epub bestanden automatisch sorteren in een map

Status
Niet open voor verdere reacties.

joroma

Gebruiker
Lid geworden
14 nov 2003
Berichten
313
Systeem Windows 10 Home edition

Ik weet niet hoe het komt, maar nog kort geleden kon ik op een willekeurige plaats een epub (boek) toevoegen in een map met duizenden boeken en werd de epub direct gesorteerd op alfabet in de betreffende map en het scherm bleef dan staan waar de epub terecht was gekomen. Zo heb ik ook nog losse HD's vol met strips en bij de ene schijf wordt de toegevoegde strip gelijk op de juiste plaats gezet en bij een andere schijf moet ik weer handmatig sorteren.
Om te beginnen bij de epub's Het sorteren is zomaar gestopt. (Vermoedelijk na een Windows update)
Op Google kan ik niets vinden over specifieke Windows instellingen.
Ik kijk uit naar een antwoord cq oplossing.
 
Wat gebeurt er met een rechtsklik en dan Sorteren op... kiest?
 
Volgens mij moet je na toevoeging eerst de map sluiten en dan opnieuw openen.
 
Wat gebeurt er met een rechtsklik en dan Sorteren op... kiest?

Als ik rechtsklik staat er sorteren op naam, oplopend. Niettemin komt een nieuwe toegevoegde epub nu altijd onderaan de lijst en wordt niet meer automatisch gesorteerd op alfabet. Nogmaals ik "plakte" voorheen op een willekeurige plek in de zeer lange lijst een nieuwe epub en deze werd automatisch op de juiste plek gezet. Dus ik plakte een nieuw boek beginnend met de letter A ergens tussen de boeken beginnend met de letter V Het scherm scrolde automatisch naar de juiste plaats en het boek stond keurig op alfabet.
 
Niettemin komt een nieuwe toegevoegde epub nu altijd onderaan de lijst en wordt niet meer automatisch gesorteerd op alfabet.
Dat is bij mij altijd al zo. Zie handtekening voor de versie. Ik moet sluiten en openen. Ik heb de indruk dat Auto Arrange dan is verwijderd met de updates. Ik zie deze ook niet voor de folders.

Overigens kun je ook even snel op F5 drukken na toevoeging en bij geopende map.
 
Laatst bewerkt:
Dat is bij mij altijd al zo. Zie handtekening voor de versie. Ik moet sluiten en openen. Ik heb de indruk dat Auto Arrange dan is verwijderd met de updates. Ik zie deze ook niet voor de folders.

Ik ga even over uw antwoord betreffende auto range nadenken. Want als ik het zelfde doe bij opslag op een externe HD dan gaat het de sortering wel automatisch.
 
Je vindt niks over sorteren binnen Windows omdat sorteren in een map eigenlijk niet bestaat ! Bestanden worden in een map op je harde schijf niet gesorteerd.
Het enige dat bestaat is sorteren in de weergave (!) van een map binnen de Windows Explorer die je gebruikt.

Je moet dus met de hoofdingen in zo'n weergave bepalen welke sortering je wil zien : door te klikken op 'Naam' worden ze alfabetisch weergegeven, qua sortering gebeurt er eigenlijk niets fysiek.
Als je de weergave dan sluit eens gesorteerd, zal die bij een volgende openen van je Explorer op diezelfde map ook op die manier worden weer opgehaald.

Ik denk dat je de nuance wel ziet ...
 
Je vindt niks over sorteren binnen Windows omdat sorteren in een map eigenlijk niet bestaat ! Bestanden worden in een map op je harde schijf niet gesorteerd.
Het enige dat bestaat is sorteren in de weergave (!) van een map binnen de Windows Explorer die je gebruikt.

Je moet dus met de hoofdingen in zo'n weergave bepalen welke sortering je wil zien : door te klikken op 'Naam' worden ze alfabetisch weergegeven, qua sortering gebeurt er eigenlijk niets fysiek.
Als je de weergave dan sluit eens gesorteerd, zal die bij een volgende openen van je Explorer op diezelfde map ook op die manier worden weer opgehaald.

Ik denk dat je de nuance wel ziet ...

Jammer dat u niet naast me zit, want ik heb nu even een externe schijf aangesloten met mega veel mapjes met daarin heel veel strips als cdisplayex bestanden. Alles alfabetisch gesorteerd. Als ik nu een mapnaam beginnend met A aanpas naar Z wordt de map direct onderaan de lijst gezet. Het scherm scrolled mee. Zo werkt het ook binnen de mappen. Pas ik een stripnaam aan dan wordt de strip gelijk weer op de juiste alfabetische volgorde gezet in de map.

De "hoofdinstellingen" van deze schijf te zien bij beeld zijn gelijk aan mijn harde schijf. En daar werkt het niet meer.
 
A aanpas naar Z wordt de map direct onderaan de lijst gezet.
Hernoem van bijvoorbeeld W naar C? Waar staat die dan?

Ja, ik geloof je wel maar bij mij in Verkenner is dat al niet zo. Nieuw komt onderaan. Eerst sluiten dan weer openen of F5 is vernieuwen is dan noodzakelijk voor de alfabetische volgorde. Dat met die externe is heel vreemd met een USB-stick geprobeerd maar daar lukt het niet. Zal een externe HDD proberen.

Edit: geprobeerd en niet gelukt.
Twee uur gezocht met Google wat volgens RogerS niet moeilijk is en de oplossing, laat staan het probleem niet gevonden.
 
Laatst bewerkt:
Hernoem van bijvoorbeeld W naar C? Waar staat die dan?

Ja, ik geloof je wel maar bij mij in Verkenner is dat al niet zo. Nieuw komt onderaan. Eerst sluiten dan weer openen of F5 is vernieuwen is dan noodzakelijk voor de alfabetische volgorde. Dat met die externe is heel vreemd met een USB-stick geprobeerd maar daar lukt het niet. Zal een externe HDD proberen.

Edit: geprobeerd en niet gelukt.
Twee uur gezocht met Google wat volgens RogerS niet moeilijk is en de oplossing, laat staan het probleem niet gevonden.

Onderstaand heb ik gevonden:
Ik werk sedert kort met Windows 7. Ik stel nu vast dat de Windows Verkenner een bestand dat ik hernoem onmiddellijk alfabetisch rangschikt, waarbij het venster meteen ook naar die nieuwe locatie springt. Dat is vaak heel vervelend, bijvoorbeeld wanneer je bij enkele liedjes vooraan de naam van de artiest wil invullen. Kan dit ‘automatisch hersorteren/vernieuwen’ niet worden uitgezet?
Jos Simal

Deze functie is, zoals Microsoft dat zo mooi omschrijft, by design, en daarom heeft de producent niet in een optie voorzien om ze uit te schakelen. Op diverse fora lees je – terecht – heel wat ontstemde reacties over het ontbreken van zo’n uitschakeloptie. Wil je ook jouw ongenoegen daarover – of over andere ergernissen in Windows 7 – ventileren: http://mymfe.microsoft.com/Windows 7/Feedback.aspx?formID=195.

Ik vermoed dat ik de externe schrijven al in gebruik had in de Window 7 periode. Ik heb van 1 schijf de map zoekopties aangepast naar de standaardinstellingen en helaas werkt het automatisch sorteren, zoals de persoon hierboven beschreef niet meer.
 
Je hoeft niet altijd te quoten. Alleen als het echt nodig is, selectief, want we weten de tekst van het vorige bericht nog wel. Druk op de Reageer op bericht/Snel reageren knop en niet op de quoteknoppen.

In antwoord op jouw schrijven. De laatste alinea is toch precies wat je niet wilt? Wat is het probleem als je even op F5 drukt in de nieuwe situatie?
 
Laatst bewerkt:
automatisch sorteren

Juist voor mijn situatie, was deze automatiek heel handig.
 
Ja, dat was wel duidelijk.
 
Dank voor alle hulp. Ook ik heb de oplossing nog niet gevonden. Ik ga nog eens zoeken op een oude laptop met windows 7 hoe het toen werkte.
Call kan worden gesloten.
 
Toch nog een aanvulling.
Ik heb nu vastgesteld dat, als je eerst in een map een zoekopdracht uitvoert en daarna met pijltje weer teruggaat ... en daarna op een willekeurige plaats een nieuw, in mijn geval een boek.epub, toevoegt, deze op de juiste plaats wordt weggezet, waarbij het scherm mee scrolled. Dus dan hoefje F5 niet uit te voeren.
 
Laatst bewerkt:
Ja, is dat minder werk dan F5? Overigens hoe zoek jij? Via Verkenner? Is tijdverkwisting! Met de zoekmachine Everything van Voidtools gaat dat 100 x sneller en beter. Kunt ook filters gebruiken. Het menu doornemen en wat ervaring en je hebt bestanden binnen een seconde.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan