• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Enkele cellen plakken in samengevoegde cellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Djoane

Gebruiker
Lid geworden
26 mrt 2010
Ik heb 2 kolommen, ze staan niet in hetzelfde tabblad.

Kolom A heeft gegevens die in een normale cel staan.
Kolom B heeft geen gegevens, en heeft per "rij" 2 cellen samengevoegd.

Nu wil ik de data die in Kolom A staan, plakken in Kolom B. Maar ik wil graag dat alle enkele cellen, nu verdeeld worden over samengevoegde cellen.

Misschien weet hier iemand een oplossing?

Voorbeeld in de bijlage.

Bijlagen

Simpele oplossing Stap af van het gebruik van samengevoegde cellen. Dit levert meer problemen dan voordelen op

@Warm bakkertje,

Als dat in mijn geval handig zou zijn, dan zou ik dat ook niet gebruiken.

Ik heb lange rijen, met heel veel data. 4rijen onder elkaar heeft betrekking op 1 cel 6 kolommen terug, volgende data, zijn 2 rijen, die te maken heeft met iets uit die 4 rijen onder elkaar. Anyway, per onderdeel is er 1 "regel", die vol staat met formules. Ik moet dus wel samenvoegen, omdat ik anders gigantisch vaak dezelfde getallen moet typen om niks, en ik zie door de bomen het bos niet meer.

Beste djoane,

Het komt op mij over alsof jouw bestand beter anders opgebouwd kan worden.
Ik zie het nut niet zo van de samengevoegde cellen en het blijkt ook niet uit jouw voorbeeld. Maar in het echt kan het voor jou zinvol zijn. Al ben ik daar dan wel nieuwsgierig naar.
Als je niet-samengevoegde cellen wilt plakken met telkens een witregel ertussen zodat de cellen dan wel samengevoegd kunnen worden, zul je VBA moeten gebruiken.

Richard

Hoi Richard,

Het bestandje is zoals gezegd ook een voorbeeld-bestandje. Om een beeld te geven van wat het probleem is.

Ik kan wel even een iets duidelijker voorbeeld maken, maar dan ga ik al bijna te specifiek erop in. Maar zal even puzzelen, komt eraan.

Misschien te simpel gedacht, maar dit werkt in jouw voorbeeldbestand
Code:
Sub tst()
i = 4
For Each cl In [C4:C11]
    cl.Copy Range("F" & i & ":F" & i + 1)
    i = i + 2
Next
End Sub

Hier een voorbeeld. Stukje uit bestand geknipt, en alle data verknoeid. Maar zo krijg je een idee van wat de bedoeling is.

(het oude bestand, heeft gewone cellen onder elkaar, die ik moet plakken in samengevoegde cellen. Ben dit vergeten te vermelden in het bestand, maar hopelijk is het duidelijk)

Bijlagen

Rudi, bedankt hoor! Fijn dat je meedenkt, maaaarrrr ik weet nog vrijwel niks over VB, en vind het een beetje te eng nog om dat toe te passen in dit soort bestanden. (als dat mis gaat, dan is het ook goed mis)

Is er misschien een andere oplossing?

Je kan dit toch altijd uittesten op een kopie van je bestand, zodat wanneer iets mis gaat er toch geen man overboord is.

Ja dat is absoluut waar, maaarrrr hoe start ik die macro dan? Moet ik dat ergens plakken? Ik heb er echt nog geen verstand van. En wat heb je daar precies geschreven? Want in mijn bestand zijn het natuurlijk niet dezelfde cellen. En moet dit in het nieuwe bestand of in het oude bestand? (dus bij de dubbele cellen, of de enkele)

Ben wel nieuwsgierig overigens.

Ik heb intussen zelf een oplossing gevonden, omslachtig, maar het werkt.

Ik maak achter mijn bestand een tabblad, daar plak ik alle enkele cellen met data.
Ga dan naar mijn bestand, en maak een nieuwe kolom achter de kolom waar het uiteindelijk moet komen.
Maak dan een verwijzing naar blad 2 de eerste cel.
Haal vervolgens in de formule balk de "=" weg, kopieer hem dan nog een keer eronder en verander de celverwijzing.
Trek vervolgens de tekst (zonder de "=" ziet hij het niet als formule) naar beneden (uitvullen dus)
Vervolgens selecteer ik de kolom, en vervang dan "Blad" voor "=Blad" vervolgens maakt hij overal een formule van en heb ik mijn data in elk geval op de juiste rij staan.
Daarna selecteer ik die kolom weer, en plak ik ALLEEN DE WAARDE in mijn eigen kolom. En verwijder daarna de kolom met verwijzingen.

Iemand toch nog een beter idee? Want dit heb ik mij wel vaker afgevraagd hoe ik dit kon oplossen, misschien zijn er wel meer mensen die dit ook weleens hebben.

Zal wel aan mij liggen, maar ik kan uit je voorbeeldbestand absoluut niet begrijpen wat eigenlijk je bedoeling is.
En ik waarschijnlijk niet alleen aangezien je vraag al 94X bekeken is

Laatst bewerkt:
De bedoeling staat in het eerste bestand. Volgens mij redelijk duidelijk toch? Ik heb 2 tabbladen, in 1 tabblad heb ik allemaal cellen die samengevoegd zijn, in het andere tabblad, heb ik cellen die niet samengevoegd zijn.

Ik wil de cellen die NIET samengevoegd zijn plakken in de cellen die WEL samengevoegd zijn. Als je dit probeert, krijg je standaard de melding van dat je de celformaten niet kunt aanpassen, of je plakt het, en de dubbele cellen worden omgezet in enkele waardoor ik er nog niks aan heb.

Het tweede bestand wat ik gepost heb, is om te laten zien hoe mijn originele bestand een beetje is opgebouwd. Er riepen namelijk mensen dat ik niet met samengevoegde cellen moest werken. Daarmee leg ik dus uit waarom ik WEL met samengevoegde cellen werk.

Zo dat was weer een beetje fitness voor mijn vingertjes:D

@ Rudi,

Het ligt echt niet aan jou,

Ik heb deze topic gevolgd om te zien hoe het zich ging ontwikkelen maar helaas ook ik moet achterblijven met heel veel vraagtekens.

Die vraagtekens had ik moeten hebben met sinterklaas dan had ik lekker veel choco gehad.

Oke, heb het eerste bestandje maar wat opgevrolijkt. Als het dan nog niet duidelijk is, dan geef ik het op hoor. Het is een heel klein probleempje, en ik snap niet waarom het niet duidelijk is.

Zie bijgaand bestand voor een wat opgevrolijktere cq "duidelijkere" uitleg.

Bijlagen

Het is een heel klein probleempje
Zo'n klein probleempje is het dus niet

Daarmee leg ik dus uit waarom ik WEL met samengevoegde cellen werk.

Ik (en vele met mijn denk ik) ben het hier nog steeds niet mee eens
Het bewijs is dat je nog steeds geen oplossing heb.

Toch nog een poging gewaagd.

Bijlagen

Djoane,

Met een strikje erom heen had ik het nog leuker gevonden.

Maar dit had je toch vanaf het begin kunnen voorleggen.
Een klein simpel voorbeeldje en het maakt zoveel meer duidelijk.

Wat jij wil kan NIET, helaas.
Het is wel mogelijk per cel maar niet per bereik.
Dan is het alleen op te lossen met VBA.
Zie post #6 van Warm Bakkertje.

Probeer het maar eens en je zult zien dat er een wereld voor je open gaat met VBA.
Niet alles is te vangen met formules of Excel's eigenschappen maar daar komt VBA en doet de dingen die voor ons onmogelijk lijken.

Lang Leve VBA.

Laatst bewerkt:
Hierbij een digitale roze strik erbij :D:p, ik blijf erbij dat er toch exact hetzelfde staat als in het eerste bestand. Alleen alle tekst die ik hier in het forum getypt heb, heb ik er nu ingezet. Ik zal het onthouden voor de volgende keer :D:cool:

Het niet samenvoegen van de cellen zorgt voor complete chaos in mijn bestand. Zoals ik al eerder gezegt heb, is mijn bestand gigantisch veel groter als dat kleine stukje wat ik als voorbeeld heb laten zien. Er zitten nog heel veel kolommen achteraan, en zo'n 600 rijen naar beneden met dit soort informatie. Opzich zou het wel kunnen zoals je het heb laten zien, maar ik denk dat ik dat niet prettig werken vind. Ik vind het erg "druk", en ik zie de getalletjes al vliegen om half 4 's middags...........

Anyway, een oplossing buiten VB is er wel, zie mijn eerdere post. Hieronder nog een keer uitgelegd wat ik gedaan heb: (en nog een aantal keer gedaan heb, het werkt prima, kost alleen iets meer tijd dan op een knopje drukte---> hoopte dat dat ook mogelijk was)

Ik maak achter mijn bestand een tabblad, daar plak ik alle enkele cellen met data.
Ga dan naar mijn bestand, en maak een nieuwe kolom achter de kolom waar het uiteindelijk moet komen.
Maak dan een verwijzing naar blad 2 de eerste cel.
Haal vervolgens in de formule balk de "=" weg, kopieer hem dan nog een keer eronder en verander de celverwijzing.
Trek vervolgens de tekst (zonder de "=" ziet hij het niet als formule) naar beneden (uitvullen dus)
Vervolgens selecteer ik de kolom, en vervang dan "Blad" voor "=Blad" vervolgens maakt hij overal een formule van en heb ik mijn data in elk geval op de juiste rij staan.
Daarna selecteer ik die kolom weer, en plak ik ALLEEN DE WAARDE in mijn eigen kolom. En verwijder daarna de kolom met verwijzingen.
--> waardoor dus uiteindelijk die enkele cellen in 1x zijn omgezet naar dubbele cellen. Die nieuwe kolom was dus puur om data over te zetten, en is daarna ook verwijderd.

En ja, ik denk dat er inderdaad een wereld voor mij opengaat met VB, ik was dan ook van plan om in de zomer daar een online cursusje ofzo in te doen. (dan heb ik tijd)

Anyway, bedankt allemaal hoor :-):D

Laatst bewerkt:
Djoane,

Bedankt voor de digitale strik.:thumb:

Uiteindelijk is het de bedoeling de vragen zo goed mogelijk te beantwoorden en daar waar mogelijk de vragen samen met de vraagsteller zover mogelijk of helemaal op te lossen.
Zoals je ziet lukt dit niet altijd.
Soms zal de vraagsteller een enorme stap moeten maken of een onbekende wereld moeten betreden en zoals jij het uitlegt is het helemaal helder hoe jij ervoor staat en wat je plannen zijn.

Jouw werkwijze die je beschreven hebt voldoet voor jou en daar gaat het om.
Helaas was voor deze vraag geen andere oplossing voorhanden dan een antwoord met VBA.

Als je de tijd hebt raad ik je zeker aan eens te gaan snuffelen in VBA.

Succes verder en wie weet worden al de andere vragen wel opgelost want je bent lekker of dreef, een volhouder wint altijd.

Wil je deze vraag dan nog als opgelost zetten.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan