• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

eten

Status
Niet open voor verdere reacties.

ThomasvdBurg

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
16 jun 2009
mijn moeder heeft een exel bestand gemaakt waar je bijna van elke dag kan zien wat voor eten je dan hebt gegeten (voert ze allemaal in :p best knap:eek:) maar het leek me leuk als ze ergens een vakje had waar ze kon zien wat ze als laatste heeft gegeven (of een top tien laatste gerechten) weet iemand hoe ze dit kan dien. lijkt me wel vet ::D

alvast bedankt

ps. alstublieft duidelijk uitleggen want ik ben nog jong :confused:

Hallo ThomasvdBurg,

Staat er een datum in de tabel ?
Je kan in data filter een filter plaatsen.

Stuur het een door via de paperclip bestand invoegen

kom je er niet uit, stuur gerust nog een berichtje

P.S.: Hoe oud ben je? als ik dat mag vragen natuurkijk.

Groeten,
Georgyboy

Dit zal zeker kunnen. Voor de helpers zal het makkelijk zijn als je een voorbeeld bestandje post van wat je moeder nu gebruikt. ivm privacy zou je de gegevens kunnen vervangen door nep gegevens.

voorbeeldje

Ik heb een voorbeeldje voor je gemaakt. Open het maar eens en kijk of dit is wat je wilt.
Bekijk de formule in cel F1 goed. Ik zal die formule wat toelichten:
Vert.zoeken - betekent dat ik in een kolom ga zoeken.
Max - betekent dat ik naar de grootste waarde (in dit geval de laatste datum) zoek
(A:A) - betekent dat ik zoek naar de laatste datum in kolom A. Als jij die datums in een andere kolom hebt staan, moet je dat dus aanpassen. Bijv. als jij de datums hebt staan in kolom D, moet je er van maken D: D.
A:B - betekent dat de gegevens die je wilt zien in de kolommen A en B staan. Als je in jouw bestand nog kolommen hebt staan tussen de datum en het gerecht, dan moet je de kolommen ook weer aanpassen. Hier geldt ook weer: heb je de gegevens in een andere kolom staan, ook dan weer aanpassen.
2 - betekent dat hetgeen je wilt zien in de 2e kolom van de beide geselecteerde kolommen hebt staan. Excel kijkt dus naar de laatste datum (kolom A) en toont dan de gegevens die ernaast staan (kolom B).
Onwaar - moet er staan om te voorkomen dat hij toch een gerecht van een andere datum laat zien.

Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb uitgelegd. Mocht je er niet helemaal uitkomen, zet dan zelf even een voorbeeldje zodat we het kunnen bekijken en aanpassen.

Succes ermee! En vooral doorgaan met leren Excel onder de knie te krijgen.
:thumb:

Laatst bewerkt:
Heel erg bedankt allemaal,

@DCWDPT

Ik vind het vet gemaakt maar ik denk dat je het verkeert hebt begrepen. wat ik bedoel met "voor het laatst gegeten" is dat ze kan zien wat ze het lángst niet meer heeft gegeten (ik denk een stuk ingewikkelder) zo kan ze als ze niet weet wat ze moet koken bijvoorbeeld de 10 gerechten die ze het langst niet meer heeft gegeten.

Bijlagen

Thomas,

Oké, dan doen we het anders. Zie mijn voorbeeld. Is dit wat je bedoelt?

:thumb:

Laatst bewerkt:
Het ziet er vet uit! alleen de "Top 3 bijwerken" knop snap ik niet precies. ik kan er niet op klikken. misschien kan je helemaal uitleggen wat je gedaan hebt. kijken of het is wat ik wil :)

EDIT: ik denk dat ik het snap, best simpel. alleen die Formule invoeren en het komt er te staan, kan je alleen ook uitzonderingen maken want als ze we weg zijn of op vakantie dan schrijft ze dat ook op.

misschien een beetje veel gevraagt maar kan je ook instellen dat hij niet heel precies gaat zoeken, want soms schrijft ze iets net iets anders bijvoorbeeld dan schrijft ze: "Patat" maar ook soms "Patat halen"

het hoeft niet persé, maar het lijkt me wel vet als het kon.

Thomas

Laatst bewerkt:
Macrobeveiliging

Als die knop niet werkt, heb je waarschijnlijk het macrobeveiligingsniveau te hoog staan. De knop werkt namelijk met een macro. Om macro's te kunnen uitvoeren moet je beveiligingsniveau maximaal op 'gemiddeld' hebben staan. Hoe dat in Excel 2007 moet, weet ik niet omdat ik nog 2003 gebruik. Maar dat kun je in de help van Excel vast wel vinden.

Wat betreft jouw vraag of het ook minder precies kan, moet ik je teleurstellen. De verwijzingen die je ziet, wijzen naar een draaitabel (op sheet2) en die neemt alles op dat getypt wordt. Dus 'patat' en 'patat halen' zijn 2 verschillende dingen. Je moeder moet zich dan dus aanwennen om altijd dezelfde 'namen' te gebruiken. Ook typfoutjes mogen dan liever niet voorkomen.

Ik zal nog eens verder puzzelen of ik het nog makkelijker kan maken.

;)

Ik heb ook een oplossing voor vakanties e.d. Als ze een dag niet thuis eet, moet je vermelden 'afwezig'. Die wordt niet opgenomen in het overzicht van 3 laatst gegeten gerechten. Kijk maar eens naar de bijlage.

Laatst bewerkt:
ik snap het niet precies, waar is het voorbeeld dan? (als die er is) wat bedoel je met sheet 1?

srry voor de late reactie.

Ik bedoel met mijn laatste voorbeeld het bestandje dat staat in mijn reactie van 18 juni 13.03 uur. Daar heb ik al die verbeteringen in gezet.
En met Sheet1 en Sheet2 bedoel ik de tabbladen die je linksonder in beeld kunt zien. Klik er maar eens op, dan zie je de inhoud van beide bladen.
Ik zal voor de zekerheid ook bij deze reactie het bestandje nog maar toevoegen dan weet ik zeker dat je de nieuwste hebt.

:D

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan