• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Enkel som maken ALS ...

Status
Niet open voor verdere reacties.

Vraagje12

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
30 apr 2020
Dag iedereen,

Ik ben een automatische scoring voor een vragenlijst aan het maken.
Hierbij zijn er telkens een aantal vragen (door elkaar in de vragenlijst) die bij 1 criterium horen.

Deze worden vervolgens opgeteld
- vb. criterium A =SOM(C20;C27;C31;E14;E16;E21;E24;E29;E31)

Nu is het echter zo dat als één van deze vragen niet is ingevuld, dus leeg vakje, er het gemiddelde bij moet opgeteld worden van de wel ingevulde vragen
- vb. criterium A =SOM(C20;C27;C31;E14;E16;E21;E24;E29;E31) + (SOM(C20;C27;C31;E14;E16;E21;E24;E29;E31) / AANTALARG(C20;C27;C31;E14;E16;E21;E24;E29;E31))

Hoe krijg ik het nu echter voor elkaar dat deze optelling enkel gebeurt als er vakjes leeg blijven?
Heb al met ALS zitten klungelen, maar krijg het niet voor elkaar. Dus als er bij criterium A < 9 vakjes zijn ingevuld, mag het gemiddelde worden bijgeteld en anders niet.

Kan iemand mij helpen?

Alvast bedankt!

Laatst bewerkt:
Heb je de functie SOM.ALS al bekeken?

Ja, maar dit lijkt (mij) niet te lukken. Ik probeerde met SOM.ALS(AANTALARG(...) en verder invullen, maar kreeg steeds foutmelding.
Het feit dat erbij nog geteld moet worden in de voorwaarde, vond ik niet direct terug online en maakt het hier moeilijker (denk ik?).

Code:
=SOM(C20;C27;C31;E14;E16;E21;E24;E29;E31)* 9/ AANTALARG(C20;C27;C31;E14;E16;E21;E24;E29;E31))

Probeer het hier eens mee

Het werkt, super! Ik was dus te moeilijk aan het denken.
Al had ik dit wiskundig niet meer zelf kunnen bedenken, al wat te lang geleden :p

Om het nog maar even moeilijk te maken

Leeftijd zegt niet zo veel.

Ik ben ook ouder als mijn geboorte jaar :d

O ja ik ben wel in de vorige eeuw geboren.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan