Dat AdwCleaner bij een update wordt verwijderd is normaal, dit was bij de voorgaande versies ook al het geval. Zelf heb ik laatst de Nederlandse vertaling voor deze tool gemaakt, en
deze handleiding van AdwCleaner is dan ook altijd up-to-date.
Even beide protocollen nagekeken, & alhoewel beiden recent zijn bijgewerkt, zijn in die van Poekje inderdaad een aantal niet werkend & een aantal verouderd.
Ronaldino heeft JRT erbij, Poekje heeft Eset Online & Hitman Pro, plus uitleg met plaatjes.
Beide "protocollen" zijn eigenlijk een opeenstapeling van tools, waarbij de logbestanden niet gecontroleerd worden aangezien het plaatsen hiervan op Helpmij niet meer is toegestaan.
Een kanttekening bij dergelijke methoden is dat er vaak nog heel veel restanten achterblijven en voor problemen kunnen zorgen, ook zie je steeds vaker dat bepaalde nieuwe varianten nog niet gedetecteerd worden door de gebruikte tools. Ook de eventueel aanwezige zero-day malware blijft vaak ongemoeid.
Vaak lijkt het heel eenvoudig om middels het inzetten van diverse tools het probleem op te lossen, en dan zijn vaak de visuele problemen opgelost maar is er nog steeds van alles aanwezig. Ik beheer zelf ook een malware & adware removal forum, waarbij we op een bredere aanpak de systemen geheel opschonen en dit is naar mijn mening toch effectiever dan een drie of viertal tools inzetten zonder log-controle. Soms wordt er wel eens gedacht (
zie b.v. dit topic) "waarom moet het zo moeilijk met veel stappen"?
In de meeste topics met problemen zie je in de logs dat er al vele tools zijn gebruikt, maar de problemen nog steeds aanwezig zijn en het met tools niet op te lossen is en je geavanceerde tools met removal-scripts moet gebruiken om een systeem geheel op te schonen.
Echter gaat dit wel iets off-topic, maar wel interessant om dergelijke protocollen van Poekje en Ronaldino eens onder de loep te nemen. Want wat is de meest effectieve methode? Een opeenstapeling van tools, of een uitgebreide analyse waarbij je middels de logbestanden met verwijder-methoden een vervuild systeem geheel kunt opschonen en informatie geeft over preventie.
Groet,
Maxstar