Er worden emails vanaf mijn pc verstuurd

Status
Niet open voor verdere reacties.

Dirk Willem

Gebruiker
Lid geworden
16 mrt 2001
Hallo Allemaal,

Sinds een dag of twee worden er emails vanaf mijn pc gestuurd naar iedereen in mijn adresboek.
Voor de goede orde; niet door mij..!
Ik heb Malwarebytes er al op los gelaten.
Die heeft de nodige malware verwijderd maar het probleem blijft bestaan.
Ik heb een Yahoo-account voor wat betreft mijn email.
Heeft er iemand raad?

Gr.

Dirk Willem

Ik heb mijn wachtwoord inmiddels veranderd.
Wat zegt het als ze niet bij <verzonden items> staan?

Veel meer dan checken op malware en het wijzigen van je wachtwoord kun je niet doen.
Iemand anders doet alsof er email namens jou wordt verstuurd.
Als er iemand is die je kent en die een fake email uit jouw naam heeft ontvangen, vraag die persoon dan of hij/zij het mailtje naar jou wilt sturen.
Wellicht kun je dan de mailgegevens doorsturen naar Yahoo en kunnen zij iets doen.
Geef je weinig kans maar je weet het maar nooit.

Tardis

Zoals Tardis zecht doet er iemand zich voor als jou, hij/zij verzend dan emails namens jou.
Als deze emails niet in verzonden items staan, dan denk ik dat hij/zij niet in je postvak is geweest.

Zoals Tardis zecht doet er iemand zich voor als jou, hij/zij verzend dan emails namens jou.
Als deze emails niet in verzonden items staan, dan denk ik dat hij/zij niet in je postvak is geweest.
Is het niet waarschijnlijker dat de spammer die berichten gewoon gewist heeft om te voorkomen dat Dirk Willem waarschuwingsberichten naar alle slachtoffers gaat sturen?

Is het trouwens zo dat de mails echt vanaf jouw PC zijn verstuurd (vanuit outlook o.i.d.) of zijn ze vanaf je webmail verstuurd? Zeker in dat laatste geval is het een goed idee om op andere sites waar je hetzelfde wachtwoord hebt gebruikt een ander wachtwoord aan te maken.

Is het niet waarschijnlijker dat de spammer die berichten gewoon gewist heeft om te voorkomen dat Dirk Willem waarschuwingsberichten naar alle slachtoffers gaat sturen?

Is het trouwens zo dat de mails echt vanaf jouw PC zijn verstuurd (vanuit outlook o.i.d.) of zijn ze vanaf je webmail verstuurd? Zeker in dat laatste geval is het een goed idee om op andere sites waar je hetzelfde wachtwoord hebt gebruikt een ander wachtwoord aan te maken.

Dat denk ik niet, gezien het fijt dat spammers snel veel mails willen versturen, en niet te hoeven denken aan het bijvoorbeeld verwijderen van verzonden items.
Maar dat weet ik natuurlijk niet zeker ;-). Het is wel opmerkelijk dat alle contacten gebruikt zijn. Het wachtwoorden wijzigen op andere website waarop je het zelfde wachtwoord gebruikt is zeker aan te raden!

Dat denk ik niet, gezien het fijt dat spammers snel veel mails willen versturen, en niet te hoeven denken aan het bijvoorbeeld verwijderen van verzonden items.
Dat hangt inderdaad van het soort spam af, als het om de bekende blauwe pilletjes gaat dan heeft verwijderen weinig zin. Maar, er zijn bijvoorbeeld ook gevallen waarbij er wordt ingebroken op iemands e-mail, waarna de inbreker naar alle contacten mails verstuurd in de trand van:
Beste <naam>,

Tijdens een korte vakantie in Madrid ben ik helaas beroofd van mijn baggage en al mijn geld. Zou je me kunnen helpen door me wat geld op te sturen? Dat kan het makkelijkst via Western Union ... etc. etc.

Groetjes,
Dirk Willem
En vervolgens kan de inbreker het geld lekker innen. Als jij niet weet aan wie (of zelfs maar dat) er mails verstuurd zijn kun je ze ook niet waarschuwen dat er niets aan de hand is. In extreme gevallen wissen ze zelfs alle contacten en gearchiveerde post, gewoon om hun sporen zoveel mogelijk te wissen.

Dat hangt inderdaad van het soort spam af, als het om de bekende blauwe pilletjes gaat dan heeft verwijderen weinig zin. Maar, er zijn bijvoorbeeld ook gevallen waarbij er wordt ingebroken op iemands e-mail, waarna de inbreker naar alle contacten mails verstuurd in de trand van:

En vervolgens kan de inbreker het geld lekker innen. Als jij niet weet aan wie (of zelfs maar dat) er mails verstuurd zijn kun je ze ook niet waarschuwen dat er niets aan de hand is. In extreme gevallen wissen ze zelfs alle contacten en gearchiveerde post, gewoon om hun sporen zoveel mogelijk te wissen.

Ja alles is mogelijk dus daarom is het altijd belangrijk sterke wachtwoorden te gebruiken min 8 karakters (kleine letters, hoofdletters, cijfers, en leestekens) en deze regelmatig aan te passen.

Bedankt voor alle reakties!
De mails die vanaf mijn pc via webmail van Yahoo verzonden worden, bevatten een link.
Als je die link opent beland je op een commerciele site.
Het is dus wel degelijk spam.
Nou ja, ik heb mijn wachtwoord inmiddels veranderd en nou maar even afwachten of er nog steeds mails verzonden (gaan) worden.
Als er nog iemand een andere tip heeft, hou ik me aanbevolen.

Groeten aan iedereen,

Dirk Willem

Na het veranderen van mijn wachtwoord heeft het probleem zich opgelost: mijn email wordt niet meer door een 'derde'gebruikt.
Hartelijk bedankt voor alle tips!

Dirk Willem

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan