Enkele vragen m.b.t. keuze CMS

• Onderwerp starter Onderwerp starter UsEv
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

UsEv

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
13 jul 2012
Hallo,

Wij zijn bezig een bedrijf op te richten op het gebied van ‘Social Travelling’ (Social Media gecombineerd met reizen). Het is de bedoeling dat (steden-)reizigers op het wereldwijde portaal op zoek kunnen gaan naar personen (= matchingsysteem) die hen meer laten zien van hun stad/land. De portal wordt in feite een ‘meetingpoint voor ‘(onbetaalde) gidsen’. Reizigers krijgen een plek om wereldwijd vrienden te maken en hun wereld te vergroten.

Uit onze eerste voorselectie komt Joomla als meest geschikte systeem naar voren. Vooral de grote diversiteit aan plug-ins en de flexibiliteit bij het (achteraf) aanpassen van de website gaven de doorslag bij deze keuze. Inmiddels hebben wij ons ook gericht op Drupal en twijfelen wij op dit moment aan wat voor ons het meest geschikte systeem is.

Enkele eisen die we aan de website stellen zijn:

Het moet een CMS zijn die als een goed draaiende portal kan fungeren;

Een uitgebreide profielfunctie voor de geregistreerde gebruikers ( met o.a. een chatfunctie, private message, video's uploaden, etc. )

Een matchingsysteem (voor het zoeken naar geschikte gidsen op basis van een ingevuld profiel ) - dit is onze allerbelangrijkste eis

Een rankingsysteem (voor beoordelen van de gidsen);

De mogelijkheid om video’s/foto’s te uploaden;

De website moet multi-langual zijn

Onze belangrijkste vraag is: Kijkend naar bovengenoemde eisen die we stellen aan de website; wat vind jij van Joomla als 1e keuze? Of vind je Drupal een geschikter systeem voor de eisen die wij stellen aan de website? Zou je dit kunnen onderbouwen?

Verdere opmerkingen en/of tips zijn natuurlijk welkom!

Hallo UsEv,

Ik heb even met drupal gewerkt en veel met joomla gewerkt. Als je weinig/niet kan programmeren zal sowieso drupal afvallen, omdat ik vrijwel zeker weet dat drupal niet de juiste plugins etc. heeft om dit mogelijk te maken. Als je dit wel kan word het een ander verhaal. Als je goed kan programmeren zou je eventueel ook een eigen CMS kunnen maken. Dit zorgt voor meer veiligheid en meer flexibiliteit.

Groetjes sentmen.

Hoi Sentmen,

Dank voor je antwoord! Wat betreft de modules voor Drupal voor onze gestelde eisen, is dit gebaseerd op je eigen ervaring? Ik heb namelijk toch voor alle eisen de nodige modules gevonden waarmee dit mogelijk lijkt te zijn. Met de nadruk op lijkt, ik heb nog geen ervaring met het werken met deze modules.

Met zelf een CMS opzetten heb ik geen ervaring, inmiddels wel met Drupal. Wat vind je van Joomla als systeem?

Hallo UsEv,

Ik heb redelijk wat ervaring met joomla. Voor een echte beginner is joomla een perfect systeem. Wat wel een probleem is is dat het ingewikkeld is om "custom made" plugins erin te bouwen. Misschien (als je een budget hebt) kan je iemand anders dit laten maken. Meestal word het wel een stuk proffesioneler erdoor.

Groetjes sentmen.

Hi UsEv, wat je vraagt is best pittig en met geen enkele CMS zo even in elkaar te zetten. Met Joomla moet je geluk hebben met de plugins. JomSocial of Community Builder zijn je twee opties. En dan is het hopen dat deze aansluiten bij je wensen. Zo niet, dan valt Joomla af en is Drupal je enige en beste oplossing.

Met Drupal heb je geen kant en klare plugin/module die dit even oplost. Maar moet je veel meer op maat gaan instellen wat je nodig hebt en wat niet. Je bent dus wel even bezig voordat je het allemaal opgezet hebt.

Je hoeft trouwens helemaal geen programmeer kennis te hebben om een Drupal website op te zetten. Zeker sinds Drupal 7 is het installeren van modules en het configureren hiervan erg makkelijk. Als jarenlange en vervente Joomla developer ( sinds 2002 om precies te zijn, nog het Mambo tijdperk ), vind ik dat Drupal 7 zelfs een stuk logischer en makkelijker werkt dan Joomla.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan