ereg functie

Status
Niet open voor verdere reacties.

lautje145

Gebruiker
Lid geworden
22 okt 2007
Hallo,

wat moet je invullen bij de functie ereg ( in het stukje(bij de puntjes) ereg(..., $string) )
om te zorgen dat de string drie letters en drie cijfers moet bevatten in welke volgorde dan ook. Ik zit er al een tijdje mee te worstelen maar ik kom er niet uit :o .
Weet iemand hoe dat moet.

Alvast bedankt :thumb:
groet lautje145

in de plaats van de puntjes moet een reg expressie komen (een patroon)

Hoe je die juist maakt om een resultaat van 3 cijfers en 3 letters willekeurig te bekomen, weet ik niet.

Hier klik vind je een paar voorbeelden waar regex gebruikt wordt, hopelijk helpt dit een beetje.

Ik weet niet wat juist de bedoeling is, maar je zoekt best op reg exp in google of zo.

in de plaats van de puntjes moet een reg expressie komen (een patroon)

Hoe je die juist maakt om een resultaat van 3 cijfers en 3 letters willekeurig te bekomen, weet ik niet.

Hier klik vind je een paar voorbeelden waar regex gebruikt wordt, hopelijk helpt dit een beetje.

Ik weet niet wat juist de bedoeling is, maar je zoekt best op reg exp in google of zo.
en naar die reg expressie ( van 3 cijfers en 3 letters ) te krijgen zoek ik nou juist :D

misschien is deze iets makkelijker ? :
in php bij de ereg_replace functie wil ik dat alle tekens vervangen worden door een vraagteken behalve de letters en cijfers

ik heb ff gezocht en op wikipedia stond ( http://nl.wikipedia.org/wiki/Reguliere_expressie )
dat je gewoon een ^ moet toevoegen. dus
PHP:
[0-9]
wordt
PHP:
[^0-9]
.
Als je je formulier wilt controleren en er mogen alle tekens in voorkomen behalve cijfers doe je dit:
PHP:
<?php
if($_POST['submit'])
{
	if(ereg("^[^0-9]+$", $_POST['veld']))
	{
		echo 'het ingevoerde veld is ongeldig, het mag alle tekens behalve cijfers bevatten';

}
	else
	{
		echo 'Het ingevoerde veld is geldig';
	}
}
?>
<form action="" method="POST">
<input type="text" name="veld" value=""><br>
<input type="submit" name="submit" value="Verzenden!">
</form>

En als je je formulier wilt controleren op dat hij geen cijfers en letters maar wel andere tekens mag bevatten moet je dit doen (bij de ereg functie).
PHP:
ereg("^[^0-9^a-z^A-Z]+$", $_POST['veld'])
let er op dat je dan altijd een dakje voor 0-9, a-z en A-Z moet zetten en niet
PHP:
ereg("^[^0-9a-zA-Z]+$", $_POST['veld'])
moet doen.
Ik hoop dat ik zo zelf een goede uitleg van mijn eigen opgeloste vraag heb gegeven.

niet helemaal.

als je wilt dat een veld bestaat uit alleen nummer moet je jou code gebruiken.

als je wilt dat het niet bestaat uit nummers moet je !eregi doen

voorbeeld:

elseif(!eregi ('^[0-9]{10}$', $_POST['telefoonnummer'])) {
echo "<div style='color: red;'>Dit is geen geldig telefoonnummer<br /></div>";

dit is voor telefoon validatie.

als het niet bestaat uit nummers (0-9) of minder of meer als 10 nummers is
geeft die error dit is geen geldig telefoonnummer

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan