error opstart

Status
Niet open voor verdere reacties.

Gimli

Verenigingslid
Lid geworden
5 aug 2001
Niet zeker of ik in 't juiste toppic zit, maar goed.

Kort verhaal, van een mobo, harde schijf, en een floppy een systeem in elkaar gezet, wat tot m'n stomme verbazing begint te spinnen als een volwaardige Cloon.

Windows 98 opgezet, CDrom aangesloten, kortom alles OK

behalve tijdend 't opstarten komt telkens de melding:

ERROR - can't load ESCD

Heeft iemand weet van hoe ik dit zou kunnen verhelpen? Want voor de rest doet ie 't prima.

vriendelijk dank.:)

Dat is volgens mij de melding dat je bios geupdated wordt met jou instellingen.
Dit doet het dus niet.
Dit is echte "dos" kost.
Ik weet niet of het met een bios update weggaat.

hier een uitleg http://www.dewassoc.com/support/bios/escd.htm

Bedankt voor je antwoord, Puppy!

Al moest ik wel eerst een antwoord geven om je link terug te vinden.
Al zoekende in de BIOS update, kom ik van alles tegen.
Geprobeerd om met verschillende instellingen van de BIOS op te starten, maar 't euvel blijft. Zowel met de vorige als met nieuwe instelling.

Als ik alleen maar kon vinden waar de vorige BIOS instelling gebleven was.
Maar die is er natuurlijk niet, omdat ik van zero opnieuw begonnen ben.

Heeft iemand iets meer kennis van de BIOS instelling, om me wat verder op weg te helpen?
(al was de vorige hint al een heel eind!)

:)

Ben inmiddels rijp voor een avondje BIOS(coop), maar goed.

't plezier was van korte duur. Nadat ik op de 1ste IDE een harde schijf met een CDROM had aangesloten, kon ik de 2de IDE gebruiken om er nog een CDrom op aan te sluiten. Dit ging goed, en ik had de boel beter zo kunnen laten.

M'n nieuwsgierigheid echter om de foutmelding:
ERROR - can't load ESCD -
te verhelpen kwam me duur te staan, want weldra was m'n harde schijf "gecrashed".

Toen geprobeerd een andere harde schijf aan te sluiten, wat bijna een onmogelijke opgave was, omdat de harddisk detection bleef volhouden, dat er geen schijf te vinden was. (hoewel er een tussen zat die uit een andere Tullip computer kwam, die 't nog goed deed.)

Eindelijk heb ik er één gevonden, die wel aangemeld werd.
Nu mag ik blij zijn dat ie 't doet, maar nu blijkt bij 't gebruiken van de 2de IDE er geen enkel respons meer door te komen.
Dit verbaasd me enigzins, want eerder was er wel een reaktie. Dit kan niet aan de harde schijf liggen, maar aan 't Mobo zelf.

Ik heb 't artikel over ESCD gelezen, maar sta nou niet gelijk te springen om de BIOS te gaan updaten.

Wat zou er aan de hand zijn?
:)

Cloon geslaagd!

ERROR melding blijft, maar computer draait verder goed.
BIOS is niet te updaten.

Bedankt voor de hint, puppy.

:D

Suc6 verder.:D

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan