Error bij opstarten: STOP 0x000000A5 (ACPI_BIOS_ERROR)

Status
Niet open voor verdere reacties.

lollos

Gebruiker
Lid geworden
28 okt 2006
Berichten
18
Vandaag systeem upgrade gedaan. Ik ben van een AM2 processor naar een Intel i7 gegaan. Dus heb ook nieuw moederbord (ASUS P8H61-M Evo) en nieuw intern geheugen moeten aanschaffen (Kingston 8GB DDR3).

Ik heb moederbord, processor en geheugen vervangen en de oude harde schijf, dvd-speler etc er weer op gezet. Toen ik mijn pc opstarten kwam tijdens het opstarten van Windows 7 deze BSoD naar boven. (Toevallig ook plaatje op Wikipedia)
Het enige wat er staat is: "STOP 0x000000A5.jpg"

Op google wat over die error code gezocht en het blijkt een ACPI_BIOS_ERROR te zijn.
Het BIOS van dit systeem is niet volledig ACPI-compatibel. Neem contact op met de leverancier van het systeem voor een update van het BIOS. Als geen update van het BIOS beschikbaar is of als de laatste versie van het BIOS niet ACPI-compatibel is, kunt u de ACPI-modus uitschakelen tijdens de tekstmodusinstallatie. Hiertoe drukt u op de toets F7 wanneer u wordt gevraagd de stuurprogramma's voor massaopslag te installeren. Het systeem geeft geen bevestiging dat er op de toets F7 is gedrukt, maar de ACPI wordt uitgeschakeld en u kunt verdergaan met de installatie.
Bron: http://support.microsoft.com/kb/314830

Het BIOS van dit systeem is niet volledig ACPI-compatibel. Ik heb geprobeerd om op F7 te drukken. Werkt alleen niet.
Ik heb ook al een nieuwe harde schijf gekocht en Windows opnieuw geïnstalleerd. Helaas, geen resultaat :S Nog steeds de BSoD

Iemand suggesties?
 
Laatst bewerkt:
Heb je na de upgrade Windows opnieuw geïnstalleerd?
 
Ja, nieuwe harde schijf gekocht en daar Windows 7 (32 bits) op geïnstalleerd, geen resultaat.
Toen heb ik harde schijf geformateerd en de 64 bits versie geprobeerd, zelf verhaal, weer een BSoD.

Een Windows XP installatie weigert die al helemaal. Daar komt bij de setup al een (andere) BSod.
Was een 0x7 code uit mijn hoofd.
 
Ik heb volgens mij wel gelezen dat je ACPI uit kon zetten in de BIOS. Ik heb alleen geen idee waar. Ik kon het zo snel niet vinden. Heb paar dingen aan en uit gezet, zonder resultaat. Weet iemand waar ik die optie moet zoeken?
Het moederbord is een ASUS P8H61-M Evo die sinds 10 juni pas op de markt is. Ik weet niet of het daar misschien aan ligt?

Ik reset of flash mijn BIOS alleen liever niet. Aangezien je je moederbord vergalt als je het fout doet.
 
Neem eens contact op met Asus helpdesk.
Helaas komen er wel eens kinderziektes voor.
Ook in nieuwe moederborden.
Hoewel nog niet op de Asus-site is het probleem misschien bekend en staat er al een Biosupdate in de wacht.
Zie: http://support.asus.com/ServiceHome.aspx?SLanguage=en
 
Laatst bewerkt:
Oke, en hoe update je veilig je bios? Want ASUS verwijst me door naar de winkelier (Afuture.nl) maar dat zijn echt prutsers die de telefoon niet eens opnemen.
 
Daarvoor moet er wel een update zijn!
Zie: http://support.asus.com/download.as...9&m=P8H61-M EVO&os=&hashedid=lCkjQTSbW4duMROf
Dus controleer je biosversie met die van de update.

Nieuwer, daneven in je handleiding kijken hoe je deze het makkelijkst uitvoert.

Er is ook een handleiding die je kunt binnenhalen.
Daar staat ook alles in over een biosUpdate.
Maar eerst maar eens controleren of er daadwerkelijk een nieuwe biosversie is.

Ik zou zelf deze biosupdate i.v.m. garantie niet uitvoeren.
Je hebt het immers bij Afuture.nl gekocht en die is dan zoals Asus aangeeft verantwoordelijk en dient ondersteuning te geven.

Blijf bellen en/of mailen naar hen!
 
Laatst bewerkt:
Ik heb BIOS versie 0309 op de site staat BIOS 0404 dacht ik. En toen ik ASUS belde verwezen ze.me vorlijk door naar winkelier. Heb inmiddels een RMA ingedient.
 
Het zou misschien dus met die biosupdate opgelost kunnen zijn.
Helaas kan ik niet ontdekken wat de reden voor die update is.

Gaat de update fout, dan zit je in het schip.
Ik adviseer daarom deze op een nieuw mb nooit zelf uit te voeren.
Maar altijd door door de verkoper te laten uitvoeren.
Gaat het mis, kan je ergens op terug vallen.
Helaas door ervaring wijzer geworden.
Zo werkend kreeg ik wel een nieuw mb.
Anders had ik met de brokken gezeten.


Voor jou is de leverancier het aanspreekpunt.
Dus bellen naar Afuture en leg het op hun bordje neer.
 
Bedankt allemaal :)
De volledige error code die ik kreeg is: STOP: 0x00000005 (0x0001000A, 0x0000000, 0x0000000, 0x0000000)
De parameter 1000A betekend: "The Root System Description Pointer (RSDP) or Extended System Description Table (XSDT) could not be located"
Maar echt veel wijzer wordt ik er niet van...
 
Heb RMA ingediend. En moet hem terug sturen. Ga alleen met vakantie voor paar weken, dus zie dat niet echt zitten.
En echt heel goed helpen ze niet. Best ***** dus.
 
Ik heb hem terug gekregen maar probleem is niets veranderd.

Wel ben ik er achter gekomen dat het probleem alleen voorkomt als ik de 6G SATA poorten gebruik van mijn moederbord. (Ook met reinstall van windows op een 6G poort).
Als mijn computer opstart dan zegt die

Using PCIE Gen 2
Can´t find any device...

En dan gaat hij naar een ander schermpje en start hij als het ware opnieuw op.
Stop ik een harde schijf in een 6G poort dan herkent hij die wel bij dat Using PCIE Gen 2, maar krijg ik later bij het opstarten die blue screen of death.

Iemand tips?
 
Geheugen plaats

Hallo Lollos.
Ik weet niet of je probleem is opgelost, maar ik heb ook een Asus P8H61-M-Evo moederbord.
In afwijking tot eerdere Asus moederborden is dat de plaatsing van het geheugen reepjes, anders is / wordt geregeld. Als je 1 reepje gebruikt dient dit in de eerste
blauwe brug gezet te worden. Indien je deze in het eerste zwarte brug zet, heb je een probleem met de beeld opbouw.

Staat uitdrukkelijk vermeld in je moederbord manual.

Suc-6.

Co Marco
 
Net even geprobeerd;
De geheugenbank uit linker blauwe bank verplaatst naar naast de andere blauwe (in de zwarte). En HDD op 6G poort.
Uitkomst blue screen...

Heb die bankjes een beetje verplaatst en geprobeerd. Maar of blue screen of helemaal niets.
Nu weer terug naar beide bankjes op blauw en HDD in 4G SATA
 
Geheugen bankjes

Hoi Lolles.

Jammer, maar 2 reepjes in elk blauw bankje is goed. Heb je ook wel eens een bios reset gedaan.? Ik bedoel met de jumper op het moederbord, lees wel eerst de instruktie in de handleiding voor dat je dit uitvoerd.

Co Marco.
 
Nog een vraag

Werk je met een aparte videokaart of de gebruik je vga / dvi van het moederbord ?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan