Er zit helemaal geen "verkeerde cartridge" in!

Status
Niet open voor verdere reacties.

MarleenPC

Gebruiker
Lid geworden
29 mei 2007
Hallo,

Ik heb een vreemde melding op de display van mijn printer, een Canon Smartbase MPC400. Er staat: "verkeerde cartridge", maar ik heb er vorige week nog een pagina of 20 mee geprint, zonder problemen!

Ik heb de printer al opnieuw gestart, de cartridges er opnieuw ingedaan, maar beide hielpen niet. Ik zou 'm wel opnieuw willen installeren, maar ik heb geen idee of ik daarbij de installatie-cd nodig zal hebben en die kan ik nergens vinden.

Heeft iemand enig idee hoe ik mijn printer weer aan het werk kan krijgen?

Groeten, Marleen

Als de printer NIET is aangesloten op de pc, en je zet de printer dan aan?
Krijg je dan dezelfde melding op het schermpje van de printer?
Dan helpt opnieuw installeren zeer zeker niet.

Kontakten van cartridge en printer goed schoon? Geen pinnetje krom?

Hallo Paul,

Goede ideeen, heb het meteen uitgeprobeerd. Zonder pc verbinding krijg ik zelfde tekst.
Van de inktpatronen heb ik de kussentjes een beetje opgeschud met een wattenstaafje, maar helaas met hetzelfde resultaat... Verder zag ik geen pinnetjes oid die krom zouden kunnen zijn.
Misschien nog andere ideeen..?

Heb je nog een helemaal nieuwe cartridge? En geeft die dezelfde melding?

Zou dat echt kunnen helpen, denk je?

Ik vind het een groot 'risico'. Er zitten namelijk 4 inktpatronen in (zwart, magenta, cyaan en yellow). Om te proberen of het werkt zou ik ze dus alle vier moeten vervangen door een nieuwe. Erg prijzig :shocked:
Ik kan me niet voorstellen dat het echt de inktpatronen zijn; ik heb er de week ervoor nog volop mee geprint. Ze zullen toch niet in een weekje verdrogen??

Heb je misschien NOG een idee? Kun je bijvoorbeeld een printer 'resetten', zodat ie al zijn onderdeeltjes weer even checkt en ziet dat er wel de juiste patronen in zitten?

Laatst bewerkt:
Ok, en verteld de melding ook, welke cartridge verkeerd zou zijn? Normaal kan je dat met de software "Werkset" van de printer vinden.
Of op het moment dat je de kap opendoet bij de melding, dan gaat de kop met een pijltje naar een symbool, welke aangeeft wat er mis is.

Ik heb de handleiding gevonden!!!

De melding staat apart genoemd en dit wordt erover gezegd: "Probeer de afdrukkop (cartridge) opnieuw te installeren. Als de melding op de display blijft staan, dan is de afdrukkop (cartridge) wellicht defect. Neem contact op met uw Canon Dealer of de Canon helplijn."

"opnieuw installeren".. zouden ze daarmee bedoelen dat je de catridge eruit haalt en er weer inzet? Heb jij een idee?

Precies. Cartridge eruit, contacten met zachte doek voorzichtig schoonmaken, en dan cartridge er weer in.
Als het goed gaat, even een uitlijn-actie uitvoeren.

Laatst bewerkt:
Gedaan! Even was ik hoopvol, omdat 'ie automatisch een uitlijn actie ging uitvoeren, maar daarna sprong de diplay meteen weer op verkeerde cartridge. Op de print vd uitlijning zie ik zwart, magenta en blauw, maar geen geel. Zou dat betekenen dat er iets met die gele mis is, of wordt de gele gewoon niet getest, of...?

Bedankt voor je antwoorden steeds trouwens! Ik ben blij dat je zo mee denkt!

Bedankt voor je antwoorden steeds trouwens! Ik ben blij dat je zo mee denkt!
Lol, daar is deze fantastische website toch voor in het leven gekomen ?!:D :cool:

Ja, dat zou zeker een aanwijzing kunnen zijn.
Heb je nog een geel?
Krijg je de foutmelding ook op het moment dat er geel geprint zou moeten worden?

Ik krijg de foutmelding constant- al zet ik 'm op alleen zwart printen... Ik kan er op dit moment zelfs niet meer mee scannen...

Hoe dan ook, ik heb geen geel, maar ga die dit weekend kopen. Ik houd je op de hoogte. (al vrees ik inmiddels het 'ergste', wat jij?)

Laatst bewerkt:
Nou, het ziet ernaar uit dat de 'afdrukkop' defect is... Ik heb de gele vervangen en dat maakt geen verschil. Met de rode, zwarte en blauwe is vorige week nog een test pagina gedrukt (waarom dat dat wel gebeurt???), dus...

Weet jij wat verdere stappen moeten zijn? Er zit geen garantie meer op. Is het denk je de moeite waard om te laten repareren bij een computerwinkel?
Ik heb weleens gehoord dat je beter een nieuwe printer kunt kopen ipv je 'oude' te laten repareren, maar deze bevalt me juist zo goed...

Inderdaad, vaak is het vervangen van de cartridges, met de originele dan, vaak bijna net zo veel geld als het aanschaffen van een nieuwe printer, en repareren is helemaal uit ten boze.

Heb nu de laaste maanden een Epson en twee Canons naar de eeuwige jachtverlden gebracht, waren dan wel niet van mij, maar bij die Canons en Epson werden ook geen nieuwe cartridges herkent, niet te ressetten of wat dan ook.

Sja, inderdaad helaas.
Wat ook nog een oorzaak kan zijn, is dat het spoor tussen de kop en het inktpatroon verstopt / gedroogd kan zijn.

Dit is 1 van de redenen waarom ik een HP printer heb.
Nieuwe patroon = nieuwe printkop.
Wel wat duurder, maar dat is niet erg. Ik koop altijd orriginelen van HP zelf.

Ik laat er voor de zekerheid nog even naar kijken, maar ik ga er maar vanuit dat ik een andere printer moet kopen.

Ontzettend bedankt voor je suggesties!

Hey ik heb hetzelfde probleem.
Heb even wat rondgekeken op 't internet en nu kwam ik erachter dat dit mogelijk kan helpen:

1) Druk op [Menu] > [Copy] > [#]. Hierdoor kom je in de SERVICE MODE
2) Selecteer TEST MODE en druk op OK
3) Druk nu op [8] PRINTER TEST in de TEST MODE
4) Druk daarna op 3 [EEPROM CLEAR].
5) Druk daarna op 0 [INK COUNT].
6) Druk nu op de doorvoerknop náást de [ON/OFF] toets
7) Druk uiteindelijk op de [ON/OFF] toets.

Ik las op die (Amerikaans site) dat het bij sommige mensen hielp en bij sommige niet.
In de SERVICE MODE kun je nog tal van andere handelingen uitvoeren, wat ik zelf een beetje heb geprobeerd.
Ik durf echter niet veel te veranderen, omdat ik er verder ook geen verstand van heb :rolleyes:

Hallo Steven,

Heb het meteen geprobeerd, maar helaas... Wel interessant, al die 'codes'. Weet je nog op welke site je vond?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan