• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

etiket afdrukken met gegevens uit excel

Status
Niet open voor verdere reacties.

monkey1601

Gebruiker
Lid geworden
1 feb 2011
Graag zou ik een zelf gemaakt etiket (nu in Word) willen afdrukken met gegevens afkomstig uit Excel.
Nu worden de gegevens handmatig op het etiket (in Word) ingevuld en uitgeprint.
Om fouten te voorkomen zou het beter zijn om de gegevens vanuit Excel direct in het etiket te plaatsen en dan te printen

Het Excelbestand staat op een netwerk in een Sharepoint omgeving.
Ik heb geprobeerd via samenvoegen in 'Word' maar het pad waar naar verwezen wordt is te lang waardoor deze optie niet mogelijk is.

Is er misschien een andere mogelijkheid om dit toch te realiseren

monkey1601

Het zal makkelijker zijn om het geheel in Excel te doen

Graag zou ik een zelf gemaakt etiket (nu in Word) willen afdrukken met gegevens afkomstig uit Excel. Nu worden de gegevens handmatig op het etiket (in Word) ingevuld en uitgeprint.
Dat is echt een hele onhandige werkwijze, want je kunt dat perfect automatiseren in Word. De opmerking van jveer zou ik in deze dus negeren :). Gebruik de juiste tools (Word) voor etiketten.

Helaas is de verwijzing naar directory (bestand staat in netwerkomgeving) te lang waardoor samenvoegen in Word niet lukt

Een etikettendocument is niet veel meer dan een Word tabel met velden. En een adressenbestand kun je toch kopiëren (of opslaan) naar een lokaal Excel bestand. Als het alleen voor etiketten is, lijkt mij dat een redelijk simpele tussenoplossing. Je kunt dat zelfs met een macrootje automatiseren, zodat je na het samenvoegen het bronbestand (de lokale Excel dus) weer verwijdert. Ik zou daar niet zo heel moeilijk over doen.

Je kunt dat zelfs met een macrootje automatiseren, zodat je na het samenvoegen het bronbestand (de lokale Excel dus) weer verwijdert.
Bedankt OctaFish,
Dat lijkt een mooie oplossing maar ik heb weinig ervaring met macro's.
Misschien kun je me op weg helpen hoe dit aan te pakken

Voor het geautomatiseerd kopiëren van een bestand vanaf een Sharepoint locatie is de code een tikkie ingewikkeld denk ik, maar dat is handmatig ook net zo snel gedaan. Kwestie van bestand opslaan in de map Mijn Documenten, of op het Bureaublad. Daarna gooi je hem tenslotte toch weg. Om een stukje code te laten zien waarmee je een bestand kopieert van Mijn Documenten naar het Bureaublad:
Code:
    sFile = "Adressen.xlsx"
    myDesktop = CreateObject("WScript.Shell").SpecialFolders("Desktop") & Application.PathSeparator
    MyDocs = CreateObject("WScript.Shell").SpecialFolders("MyDocuments") & Application.PathSeparator
    CreateObject("Scripting.FileSystemObject").CopyFile MyDocs & sFile, myDesktop
    CreateObject("Scripting.FileSystemObject").DeleteFile myDesktop & sFile

Als je die code stap voor stap doorloopt (met F8) zul je zien dat het bestand Adressen.xlsx na de regel CopyFile op je bureaublad staat, en na de regel met DeleteFile weer weg is.

Je kan an sich wel beginnen met de macrorecorder trouwens om vanuit je SharePoint bestand het adressenbestand op te slaan in Mijn Documenten (of ergens anders natuurlijk). Vanuit het geopende SharePoint bestand moet dat wel lukken denk ik. Dan kun je daaruit eventueel wel het hele proces automatiseren als dat echt nodig is. De code werkt zowel vanuit Word als vanuit Excel, dus het maakt niet zoveel uit hoe en vanuit welk pakket je het bestand weer verwijdert.

Ik begrijp wat er gebeurd met de opgegeven code. Alleen nu de uitvoering nog:d

• code kopiëren als VBA ( vanuit excel: ontwikkelaars-> VBA->??????)
  • uitvoering dmv een knop?
  • Vanuit Word weer een macro maken om het te automatiseren?
  • of kan er ook een code zijn waarin standaard de velden worden benoemd die op een etiket moeten komen?

Afdruk samenvoegen met een bronbestand die op Sharepoint staat lukt mij ook niet. (ook niet lang naar gezocht of het wel kan)

Wat het makkelijkst werkt is via Power Query een connectie maken in een lokaal Excel bestand. Dan heb je geen VBA nodig.

Het zal waarschijnlijk wel lukken als het sharepoint bestand gelinked(gesynchroniseerd) is aan je verkenner

[*] code kopiëren als VBA ( vanuit excel: ontwikkelaars-> VBA->??????)
Terwijl anderen nog even bakkeleien over wel of niet SharePoint, ga ik gewoon nog even door op de ingeslagen weg :).
Inderdaad: de volledige code die ik heb gebruikt kun je onder een knop zetten. Zowel in Word als in Excel. Nogmaals de esssentie van mijn oplossing: zet een kopie van het bestand op je lokale schijf onder een vaste naam en baseer daar je samenvoeg (etiketten)document op. De combinatie ligt dan vast, en je hoeft een volgende keer dan alleen een nieuwe kopie van je adressenbestand op te slaan als je een nieuwe samenvoeging wilt maken. Heel simpel, gewoon in Word, en daarna verwijder je de kopie weer. Of niet; dat kan natuurlijk ook :0.

Voor het geautomatiseerd kopiëren van een bestand vanaf een Sharepoint locatie is de code een tikkie ingewikkeld denk ik
Kan je natuurlijk ook een oplossing voor geven. Via een macro opnemen ben je er ook nog niet zo makkelijk. #11 blijkbaar ook gemist?

de volledige code die ik heb gebruikt kun je onder een knop zetten
Alleen nog niet geheel duidelijk hoe de code werkbaar wordt onder een knop?.
Is dit de goede methode die ik hieronder beschrijf?

Via tabblad "ontwikkelaars" voeg ik een knop toe dmv Invoegen->ActiveX-besturingselement"
Bekijk bijlage 358107
vervolgens ontstaat volgende knop: Schermafbeelding 2021-06-15 224704.jpg. "
Als ik nu dubbel klik krijg ik blad waarin met de volgende code Schermafbeelding 2021-06-15 225341.jpg .
Hiertussen kopieer ik de code , en daarna opslaan?

Dat is wel het idee.

Elk idee kan je natuurlijk uitproberen. Pin je vooral niet vast op op het moeilijkste idee.

Plaats svp de bijlagen via de paperclip; ze zijn nu alleen voor jou leesbaar

Heb een knop aangemaakt en de code geplakt onder de knop.

Bij uitvoering krijg ik foutmelding:
Bijlage 358218
en hij loopt vast op de volgende regel:
Bijlage 358219

Enig idee waar het nu fout gaat?

Nu de afbeeldingen als bijlage toegevoegd

Bijlagen

• Schermafbeelding 2021-06-21 104646.png
    Schermafbeelding 2021-06-21 104646.png
    4,8 KB · Weergaven: 30
  • Schermafbeelding 2021-06-21 104808.png
    Schermafbeelding 2021-06-21 104808.png