Er is een probleem met de harde schijf gevonden - windows 7

Status
Niet open voor verdere reacties.

InsanityWard

Gebruiker
Lid geworden
5 dec 2012
Beste forumleden,

Vanaf vandaag krijg ik de melding bij het opstarten van windows 7:
'Er is een probleem met de harde schijf gevonden'
Ook in de BOIS staat dat de status BAD is, ik moet f1 drukken om op te starten.
Het vreemde is dat ik de schijf nog gewoon kan gebruiken.
Alle bestanden en programma's laden gewoon en er lijkt niks aan het handje.
Ook dingen als Speccy geven geen fout aan.

Moet ik de harde schijf (2TB Hitachi) vervangen of niks doen?

mijn specs:
Rutger Degenhart
Ede, Gelderland, Netherlands
My Setup:

AMD fx-6100 3,3 GHz 6core
AMD Radeon HD 7850 2GB GDDR5
8 GB RAM
Asus M5A78 USB motherboard
60 GB SSD
2 TB HDD
160 GB HDD
win7

chkdsk /f /r is de juiste opdracht.
Hoe oud is de schijf?

Laatst bewerkt:
de schijf is 10 maanden oud.

Het probleem lijkt 'allocated sector count' te zijn, volgens cristaldiskinfo.
er is nog maar 1 over.

*reallocated

Laatst bewerkt door een moderator:
backups heb ik al gemaakt, niet alles want ik heb geen andere schijf van 2 TB.
chksdk heb ik geprobeerd. Maar kan ik het volume loskoppelen?, daar wordt namelijk naar gevraagd. (J/N)

Ik neem aan dat dit onder de garantie van 2 jaar valt, de schijf is 10 maanden oud.

Rutger

Dat zou onder de garantie moeten vallen ja.
Ik neem aan dat Windows op de ssd staat? Heb je dat volume ( schijf van 2 TB) gekoppeld aan C:? Of is het een netwerkschijf o.i.d.?
Het geeft iig aan dat die schijf ergens aan is gekoppeld en momenteel actief in gebruik is.

yep, win 7 staat op de ssd.
Ik weet niet precies wat er met 'gekoppeld' wordt bedoeld, maar er staan wel wat programma's op zoals de driver van de videokaart.

In feite hoef je maar de opdracht via cmd met de schijfletter in te tikken en op het eind na de enter exit en herstarten.
Dus via de prompt bijvoorbeeld: chkdsk H: /f /r (in plaats van H de juiste schijfletter v.d. schijf).

Oke nu heb ik het volgende probleem:
ik heb de schijf verwijderd, en nu kan ik windows niet meer opstarten. Vreemd toch, want het staat op de SSD.
Ik had wel een oude installatie op de schijf staan. In de bios heb ik de ssd als first boot device geselecteerd.
Hij zegt: reboot and select proper boot device...

Dan vermoed ik wat er is gebeurd, je hebt bij de installatie op de SSD die 2 TB schijf en die 160 GB schijf niet losgekoppeld. Op een van die schijven (wss H:) stond wss de bootsector die door Win 7 overschreven is.
Heb je de schijf fysiek losgekoppeld of bij schijfbeheer verwijderd?

Laatst bewerkt:
Ik heb je nieuwe post moeten verwijderen, het is n.l. niet toegestaan om te dubbelposten.

OnT. Ik begrijp dat als je de schijf weer aansluit er weer opgestart kan worden?
Wil je die schijf loskoppelen en de bootsector op de SSD hebben dan zul je opnieuw moeten installeren, met alle andere schijven losgekoppeld.
Heb je ook nog een multikaartlezer dan deze ook (tijdelijk) loskoppelen, anders loop je het risico dat de SSD niet de schijfletter C: krijgt.

Laatst bewerkt:
oke geen probleem

is dat echt de enige oplossing?? ik zie er al tegen op alles opnieuw installeren :(

Laatst bewerkt door een moderator:
Ja voor zover ik weet wel, ik zal je topic laten verplaatsen naar de Win 7 sectie!

Welkom nog op Helpmij.nl:thumb:

Topic verplaatst van Hardware-Harddisk ----> Besturingssystemen-Windows 7.

Succes met je vraag.

het probleem is opgelost!

Bootsector naar de ssd verplaatst zonder reinstall!!!!!!!!!!!

Eerst de ssd als active gemarkeerd, daarna hdd verwijderd en mbv de win7 installatie cd de bootsector hersteld

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan