• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

enquête vragen in procenten laten uitrekenen

Status
Niet open voor verdere reacties.

yuneyunneson

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
14 jan 2011
Berichten
3
Hallo

Ik wil graag een etiketten met multiple choice vragen laten bereken in excel.
De antwoorden (A,B,C en D) moeten opgeteld worden met 1 vervolgens bij elkaar opgeteld en gedeeld worden door het aantal vragen x 100.

-Ik heb een formule nodig dat een letter kan omzetten in 1
-Een formule dat cijfers van een rij cellen bij elkaar optelt en vervolgens deelt door een getal en x 100

Hartelijk dank
 
Inderdaad een voorbeeldje, want ik neem aan dat alleen de goede antwoorden een 1 moeten krijgen en de foute antwoorden niet?
Een simpele formule om een letter om te zetten in een 1 is =ALS(OF(A1="A";A1="B";A1="C";A1="D");1;0)
Maar werkt alleen als er alleen maar als er alleen maar naar ABCD gekeken moet worden en geeft altijd een 1 terug, dus geen onderscheid tussen goede en foute antwoorden.
Dus een voorbeeld maakt het probleem duidelijker.
 
(Heb een ander account aangemaakt omdat ik door onduidelijke redenen niet meer kon inloggen)

Op dit moment heb ik links van excel de vragen 1 t/m 12 onder elkaar gezet (A1 t/m A12),
daarnaast staan 4 verschillende categorieën, hieronder staan de antwoorden die in die bepaalde categorie horen.

BV:
.............categorie 1......categorie 2.....categorie 3...categorie 4
Vraag 1 A...................B..................C................D...............
Vraag 2 A...................C..................C................D..............
Vraag 3 B...................A..................D................C..............

Op dit moment tel ik bij elke categorie hoeveel antwoorden overheen kwamen en deel dat dan door het aantal vragen x 100 zodat ik het procent kan uitrekenen.

Maar ik vraag mij dus af of er in excel een mogelijkheid is om deze som te automatiseren.
Dat ik alleen hoef in te vullen welke antwoorden er zijn gegeven en dat vervolgens een som kan berekenen wat de uiteindelijke score is per categorie.

Bedankt
 
Laatst bewerkt:
Opzetje gemaakt.
In de kolommen G t/m H vul je de antwoorden in, die worden dan vergeleken met de juiste antwoorden die aan de linkerkant staan.
In L t/m O zie je per categorie de uitslag, natuurlijk ook het totaal.
 

Bijlagen

  • Uitslag.xlsx
    11,3 KB · Weergaven: 47
Bedankt Arliator!

Het werkt, heel erg bedankt voor alle moeite!

:thumb:

Helaas kan ik dit onderwerp niet opgelost afsluiten aangezien ik niet op mijn oude account kan inloggen :confused:
 
Laatst bewerkt:
Vraag het een moderator die dan meteeen voor alle duidelijkheid de tekst van de titel in overeenstemming met de vraag kan brengen:

het gaat niet over etiketten, maar over enquête vragen
 
Kijk dat scheelt op begrijpelijkheid een slok op een borrel.

Huijb, bedankt !
 
Normaal gesproken vind ik het erg vervelend als mensen mij aanspreken op spellingfouten of fouten woordkeuzen :p
Maar zonder jou had ik waarschijnlijk behoorlijk voor paal gestaan, als ik de enquëte had opgestuurd met de naam etiketten.
Dus dankje wel =)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan