op één slag ...

HD was nog onder garantie, kon hersteld worden. Toch kozen wij voor een nieuwe. Herstelling zou enkele weken uitlopen, en da's nie leuk.

Van de gelegenheid gebruik gemaakt om de kast eens leeg te maken, en alles te onstoffen. Nieuwe HD erin, wat met die brander, zouden we later nog zien. Eentje is niet niks. Alleen een leeg gat in de kast. Oogt niet mooi, maar tot daar.

Vannavond wilde PC-ke alweer niet. Bij het indrukken van de power, gaat enkel het "power-LEDje" nog knipperen. Verder niks, noppes. Geen 'beepjes', blank screen.

Veel kan je hier niet mee doen. Alle kaarten nog eens goed aangedrukt (waren allemaal eruit geweest voor grote kuis !), maar het baat weinig ...

Iemand enig idee ? Ik trek me aardig uit de slag als ik op scherm kan volgen waar het mis gaat. Maar wat er precies mis is, als zelfs het allereerste beepje niet komt, zou ik niet weten. Zou al bijna moederbord moeten zijn. Tweede in rij is dan de video-kaart als ik me niet vergis ? En verder geheugen, disks, etc ..

Maar zit dus al slot in de eerste seconden ! Tip zou welkom zijn.

Heb je wel de afstandhoudertjes achter je moederbord zitten?
Haal het onnodige er eens uit en start op met het minimale.
(1 reepje geheugen, videokaart)
Kijk dan eens of je het eerste (Bios)scherm opkomt.

Dat was een snelle reactie !

Waar staan we ? Mocht ik even niet duidelijk geweest zijn. PC heeft twee dagen wel gewerkt. XP opnieuw erop, etc.

Dus ALLES eruit : wat hielden we over : voeding, moederbord, Processor, videokaart en 128 Mb. RAM.

Resultaat : zelfde symptomen.

Op enkele details gelet :
- cooler op videokaart draait.
- cooler op processor draait NIET (verontrustende situatie ...)

Weinig zin te proberen zonder processor, zeker ?

We kunnen snel zijn hier op Helpmij.

- cooler op processor draait NIET (verontrustende situatie ...)

Weinig zin te proberen zonder processor, zeker ?
Weet je wel zeker dat die cooler het doet of dat ie niet tegengehouden wordt.
Door bijvoorbeeld een draadje.

Het kan kloppen dat als de CPU cooler het niet doet de pc ook niet opstart.
Ik zeg niet dat het bij jou hetzelfde probleem is.

Laatst bewerkt:
Al je problemen wijzen in de richting van een kapote voeding. Een HD contoller brand niet zomaar door.

We geven het op voor vandaag ... :(

Conclusie : Cooler draait niet, zit niet geblokkeerd. Daar zijn we nu wel zeker van.

Alle hardware kan ik hier in een andere PC gooien om te testen. Is alleen beetje 'verbouwwerk'. Behalve ... Moederbord en processor. Heb hier niets dat compatibel is. Geen andere processor om eens op moederbord te pluggen, geen andere PC met een moederbord dat Pentium III compatibel is. Zit met andere woorden een beetje vast.

Nachtje over slapen, tijd geeft raad. Zitten niet bepaald zonder Compu, there are still 4 others in the house.

Ja, die voeding ...

Daar dacht ik in het weekend ook eerst aan, vooral omdat hij vrijdag totaal niks meer deed. Maar die brander trok de voedingsspanning blijkbaar naar beneden. Want zonder die vijf jaar oude brander, startte de rest wél weer op. Zodra die er weer aan hing, ging het zooitje op de knieën.

Had er nog eentje (voeding) staan uit een afbraak. Heb er voor alle zekerheid die in geplaatst, hoewel de oude het nog deed. Stel die nu even buiten verdenking, bijgevolg.

Begin sterk aan moederbord te twijfelen, temeer dat dat (samen met de processor) zowat het oudste onderdeel is de compu.

Aan allen die tot nu toe gerageerd hebben, a good night !

We have to close this case ...

Is nieuw systeempje geworden. Bij nader inzicht bleek alleen de diskette-lezer de doorslag van de voeding overleefd te hebben.

Weet soms iemand hoe je een geheugenkaartje kan uittesten ? Die liggen hier nog, niet meer bruikbaar is nieuwe compu. Was SDRAM, nu DDRAM. Misschien zijn die oude Ram-kaartjes nog bruikbaar in een andere PC, maar ik zou ze eerst willen uittesten.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan