Ervaringen met vier Zyxel modems

• Onderwerp starter Onderwerp starter avb19
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

avb19

Gebruiker
Lid geworden
21 jan 2007
Dit is een objectief verslag van ervaringen/problemen met achtereenvolgens vier (!) Zyxel 2602H-61C modem/routers (zwarte kast, hierna genoemd modem ), en ervaringen met
support en garantieafhandeling door Zyxel.nl.

Het eerste modem (#1) werd geleverd door 12move.

Na ruim een half jaar ging dit modem kuren vertonen, t.w. het kwam steeds vaker voor dat het modem de ethernetverbinding met op ethernetpoorten aangesloten
apparaten verbrak, en deze apparaten kregen dan ook geen IP adres meer van van het modem. IPconfig /all liet dan geen IP adres zien in de reeks 192.168.1.XX maar helemaal
geen IP adres of een 'APIPA' adres.

Na uitschakelen van de spanning (soms meermalen nodig), werkte alles weer een tijdje normaal.

Na lang volhouden bij klantenservice van 12move (0900 nummer!) werd het modem vervangen door een nieuw modem van hetzelfde model.

Dit nieuwe modem (#2) werkte aanvankelijk goed.

Na afloop van het jaarcontract met 12move wilde ik ook gaan telefoneren via internet, en omdat 12move deze mogelijkheid niet bood, ben ik overgestapt naar Compuserve.

Inmiddels werkte ik ook draadloos met een notebook, via een op een ethernetpoort aangesloten accesspoint,
Bij het Compuserve abonnement kon ik, met bijbetaling voor draadloos, weer een modem krijgen. Dit was weer een Zyxel, een 2602HW-D1A (zilveren kast).

Maar, omdat de 61C, samen met het accesspoint, goed werkte (ook met internettelefoon), had ik aanvankelijk geen reden om het D1A modem in gebruik te nemen.

Echter, na enige maanden begon ook dit modem #2 kuren te vertonen.
Het signaleerde soms het inschakelen van op de ethernetpoorten aangesloten apparaten niet.

Dit kon dan weer worden hersteld door het modem kort spanningsloos te maken.

Toen dat vervelend begon te worden heb ik toch het D1A modem in gebruik genoemn.
Dat modem werkte, en werkt nog, probleemloos, afgezien van een klein ongemak, namelijk het melden van het in gesprek zijn van de opgebelde partij door middel van de
'informatietoon' in plaats van de reguliere ingesprektoon.

Ik wilde het 61C modem toch wel graag als reserve houden.

Het aangewezen adres voor garantie zou uiteraard de leverancier (dus 12move) zijn geweest, maar omdat ik daar geen abonnee meer was lag dat wat moeilijk.

Zyxel geeft op modems 2 jaar garantie, en die tijd was, zelfs vanaf de datum van levering van modem #1, nog lang niet verlopen.

Daarom heb ik me via mail tot 'support' van zyxel.nl gewend met vraag om suggesties.
Na de gebruikelijke adviezen als resetten en nieuwere firmware, kreeg ik een RMA nummer en kon ik het modem naar hen (Zyxel.nl dus) sturen
Dat kostte 6,20 euro porto.

Zyxel heeft over garantie de policy om apparaten te vervangen door andere ongeveer even oude gebruikte apparaten die eerder door andere klanten defect teruggestuurd zijn,
en veronderstellenderwijs gerepareerd en getest zijn.

Zo kwam ik in het bezit van modem #3.
Ik had dit (het was immers bedoeld als reserve voor het D1A modem) kunnen opbergen tot wanneer het nodig zou zijn, maar ik heb het toch eerst maar even getest.

Het bleek niet goed te werken. Het schakelde zichzelf geheel uit (het powerlampje ging uit), en weer in, als er een 'actie' plaatsvond.
Die acties waren bijvoorbeeld opbellen, starten van IE of OE.

Toen ik dat meldde aan Zyxel support kreeg ik als reactie dat dit modem (#3) goed was afgeleverd, en dat ook aan mijn teruggestuurd modem (#2) niets fout was gevonden
(met andere woorden, hoewel het niet werd uitgesproken, ik zag spoken).
Ik moest het modem (@3) maar resetten en dan zou het wel goed zijn.
Maar dat was niet het geval.
Op mijn vraag met welke klacht de vorige klant dit modem (#3) had teruggestuurd, werd niet gereageerd.

Na verdere correspondentie kon ik dit modem (#3) terugsturen (6,20 euro), en ik werd voor de keus gesteld om mijn modem (#2) terug te krijgen (waaraan dus niets gevonden
was), of weer een ander, eerder door een andere klant teruggestuurd modem.

Omdat het idee om, na 12,40 euro aan TNT te hebben betaald, mijn modem #2 ongerepareerd terug te krijgen, mij niet aantrok, heb ik gekozen voor weer een ander modem.
Uiteraard ervanuit gaande dat het deze keer wel zorgvuldig gerepareerd was.

Ondertussen werkte ik weer zonder probleem (zowel internet en telefoon) met mijn D1A modem.

Helaas, na ontvangst en testen van het modem (#4), had dat weer andere kuren.
Met vrij hoge frequentie (enkele minuten) schakelt het spontaan, zonder enkele aanleiding, de ADSL verbinding uit (DSL, internet en Phone lampjes gaan uit), en de cyclus
van het zoeken van een DSL signaal etc begint weer van voren af aan.

Daarom dus mijn D1A modem maar weer aangesloten en ziedaar, alles werkt OK.
Hetgeen m.i. bewijst dat het probleem toch echt aan het modem (ditmaal #4) ligi.

Toen ik mijn bevinding met #4 meldde aan support van Zyxel, en vroeg om dit #4 dan toch maar te ruilen voor mijn eerste teruggestuurde modem (#2, want dat had immers de
minst storende problemen) kreeg ik als antwoord dat ik die kans maar had moeten grijpen toen me dat eerder werd aangeboden.

Voor Zyxel is de kous af.
Ik moet het verder zelf maar uitzoeken.

Op mijn opnieuw gestelde vraag om welke redenen de modems #3 en #4 door de andere klanten waren teruggestuurd werd opnieuw niet ingegaan.

Ondertussen heb ik na enig googlelen gezien dat ik lang niet de eerste ben die met dit type modem geworsteld heeft met frekwent verbreken en weer opbouwen van de verbinding.
Een eensluidend advies heb ik niet kunnen vinden.
Wel bleek de oplossing vaak te zijn het vervangen van het modem door de provider.
Ik denk dat ik zo'n omgeruild modem nu heb ontvangen.

Als er iemand is die dit relaas tot hiertoe heeft gelezen, en een goed advies heeft hoe dit modem in het gareel te krijgen, dan houd ik mij aanbevolen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan