Epson C70 printkop reinigen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Mark19

Gebruiker
Lid geworden
22 mrt 2008
Ik heb sinds een aantal jaren een Epson C70 welke naar alle tevredenheid funtioneerde, maar aangezien ik de laatste maanden geen kleurafdrukken heb gemaakt bleek de printkop verstopt te zijn door uitgedroogde inkt. Ik ben toen naar een Re-inkt shop gegaan alwaar ze geprobeert hebben de printer weer aan de plaat te krijgen d.m.v. op druk reinigingsvloeistof erdoor te spuiten, maar zonder succes.
Nu heb ik de printkop bij thuiskomst gedemonteerd en op een schoteltje met 2mm printkop reinigingsvloeistof gezet (dus een soort voetbad gegeven) en na 2 uur de printkop drooggedept met keukenpapier. Alle kleuren waren op het keukenpappier weer zichtbaar, maar nu ik de printkop weer gemonteerd heb en een proefafdruk tracht te maken kopt er niets op papier. De bandkabels zijn goed aangesloten zijn, dat heb ik gecontroleerd.
Heeft iemand het idee wat de oorzaak kan zijn en wat een mogelijke oplossing is ??

B.v.d.

Mvrgr. Mark

Heb je in de printersoftware geen optie om de printkop eens door te spuiten?
Geen testprint, maar een reinigingsopdracht dus.

Als dat niet helpt zou je voorzichtig reinigen in een ultrasoon badje kunnen overwegen.
Dat heeft een diepere werking dan alleen weken.

Heb je in de printersoftware geen optie om de printkop eens door te spuiten?
Geen testprint, maar een reinigingsopdracht dus.

Als dat niet helpt zou je voorzichtig reinigen in een ultrasoon badje kunnen overwegen.
Dat heeft een diepere werking dan alleen weken.

Ik heb 4 splinternieuwe cartridges geplaats en na nog een keer de printkop gecontroleerd te hebben, kwam ik net tot de ontdekking dat deze vochtig is van de inkt maar dat er geen spatje inkt op het papier komt. Terwijl deze voor ik de printkop gedemonteerd had, wel in zwart en geel prints maakte.
Er zit wel een stelmogelijkheid aan de rechterzijde van de cartridge wagen en die heb ik op zowel de ene als de andere uiterste instelling geprobeert maar tevergeefs.
Ik heb alles met belied gemonteerd en gedemonteerd dus dat er iets verbogen zou zijn daar is geen sprake van, maar wat kan de oorzaak dan nog zijn ???

Waren dat originele Epson cartridges of namaak?

Ik had eens een Epson Photoprinter die het jarenlang perfect deed op de originele cartridges, maar acuut verstopt raakte toen ik er imitaties in deed. Uiteindelijk moest ik de printer opsturen.

Waren dat originele Epson cartridges of namaak?

Ik had eens een Epson Photoprinter die het jarenlang perfect deed op de originele cartridges, maar acuut verstopt raakte toen ik er imitaties in deed. Uiteindelijk moest ik de printer opsturen.

Ik heb er imitatiecartridges in zitten, maar die functioneerden vantevoren prima, dus begrijp er niets van. Ik heb op internet al de servicemanual gedownload van de C70 en kwam erachter dat als je de printkop gedemonteerd hebt en gemonteerd hebt je speciale service software moet hebben om de printkop weer goed in te stellen. Schijnt wel een hele klus te zijn, maar snap het eigenlijk niet want er zijn maar 2 schroefjes los geweest en nu bereikt de printkop blijkbaar het papier niet meer want het papier wat eruit komt blijft wit terwijl de printkop vochtig is van de inkt. Of de boel zit nu helemaal verstopt dat kan ook nog. Dan is het misschien zinvol om op zoek te gaan naar een nieuwe printer (maar nóóit geen Epson meer)

"maar die functioneerden van tevoren prima"
Ja precies, en na verloop van tijd gaat de een na de andere kleur verstopt zitten, dat is tenminste mijn ervaring met Epson en imitatie inkt. Zelfs toen ik daarna weer originele erin deed, wilde het spul niet meer printen.

Voor mij geen imitatie cartridges meer.

Ik hoop dat je hem nog aan de praat krijgt maar vrees van niet.

"maar die functioneerden van tevoren prima"
Ja precies, en na verloop van tijd gaat de een na de andere kleur verstopt zitten, dat is tenminste mijn ervaring met Epson en imitatie inkt. Zelfs toen ik daarna weer originele erin deed, wilde het spul niet meer printen.

Voor mij geen imitatie cartridges meer.

Ik hoop dat je hem nog aan de praat krijgt maar vrees van niet.

Ik hoop het ook, maar vrees ook dat ik een andere printer aan moet schaffen. Eigenlijk jammer, want ik heb met deze nog maar weinig afdrukken gemaakt. Ik schat een kleine 1500 dus dat is zonde. De Canon 4500 schijnt een goed (en betaalbaar) alternatief te zijn, en bij navraag blijkt dat deze printer met vaste printkop ook niet snel verstopt raakt, dus ik denk dat dat mijn nieuwe aanschaf wordt.

Bedankt voor je tips en nog een prettig paasweekend !!

[grin] laat ik nou ook een iP4500 van canon hebben :thumb:

Fijn printertje, je kan er zelfs bedrukbare DVD's mooi mee printen!
Ik heb deze net 3 maandjes en ben er heel tevreden over.

Happy eitjes rapen :D

Dag Mark19,

In tegenstelling tot wat veel mensen denken is bij Epson printer niet de inkt maar statische luchtbelletjes de grootstste oorzaak van verstopte printkoppen. De reden is de gebruikte piëzo-printkoppen die werkt met een drukveranderingstechniek, waardoor hiermee de inkt op het papier wordt geperst. Niet doorspoelen met printkopreiniger door de printkop zal helpen, maar de kans is veel groter dat het wel lukt is om de vloeistof van onderaan de printkop met een spuit juist op te zuigen.

Het feit dat bij jou alle kleuren er toch uitkomen zegt eigenlijk al genoeg dat de gaatjes niet verstopt zijn. Het zijn hoogst waarschijnlijk gewoon statische luchtbelletjes !

Het probleem is dat bij veel goedkope namaakpatronen de inktpatroon soms niet goed aansluit op de printkopopening, waardoor er soms lucht wordt aangezogen of dat er luchtbelletjes aanwezig zijn in de patroon zelf en die op een gegeven moment toch aangezogen worden naar de printkop met verstopping tot gevolg.

De piëzo-techniek is eigenlijk zeer robuust omdat de inkt niet wordt verhit zoals bij Canon/HP printers. Bij deze laatste wordt de inkt letterlijk gekookt en de inktdamp zorgt voor een dampbel (bubblejet !) die de inkt uit de printkop duwt. Bij slechte inkt kan die plotseling concentratie (verdamping van vloeistof) van de inkt soms zeer vervelende neerslag geven van kleurstofdeeltjes in de piepkleine printgaatjes met hardnekkige verstopping tot gevolg die veel moeilijker te verwijderen is dan bij Epson printers.

Dag Mark19,

In tegenstelling tot wat veel mensen denken is bij Epson printer niet de inkt maar statische luchtbelletjes de grootstste oorzaak van verstopte printkoppen. De reden is de gebruikte piëzo-printkoppen die werkt met een drukveranderingstechniek, waardoor hiermee de inkt op het papier wordt geperst. Niet doorspoelen met printkopreiniger door de printkop zal helpen, maar de kans is veel groter dat het wel lukt is om de vloeistof van onderaan de printkop met een spuit juist op te zuigen.

Het feit dat bij jou alle kleuren er toch uitkomen zegt eigenlijk al genoeg dat de gaatjes niet verstopt zijn. Het zijn hoogst waarschijnlijk gewoon statische luchtbelletjes !

Het probleem is dat bij veel goedkope namaakpatronen de inktpatroon soms niet goed aansluit op de printkopopening, waardoor er soms lucht wordt aangezogen of dat er luchtbelletjes aanwezig zijn in de patroon zelf en die op een gegeven moment toch aangezogen worden naar de printkop met verstopping tot gevolg.

De piëzo-techniek is eigenlijk zeer robuust omdat de inkt niet wordt verhit zoals bij Canon/HP printers. Bij deze laatste wordt de inkt letterlijk gekookt en de inktdamp zorgt voor een dampbel (bubblejet !) die de inkt uit de printkop duwt. Bij slechte inkt kan die plotseling concentratie (verdamping van vloeistof) van de inkt soms zeer vervelende neerslag geven van kleurstofdeeltjes in de piepkleine printgaatjes met hardnekkige verstopping tot gevolg die veel moeilijker te verwijderen is dan bij Epson printers.

Hoi Refillmaster,

Jij geeft aan dat er een kans van slagen is door de inkt op te zuigen met een spuit. Hoe dien ik dan te werkt te gaan ?? Dat is wellicht de laatste mogelijkheid, anders verdwijnt de printer naar de schroothoop.

Bij voorbaat dank.

Hoi Refillmaster,

Jij geeft aan dat er een kans van slagen is door de inkt op te zuigen met een spuit. Hoe dien ik dan te werkt te gaan ?? Dat is wellicht de laatste mogelijkheid, anders verdwijnt de printer naar de schroothoop.

Bij voorbaat dank.

Je hebt blijkbaar de permanente printkop kunnen loshalen en al in een schoteltje geplaatst. Bij Epson zijn de patronen slechts inkttanks en zit de printkop vast. Ik vind het knap dat je de printkop eruit hebt kunnen halen, want dit is best moeilijk.....

Gebruik wel genoeg printkopreiniger en plaats de spuit op een van de openingen waarop de inktcartridge zit. Let op dat de elektronica niet in contact komt de vloeistof. Trek nu voorzichtig de spuit omhoog en kijk of deze volloopt met de vloeistof. De vloeistof moet via de spuitmondjes via het kanaal in de spuit terecht komen.

Je hebt blijkbaar de permanente printkop kunnen loshalen en al in een schoteltje geplaatst. Bij Epson zijn de patronen slechts inkttanks en zit de printkop vast. Ik vind het knap dat je de printkop eruit hebt kunnen halen, want dit is best moeilijk.....

Gebruik wel genoeg printkopreiniger en plaats de spuit op een van de openingen waarop de inktcartridge zit. Let op dat de elektronica niet in contact komt de vloeistof. Trek nu voorzichtig de spuit omhoog en kijk of deze volloopt met de vloeistof. De vloeistof moet via de spuitmondjes via het kanaal in de spuit terecht komen.

Het was inderdaad ff zoeken en prutsen maar het is inderdaad uiteindelijk gelukt de printkop te demonteren. Nu ik weet hoe ik te werk moet gaan krijg ik het in enkele minuten voor elkaar.
Wat wel vreemd is, is dat de printkop voorheen nog wel zwart en geel afdrukken maakte en nu helemaal niets meer op papier zet. Dit terwijl de inktkop aan de onderzijde wel vochtig is. Na wat zoekwerk op internet heb ik de servicemanual gevonden en daarin staat o.a. dat de printkop na terugplaatsing met speciale servicesoftware helemaal gekalibreerd dient te worden. Is wel vreemd want het waren maar 2 schroeven en verder ben ik nergens aan geweest.

Ik ben te werk gegaan zoals jij hierboven geadviseerd had. Heb de printkop gedemonteerd (gaat overigens heel simpel als je ff weet hoe het moet)
Daarna de printkopreiniger op een schoteltje gedaan en de printkop effe in de vloeistof laten weken. Daarna een spuitje op een van de openingen gezet en de erdoor gezogen. Dat werkte bij elke aansluiting prima, en na een tijdje spoelen bleef de reinigingsvloeistof geheel blank. Daarna heb ik de printkop weer precies zo terug geplaatst. (kan ook niet anders) Maar nu komt er nog steeds geen inkt op het papier, terwijl de onderzijde van de printkop kletsnat is van de inkt. Hoe kan dit ??? Snap er helemaal niets van.

Ik heb inmiddels een andere printer besteld.
Het is de Canon Pixma 610 geworden en ik hoop daar langer plezier, en minder problemen mee te hebben dan wat ik met de Epson C70 heb gehad.
Wat mij betreft komt er hier geen Epson meer in, en zal ik niemand zo'n printer aanraden.

Mocht er toch nog iemand zijn welke mij een oplossing kan geven op mijn vraag hoe de printkop weer aan de gang te krijgen, dan is dat natuurlijk van harte welkom.

Gr. Mark

Ik heb sinds een aantal jaren een Epson C70 welke naar alle tevredenheid funtioneerde, maar aangezien ik de laatste maanden geen kleurafdrukken heb gemaakt bleek de printkop verstopt te zijn door uitgedroogde inkt. Ik ben toen naar een Re-inkt shop gegaan alwaar ze geprobeert hebben de printer weer aan de plaat te krijgen d.m.v. op druk reinigingsvloeistof erdoor te spuiten, maar zonder succes.
Nu heb ik de printkop bij thuiskomst gedemonteerd en op een schoteltje met 2mm printkop reinigingsvloeistof gezet (dus een soort voetbad gegeven) en na 2 uur de printkop drooggedept met keukenpapier. Alle kleuren waren op het keukenpappier weer zichtbaar, maar nu ik de printkop weer gemonteerd heb en een proefafdruk tracht te maken kopt er niets op papier. De bandkabels zijn goed aangesloten zijn, dat heb ik gecontroleerd.
Heeft iemand het idee wat de oorzaak kan zijn en wat een mogelijke oplossing is ??

Ik kamp toevallig ook met dit exact hetzelfde probleem. Ik heb deze printer goedkoop bij een kringloopwinkel gekocht, maar er bleken maar 3 cassettes in te zitten ( geen originele ), hierna splinternieuwe cassettes gekocht en erin gezet ( ook geen originele ).
De Epson C70 aangezet en getracht te printen. Er was vaag iets zwarts en iets geels zichtbaar dus de printer 24 uur laten staan. De volgende dag weer geprobeerd, maar gaf nog steeds hetzelfde resultaat, dus vaag. Daarna sevicemanual ge-download met serviceprogramma, oude computer inelkaar gezet met Windows 98 SE erop, kop schoongemaakt zoals hierboven beschreven, dus van alle kanten licht warm water opgezogen tot er helemaal geen kleur meer uit de kanaaltjes kwam. Daarna alles weer in elkaar gezet en service programma gedraaid.
Maar de conclusie is: totaal geen spoortje inkt meer op papier terwijl de kop vol inkt zit !
Misschien zien we nog iets over het hoofd ?!

Ik kamp toevallig ook met dit exact hetzelfde probleem. Ik heb deze printer goedkoop bij een kringloopwinkel gekocht, maar er bleken maar 3 cassettes in te zitten ( geen originele ), hierna splinternieuwe cassettes gekocht en erin gezet ( ook geen originele ).
De Epson C70 aangezet en getracht te printen. Er was vaag iets zwarts en iets geels zichtbaar dus de printer 24 uur laten staan. De volgende dag weer geprobeerd, maar gaf nog steeds hetzelfde resultaat, dus vaag. Daarna sevicemanual ge-download met serviceprogramma, oude computer inelkaar gezet met Windows 98 SE erop, kop schoongemaakt zoals hierboven beschreven, dus van alle kanten licht warm water opgezogen tot er helemaal geen kleur meer uit de kanaaltjes kwam. Daarna alles weer in elkaar gezet en service programma gedraaid.
Maar de conclusie is: totaal geen spoortje inkt meer op papier terwijl de kop vol inkt zit !
Misschien zien we nog iets over het hoofd ?!

Een andere oorzaak kan de purge unit zijn: dit is een soort pompsysteem onder de plaats waar de printkop gestationeerd staat en bedoeld is om inkt t.g.v. reinigingscycli op te zuigen naar de spons onderaan de printer. Als deze niet goed werkt, bijvoorbeeld door een verstopte spons of slang, kan het gebeuren dat de inkt niet meer goed worden afgezogen. De absorptiekussen, waarop de printkop rust, kan dan gedrenkt zijn in de inkt, waardoor het lijkt alsof de printkop bij het afkoppelen helemaal onder de inkt lijkt te zitten.

Een andere oorzaak kan de purge unit zijn: dit is een soort pompsysteem onder de plaats waar de printkop gestationeerd staat en bedoeld is om inkt t.g.v. reinigingscycli op te zuigen naar de spons onderaan de printer. Als deze niet goed werkt, bijvoorbeeld door een verstopte spons of slang, kan het gebeuren dat de inkt niet meer goed worden afgezogen. De absorptiekussen, waarop de printkop rust, kan dan gedrenkt zijn in de inkt, waardoor het lijkt alsof de printkop bij het afkoppelen helemaal onder de inkt lijkt te zitten.

Oké kan wel zijn, maar waarom deed de printkop het vantevoren dan nog wel en nu ineens niet meer. Ik heb de printkop toch met een spuitje doorgezogen met printkopreiniger, en die vloeistof trekt ie er met gemak door, dus die zit niet verstopt.
Volgens mij zit er een soort lock op dar zodra je de printkop elektrisch afgekoppeld en weer aangesloten hebt, je iets moet resetten. Daarover heb ik helaas nog niks kunnen ontdekken in de servicemanual of de servicesoftware. Voorheen printe hij in ieder geval nog zwart en geel en dat ging prima. Nu geen enkel streepje of vlekje meer.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan