Enkele vraagjes van een nieuwe gebruiker

Status
Niet open voor verdere reacties.

beetof

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
14 sep 2007
Ik ben sinds enkele dagen overgeschakeld naar OpenOffice, heb al rondgekeken in enkele manuals, maar heb enkele kleine vragen die ik nog niet gevonden heb.

- Als ik in Writer het pad voor opslag van een document invoer, en daarna een ander pad instel voor Calc (zoals ik deed in Office), dan wordt het eerste pad overschreven. Hoe stel ik beide paden in.
- Als ik een document opmaak in Writer, dan verschijnt er soms ineens een dubbele lijn over de hele breedte. Die lijn is met geen stokken meer weg te krijgen; wel gebeuren de zotste zaken hierbij (zin springt van onder de lijn naar erboven en verschijnt in een zeer kleine font).
Wat betekent de dubbele lijn, wanneer verschijnt ze en hoe krijg ik ze weg?
- De punt in het numerieke keypad is een komma. Kan ik daar een punt van maken?

Er zullen zeker nog vragen komen, maar al bedankt voor antwoord op deze.

- Als ik in Writer het pad voor opslag van een document invoer, en daarna een ander pad instel voor Calc (zoals ik deed in Office), dan wordt het eerste pad overschreven. Hoe stel ik beide paden in.

Dat gaat niet in OpenOffice. Dat maakt geen onderscheid tussen de verschillende documenten.

- Als ik een document opmaak in Writer, dan verschijnt er soms ineens een dubbele lijn over de hele breedte. Die lijn is met geen stokken meer weg te krijgen; wel gebeuren de zotste zaken hierbij (zin springt van onder de lijn naar erboven en verschijnt in een zeer kleine font).
Wat betekent de dubbele lijn, wanneer verschijnt ze en hoe krijg ik ze weg?

Hier zijn een aantal mogelijkheden:
De dubbele lijn wordt mogelijk veroorzaakt door het meermalen typen van het teken "=". Drie van die tekens na elkaar maken een dubbele horizontale lijn.

Meest waarschijnlijk is dat de lijn wordt veroorzaakt door een onverwacht alinea-einde. en dus deel uitmaakt van de alinea die zich boven de lijn bevindt.
Ga naar Opmaak>Alinea en kijk dan even op de tab Randen of daar een lijn wordt weergegeven.

- De punt in het numerieke keypad is een komma. Kan ik daar een punt van maken?

Is afhankelijk van de locale op je toetsenbord. Aangezien ik niet weet welk besturingssysteem je gebruikt en welke versie van OOo kan ik hier niet zo een twee drie een antwoord op geven.
Versie 2.0 en hoger van OOo zouden op een NL-systeem een punt moeten geven.
Kan het zijn dat je een anderstalig toetsenbord hebt ingesteld ?

Sorry hoor, maar ik was even weg :D

Dat gaat niet in OpenOffice. Dat maakt geen onderscheid tussen de verschillende documenten.
Spijtig. Is men nog van plan dat aan te passen in de toekomst, zover je weet?
Hier zijn een aantal mogelijkheden:
De dubbele lijn wordt mogelijk veroorzaakt door het meermalen typen van het teken "=". Drie van die tekens na elkaar maken een dubbele horizontale lijn.

Meest waarschijnlijk is dat de lijn wordt veroorzaakt door een onverwacht alinea-einde. en dus deel uitmaakt van de alinea die zich boven de lijn bevindt.
Ga naar Opmaak>Alinea en kijk dan even op de tab Randen of daar een lijn wordt weergegeven.
Waarschijnlijk tweede mogelijkheid. Zal ik straks eens nazien.
Is afhankelijk van de locale op je toetsenbord. Aangezien ik niet weet welk besturingssysteem je gebruikt en welke versie van OOo kan ik hier niet zo een twee drie een antwoord op geven.
Versie 2.0 en hoger van OOo zouden op een NL-systeem een punt moeten geven.
Kan het zijn dat je een anderstalig toetsenbord hebt ingesteld ?
Versie 2.2.1.
Mijn landinstelling is Nederlands (België).
Maar door daarjuist naar de landinstelling te zoeken viel mijn oog op:
Opties > taalinstellingen > talen: 'Decimale scheidingstoets', vinkje voor 'Zelfde als lokale instelling (,)' verwijderd.
Probleem opgelost.:)
Sorry hoor, maar ik was even weg :D
Ha, ik dacht al dat de Openoffice-gemeenschap dood was.:shocked:

Alvast bedankt voor de hulp, DiGro.:thumb:

beetof zei:
Spijtig. Is men nog van plan dat aan te passen in de toekomst, zover je weet?

Er is een issue gewest over de paden. Ik weet ook dat er een verandering zit aan te
komen, waarbij je zelf weer paden kunt toevoegen/aanmaken. Ik weet echter niet meer
precies of dat al in de komende 2.3 zal zijn, maar eerlijk gezegd verwacht ik dat wel.

beetof zei:
Versie 2.2.1.
Mijn landinstelling is Nederlands (België).
Maar door daarjuist naar de landinstelling te zoeken viel mijn oog op:
Opties > taalinstellingen > talen: 'Decimale scheidingstoets', vinkje voor 'Zelfde als lokale instelling (,)' verwijderd.
Probleem opgelost.:)

Zo simpel kan het soms zijn :)

beetof zei:
Ha, ik dacht al dat de Openoffice-gemeenschap dood was.:shocked:

Integendeel, juist springlevend, maar druk met de nieuwe release van 2.3 :thumb:

Gr,

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan