ERP zelf maken

Status
Niet open voor verdere reacties.

drkrimson

Gebruiker
Lid geworden
25 feb 2016
Ik ben op zoek naar software om een eigen ERP achtig pakket te maken. Wellicht een heel ambitieus idee, maar ik houd wel van een uitdaging.

Huidige situatie:
2 man op het bedrijfsbureau, 1 dame op de administratie. Wij maken klant specifieke projecten, zelden een terugkerend product en al helemaal geen seriewerk. Een project bestaat uit
- Offerte (inkoop materiaal, inkoop diensten, uren werkplaats)
- Opdracht vanuit offerte (inkoop materiaal, inkoop diensten, uren werkplaats)
Calculeren gebeurd vanuit Excel. Prijs vanuit Excel wordt in bestaande ERP pakket ingevoerd waarna er een pdf wordt gemaakt die vervolgens gemaild wordt. Documenten welke bij een order horen worden via een mappenstructuur in verkenner op de server opgeslagen. Een opdracht wordt vanuit de offerte gemaakt in het ERP pakket. In het ERP pakket wordt een barcode gecreëerd waarmee in de werkplaats geklokt wordt. Deze barcode wordt met “knippen en plakken” in een word document gezet waar handmatig order gerelateerde info op komt te staan. Inkoop van materialen en diensten wordt in het ERP pakket gedaan op order. De factuur wordt niet via het ERP gedaan, maar door de administratie via Exact. Communicatie met klanten en leveranciers gebeurd grotendeels via outlook. Inkoop opdrachten, pakbonnen, facturen leveranciers, werkbonnen, certificaten, tekeningen, facturen naar klanten enz. worden als hardcopy op diverse plaatsen (soms dubbel) bewaard.

Probleemstelling:
- Informatie wordt op verschillende plaatsen op de server opgeslagen;
- Informatie wordt in persoonlijke mappen in outlook opgeslagen (niet voor ieder toegankelijk);
- Huidige ERP pakket wordt nauwelijks gebruikt en is sterk vervuild;
- Opruimen papieren kost nu circa 8 uur per week;
- Nieuw ERP pakket komt op circa € 7.000,- per jaar uit. (aanschaf, implementatie, opleiding, contract e.d. gespreid over 5 jaar) (voor dit geld kan ik ieder jaar een nieuwe machine kopen en is het in de WP ook weer op orde);

Vraag:
Ik zoek dus een programma waarmee ik:
- Bestanden beter kan opslaan;
- Een productie kan aansturen;
- Inkoop kan maken;
Het programma hoeft zelf niet te kunnen calculeren. Ik kan me een situatie voorstellen dat een voor een calculatie een link naar een Excel sjabloon is gemaakt. Of voor een offerte een word sjabloon. Mailen vanuit het programma en mail direct opgeslagen in het ERP pakket.
Ik heb dus geen rapporten nodig o.i.d.
Het leren maken van het programma wil ik via tutorials doen op youtube, liefst Nederlandstalig, maar dat is geen must. Feedback op een Nederlands forum zou ook geweldig zijn. De software ook graag gratis en te gebruiken op Linux (thuis) en Windows (werk). (ja ik weet het alles voor niets…. Ik ga mijn tijd investeren, vind ik voorlopig al genoeg)

Wie heeft er tips?

Ik zou gewoon kiezen om een bestaande ERP oplossing te gebruiken van bijvoorbeeld SAP of Microsoft Dynamics NAV. Deze pakketten zij namelijk goed ontwikkeld met een goede documentatie, waardoor ze ook goed te integreren zijn op jullie bedrijfsvoering. daarnaast heb je ook een goede helpfunctie en eventueel ook ondersteuning die je kunt bellen, als iets niet goed werkt. wanneer je zo´n pakket zelf gaat ontwikkelen dan zul je zelf alle functionaliteit moeten gaan ontwikkelen, waarbij je ook rekening moeten houden met de stabiliteit.

Daarnaast moet je ook gaan nadenken over welke data je gaat opslaan, en hoe je het goed gaat beveiligen. Je wilt namelijk de Wet Bescherming Persoonsgegevens ook niet overtreden. Ook moet je gaan nadenken over wat er gebeurd als je een klein ontwerpfoutje hebt gemaakt; waardoor gegevens verloren gaan, of klantgegevens die onbedoeld geopenbaard worden.

Ik zou dus gewoon gaan kiezen voor een goed ERP pakket, en jullie bedrijfsprocessen hier ook goed op afstemmen d.m.v. scenario 2/3 van SIM(3)1. Hiervoor zou ik eerst ook goed gaan ontwerpen hoe het proces nu verloopt en hoe het proces zou moeten verlopen in het ideale scenario.

1 http://www.skagroep.nl/uploads/Publicaties/SKA SIM 3 samenvatting.pdf

Misschien zou je ook eens bij hogescholen/universiteiten kunnen informeren, of dit een interessante stageopdracht is. Hierdoor kun je bijvoorbeeld een stagiare een pakketselectie laten uitvoeren, waardoor jij jezelf veel moeite kunt besparen en iemand anders een stageopdracht heeft.

Laatst bewerkt:
Bedankt voor de tips. Heb Sim3 gelezen. Hoe komt het toch dat ik altijd op de duurste oplossing uitkom?

Heb inmiddels met een aantal ERP pakketten gewerkt, RidderR8, Navision, Proteus, MKG, ISAH. Op zich goede pakketten, zolang het product het stramien van het pakket volgt. Bij ieder pakket is het meer regel dan uitzondering dat ik gebruik maak van een office programma om informatie te verwerken of te analyseren. Tevens wordt de helft van het pakket niet gebruikt. CRM, voorraadbeheer, urenregistratie, bestanden opslaan. Het zijn processen die leuk in een presentatie zijn, maar in de praktijk is er nog niets van terecht gekomen. Het valt of staat met de inzet van de mensen die ermee moeten werken. (wil misschien ook wat zeggen bij wat voor bedrijven ik werk...) Bij een productiebedrijf met 15 werknemers zitten we niet te wachten op het bijhouden van data, vinkjes aan/uit zetten o.i.d.

Een kosten baten analyse zou vast en zeker opbrengen dat een (goed) ERP pakket goedkoper is als 8 uur papieren opbergen per week.

We blijven rondkijken!

Dat je geen goed gebruik maakt van de mogelijkheden van het pakket, komt waarschijnlijk omdat je niet eerst goed onderzocht hebt hoe jouw bedrijfsprocessen goed kunnen integreren op het pakket. Hiervoor zou je dan ook eerst goed het optimale proces moeten ontwerpen, waardoor je goed gebruik kunt maken van het pakket. wanneer je het proces goed ontwerpt, zorgt het ERP pakket er dus ook voor dat jullie minder werk uit hoeven te voeren, in plaats van meer werk.

U gaf ook al aan dat jullie zelden meerdere keren een product moeten maken, maar waarschijnlijk gebruik jullie voor sommige producten wel dezelfde materialen. Dus hiervoor is het voorraadbeheer van een ERP pakket nog steeds nuttig. daarnaast wordt het hierdoor ook makkelijker om de kostenberekening uit te voeren bij maatwerkproducten, want je kunt de hoeveelheid van elk artikel invoeren, vervolgens voer je in hoeveel uur het ongeveer kost om te maken. Hierna kun je meteen zien wat de kostprijs is, en wat de kostprijs zou zijn als je sommige artikelen wijzigt in de offerte.

hierdoor zou het misschien ook belangrijk zijn om dit te laten doen door een bedrijf wat hier ervaring mee heeft. Of als je de kosten wat wilt verlagen, dan zou je hier ook een stageopdracht van kunnen maken (dit heeft uiteraard wel een iets groter risico).

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan