Enorm irritante ruis in de pc-speakers

Status
Niet open voor verdere reacties.

Marry94

Gebruiker
Lid geworden
24 mei 2008
Hey allemaal,
Ik zit met een heel vervelend probleem waar ik niet uitkom, namelijk: in mijn boxjes zit sinds kort een enorme ruis/brom, die er voorheen niet was.
Ik dacht in eerste instantie dat dit vanuit de computer kwam, omdat ik dit probleem niet (of tenminste aanzienlijk minder heb) als ik de speakers aansluit op een mp3-speler.
Maar als ik de computer uitschakel, blijft de ruis aanwezig. Op verschillende fora zeggen ze dat het komt doordat de computer niet is aangesloten op een geaard stopcontact, maar dit is altijd al zo geweest en toen had ik dit probleem niet. Bovendien heb ik geen enkel geaard stopcontact tot mijn beschikking.
Ook het draaien van stekkers heeft geen effect en het herinstalleren van stuurprogramma's ook niet.
Ik denk dat het probleem dus komt door de stroom, maar hoe en wat weet ik niet precies.
Ik heb Logitech X-240 boxen.

Kan iemand mij helpen, want ik weet echt niet wat ik eraan kan doen en het frustreert mij behoorlijk!

Bij voorbaat dank!

Brom: 50Hz (net)frequentie in het geluid. Meestal veroorzaakt door slechte afvlak-elco of rf opgevangen (ingangskabel fungeert ook als antenne, dus slechte contacten) of verkeerd aangesloten (aardlus).

Ruis: Hoogfrequent ook aanwezig (geen voorkeur toonhoogte). Meestal veroorzaakt door slechte transistor/chip of slechte verbinding met bron (ook; verkeerd aangesloten).

Dus; brom of ruis, wat is het? Wat heb je alleaal aan je pc hangen met welke draden?

Laatst bewerkt:
Ruis

Bedankt voor je snelle reactie!

Het klinkt mij meer als ruis, als ik het vergelijk met een youtubefilmpje waarin een 50 hz brom te horen is.
Ik heb geen overdreven bedrading: stroom, monitor, muis+toetsenbord, geluidskabel en een antenne voor internet.
Als ik die laatste er overigens afhaal, blijft de ruis alsnog te horen (ik las ergens dat dit ermee te maken kon hebben).
Verder geen grote apparaten in de buurt of andere stoorzenders (die er voordat het geruis begon niet stonden).

Hoe kan de ruis zomaar ontstaan terwijl ik eerst nergens last van had? En wat kan ik er aan doen?

Ruis is als ruisende bladeren. Brom is brom, maar die 50 Hz kan in de praktijk veel hoger klinken. Brom komt vaak door een slecht audio contact of -kabel. 'Vrot' eens aan de connectoren, aan beide kanten. Verandert er iets, vervang dan je kabels.
Eventueel kan een brom ook komen door een slechte AC/DC adapter of voeding die dicht in de buurt van de kabels ligt.

Wat bedoel je precies met vrotten? Kabels erin en eruit halen ofzo?
Het enige wat ik daaruit kan concluderen is dat wanneer ik de stroom loskoppel van de computer of gewoon de stekker van de boxjes eruit haal, de ruis verdwijnt.
Maar daar schieten we niets mee op, omdat er dan iets mis kan zijn met de stroomkabel van de computer, of met de kabel van de speakers...

Als ik dat zo lees, bedoel je dan dat als de stroom op de speakerboxen blijft staan en je trekt de signaalkabel uit de pc dat de ruis dan verdwijnt?

Als dat zo is dan kan het de geluidskaart zijn.
Geluidskaarten kunnen ook makkelijk stoorsignalen oppikken, ze zouden net als de betere allemaal afgeschermd moeten zijn. Heb je een losse geluidskaart dan kun je een andere proberen.
Vaak zie je echter dat veel moederborden een ingebouwde geluidschip hebben. Dan valt er aan ruis niet veel te doen!

Als de geluidskaart ruis veroorzaakt kun je dit nagaan door een tweede speakerbox te lenen en aan te sluiten in plaats van je huidige. Blijft de ruis dan is het vrijwel zeker de computer.

Oké, maar blijft de geluidskaart signalen sturen zonder dat de computer aanstaat? Want de ruis blijft, ookal is de computer uitgeschakeld (hij ontvangt dan nog wel stroom).
Ik heb een ingebouwde geluidskaart. Is dit (gemakkelijk) te verwisselen? En hoe duur is een nieuwe?
Hoe kan ik uitsluiten dat het aan de stroom (en/of slechte verbindingen onderling) ligt?

Bvd!

Oké, maar blijft de geluidskaart signalen sturen zonder dat de computer aanstaat? Want de ruis blijft, ookal is de computer uitgeschakeld (hij ontvangt dan nog wel stroom).
Nou, als de computer op stand-by staat trekt hij nog wel stroom uit het net. Sommige onderdelen werken dan nog wel (anders kan hij niet "ontwaken") en dat kan een bron van ruis en brom zijn. Dus is dat niet uitgesloten.

Ik heb een ingebouwde geluidskaart. Is dit (gemakkelijk) te verwisselen? En hoe duur is een nieuwe?
Hoe kan ik uitsluiten dat het aan de stroom (en/of slechte verbindingen onderling) ligt?

Geluidskaarten (plaatjes en prijzen) zijn makkelijk te installeren.
Een op het moederbord (scroll naar beneden) geintegreerde geluidschip niet. Maar gezien de prijs (vanaf 10 euro) zou een losse geluidskaart misschien te overwegen zijn. De interne chip wordt dan niet meer gebruikt.

Als je het snoertje van de speakerboxjes uit de geluidspoort van de pc trekt en je raakt die stekker niet aan, dan moet het stil zijn bij opengedraaide volumeknop. Dan is de pc (geluidskaart of chip) de oorzaak.
Maar hoor je dan nog wel ruis en zo als je het volume open draait, dan zijn de boxjes zelf niet meer zo goed...
Let op dat je het metaal van de stekker niet aanraakt want dan kan er een luide brom uit je speakers komen!

Mijn computer staat niet meer in stand-by als er toch nog een brom te horen is, dus daarom vind ik het zo gek dat het de geluidskaart is, want als een computer echt uit staat, lijkt mij dat niets nog aan het werk is.

Maargoed, de rest klinkt allemaal zeer logisch en ik overweeg dan ook om een externe geluidskaart aan te schaffen.

Maar voor de zekerheid, mocht het toch een aardlus of iets dergelijks zijn, hoe valt dit te verhelpen? Want misschien kan ik dat eerst proberen voordat ik geld uitgeef aan een nieuwe geluidskaart.

Groetjes!

Owww. Nog steeds brom. Dan pikt de speaker kabel ergens een signaal op. Ik denk dan meteen aan: is je pc netstekker verbonden met een geaard stopcontact?
Een wandcontactdoos met randaarde is eigenlijk een must voor pc's. Dan kun je ook proberen of het over is als je de netstekker er andersom in steekt.
Ook de netstekker van de speakerboxjes proberen. Kan soms helpen.

Aardlus: ontstaat als er meer aardpunten zijn en dit zou niet mogen in de huidige pc's. Dat zou ook verholpen kunnen zijn met een andere geluidskaart maar dat is nooit met zekerheid vooraf te stellen. Kijk daarom ook of de netvoedingsunit wel goed vastgeschroefd zit in de systeemkast.

Check in ieder geval: Randaarde voor de pc netstekker, alle stekkers in de systeemkast zijn goed aangedrukt (als je dat checkt wel netspanning er af en 5 minuten wachten! Pas als de restspanning is weggelekt kun je veilig de voedingskabels nalopen, of die overal goed aangedrukt zitten. Losse kaarten (video, geluids, netwerk etc. indien van toepassing) aandrukken of checken dat ze goed in de slots zitten. Vooral bij een oudere pc wil het wel eens dat door opwarmen (gebruik) en afkoelen (pc uit) een stekker of kaart zich in de loop der tijd "los" werkt. Hij lijkt dan wel goed in een slot te zitten maar maakt geen perfect contact meer.
Check dan ook de geheugenreepjes. Die horen vast te zitten met de vastklik-haakjes aan de zijkant maar checken kan nooit kwaad.

Een andere verdachte is de stekker van de kabel naar de geluidskaart of de connector hiervoor in de pc. Een andere geluidskaart lost dit meteen ook op in geval dat een oorzaak is.

Bij losgekoppelde speakerboxjes:
Toch nog brom (ook al raak je verder geen kabel aan): de voeding van de speakers is maar "soso".. Als je geen elektronica hobbyist bent: koop een nieuwe!
Toch nog (te veel!) ruis: de interne versterker is brak. Enige ruis is ok maar dat mag nauwelijks hoorbaar zijn. Als je toch ruis hoort: zie vorig advies...
Dit komt soms voor bij oudere goedkope speakertjes.

Bij het loskoppelen van de speakers van de computer is er zo goed als geen ruis te horen: het ligt dus niet aan de speakers.
Mijn computer zit niet aangesloten op een geaard stopcontact, behalve in de badkamer is er geen aanwezig op deze verdieping. Maar dit verklaard niet de brom, want de computer is nooit op een geaard stopcontact aangesloten geweest en voorheen was er geen brom. Het omdraaien van de stekker van zowel de computer als de boxjes leverden geen resultaat op.
Het losgaan van contactjes klinkt logisch, maar ik heb vrij weinig verstand van hardware en zou al die dingen die je noemde moeilijk kunnen vinden.
Dus als ik het zo begrijp is het meest aannemelijkste dat het aan de geluidskaart, of de verbinding van of naar, ligt? Is het het handigste om een externe geluidskaart aan te schaffen?
Weet je misschien ook welke geluidskaarten het beste zijn en betaalbaar?

Bedankt!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan