• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Europese en V.S datumnotatie in 1 kolom na import

Status
Niet open voor verdere reacties.

Floor01

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
27 mrt 2014
Beste,

Ik heb een CSV bestand geïmporteerd en krijg daarbij twee verschillende datumnotaties is 1 kolom, waardoor het onmogelijk wordt om te sorteren op datum en/of tijdstip. Als ik het CSV bestand open in kladblok zie ik dat overal de Amerikaanse datumnotatie gebruikt wordt (12/30/2013 1:51 PM), maar als ik importeer krijg ik twee verschillende weergaven:
12/30/2013 1:51 PM voor data vanaf de 10e dag van de maand
1-3-2014 13:30:00 voor data tot de 10e dag van de maand (hier staat 3 januari, dat weet ik omdat ik alleen gegevens van 30 december 2013 t/m 5 januari 2014 in het bestand heb staan).

Het maakt niet uit welk gegevenstype ik de betreffende kolom geef, het komt er altijd op deze manier uit.
Ik heb geprobeerd om na de import de veldeigenschap aan te passen, maar ook dan blijft het op deze manier genoteerd staan.

Het is de bedoeling dat ik kan sorteren op datum en/of tijdstip, dus wil ik de datum en het tijdstip (die nu samen in 1 cel staan) splitsen naar 2 kolommen, met dezelfde notaties.

In de bijlage heb ik een bestand toegevoegd met de betreffende kolom op het tabblad Export, voor de duidelijkheid heb ik deze export handmatig aangepast naar hoe ik het wil hebben op tabblad 'Wat de bedoeling is'.

Heeft iemand een idee hoe dit aan te pakken? Alvast bedankt voor de hulp!

Bijlagen

zet eerst alle enkelvoudige getallen (1,4,7) om naar 2-voudige getallen (01, 04, 07)
Dikke kans dat het dan allemaal goed gaat.

dit is een probleem (fout) van excel
dit is een mogelijke opl:
zie voorbeeld:
Code:
Function DatumEcht(S As String)
    dag = DatePart("d", S)
    maand = DatePart("m", S)
    jaar = DatePart("yyyy", S)
    tijd = TimeValue(S)
    If dag <= 12 Then
        DatumEcht = DateSerial(jaar, dag, maand) + tijd
    Else