Er wordt geen harde schijf gevonden bij installatie

Status
Niet open voor verdere reacties.

ikbenjamin

Gebruiker
Lid geworden
17 sep 2003
Berichten
312
Hallo,

Ik heb een nieuwe computer en nu wil ik daar op windows XP installeren. Wanneer ik echter op enter druk om de installatie te starten krijg ik een foutmelding dat de harde schijf niet wordt gevonden. Ook in het bios staat bij de primary master Lite-on (de cd speler) ingesteld. Ook hier vind hij de harde schijf niet. Terwijl er later toch komt te staan dat er een maxtor harde schijf is ingesteld als primary master. Iemand enig idee wat het probleem kan zijn? alvast bedankt.

Grtz. Ikbenjamin
 
Ik zou de aansluitingen en jumpersettings nog maar eens controleren.
 
cd speler als slave instellen met het jumpertje.
 
Ik zou nooit een CD-speler slave van een schijf laten zijn, schijf op Primaire IDE als Master, CD-speler(s) als master (en een evt. tweede als slave) op de secundaire IDE.
 
je hebt gelijk Tibor, maar ik was er domweg vanuit gegaan dat z'n secundaire IDE al bezet was.
 
Ja volgens mij is dat niet helemaal het probleem. Het lijkt wel of er 2 biossen worden opgestart. Eerst wordt de gewone bios uitgevoerd en vervolgens wordt Sataraid nog uitgevoerd. Hier staat de harde schijf wel bij. Daar kun je kiezen uit create raid set delate raid set, rebuild mirrored set, enz. Hier staan onderin bij 0 wel de maxtor harde schijf. Maar bij het installeren wordt deze schijf niet gevonden . Moet ik de instellingen van de harde schijf dan veranderen met de jumpers? Want bij dat Sataraid vind hij de schijf wel. Wat moet ik doen? Nogmaals bedankt.

Grtz. Ikbenjamin
 
Ik snap het niet helemaal meer. In dat SATA staat de harde schijf wel gewoon aangegeven. Maar in het gewone bios niet. Weet iemand waarom de harde schijf in het gewone bios dan niet ingesteld staat als primary master?? Zo gauw ik hem daar als primary master heb ingesteld kan ik windows xp namelijk installeren. Kan iemand mij alstjeblieft helpen?

Grtz. Ikbenjamin
 
Ik heb nu wel de schijf geformatteerd. Ik heb met zojuist de computer opgestart met de opstartdiskette. Ik heb met fdisk een schijf aangemaakt en deze geformatteerd. Ook wanneer ik nu de installatie start door op enter te drukken krijg ik te zien dat er geen opslagmedium te vinden is. Ik heb wel een diskette gekregen met iets van Sata. Moet ik hier soms iets mee doen? Nogmaals bedankt.

Grtz. Ikbenjamin
 
Geplaatst door ikbenjamin
Ik heb wel een diskette gekregen met iets van Sata. Moet ik hier soms iets mee doen?
Ja, daar moet je zeker nog wat mee doen.
Dit is de driver voor je SATA Raid-controller.
Je start de pc op vanaf de WinXP cd-rom en laat de setup beginnen.
Tijdens de setup(1 van de eerste schermen) staat onderin dat je F6 moet gebruiken als je nog een Raid/scsi-controller driver vanad diskette moet installeren.
Als je F6 geklikt hebt, wordt er vanzelf om die (SATA)diskette gevraagt.
Laat de setup de driver voor je SATA Raid-controller installeren.
Op deze manier zou de setup je schijf wel moeten kunnen vinden en kan je WinXP daarop installeren.
 
Ja, is inderdaad gelukt. Ik had dit eerder ook al geprobeerd maar mijn toetsenbord was op een of andere manier niet goed. Nu heb ik er een ander toetsenbord aan gehangen en is het probleem opgelost. Ik dacht dat het ergens anders aan lag. Maar in ieder geval hartstikke bedankt.

Grtz. Ikbenjamin
 
Graag gedaan.:)
Die floppy dus goed bewaren, voor als je eventueel opnieuw Windows er op moet zetten.;)
 
HELP! Ik heb bij een vriend precies hetzelfde probleem als hier staat beschreven! Alleen werkt het toetsenbord wel goed... ik kom er maar niet uit. Wat zou het nog kunnen zijn???
 
Inmiddels werkt het!
Ik had inderdaad de drivers van Maxtor gebruikt, maar dat pakte Windows niet. Door enkele andere reacties op dit forum ben ik op het idee gekomen de SATA-drivers van het moederbord te gebruiken, dit werkte wel! De harddisk werd herkend en de installatie voortgezet.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan